tisdag 22 september 2020

Weekly photo challenge: Vecka 39 – ”Repa”

 

När jag såg veckans tema ”Repa” tänkte jag på fyra saker, och jag lyckades faktiskt med att hitta rätt bra bilder för att illustrera tankarna också.

Repa – som i repetition av ett band
Här ser ni barbershop-kören Rönninge Show Chorus när det (gen-)repar i Nacka aula inför stundande VM i Las Vegas 2016. Å japp, tjejerna grävde guld i USA det året också. Det har de gjort tre gånger i rad.

Repa som i skada
Här har vår infravärmare Conny fått en repa i lacken. Mitt fel, då jag av misstag ”svängde” honom mot balkongräcket.

Repa – som att ta en repa på stan
När man drar en repa på stan i Stockholm kommer man förr eller senare till Sergels Torg, inte världens vackraste plats direkt.

Repa – pluralis
Här hade jag en himla tur, för på sid 40 i boken Törst av Jo Nesbø hittade jag repor i lacken.

Sanna är uppfinnaren av detta himla roliga fototema.

Flera repor hittar ni här.

PS. Sorry för att bilderna har olika storlekar. Det är inte mitt fel, jag lovar. Jag bara hatar Nya Blogger. DS.

23 kommentarer:

Susanne sa...

Så himla bra repa-bilder.

Annika sa...

En bra talking av ordet.
WOW för den showkören, säger jag. Härligt.
ASka leta upp dem YT och lyssna på hur de låter!

Conny, håller han vad han lovar annars??
Repor happen :-D

Sergels Torg är verkligen inte speciellt snyggt, men det är ofta där man börjar och slutar sina repor då man tagit sig repor i stan.
Platsen är sååå mkt Sthlm ändå!

Susjos sa...

Snyggt skyltat med ordet "repa"! Vet att Josefin som jag är bekant med och är med i Rönninge show chorus , är besviken för att det inte blir någon tävling i år.
Trist att Conny fick sig en repa, men han fungerar än!
Sergels Torg gillar jag! Stockholm i mitt hjärta!!

Ps. vi väntar med spänning på vår Conny! DS

femfemman sa...

Repa i lacken är inte kul. Repa inför en retorikmatch, det är viktigt. På landet drar vi inga repor. Undrar varför du och Blogger inte kan hålla sams!🙂

Geddfish ♥ sa...

Görbra repabilder!
Den kören, har - förstår jag - verkligen gjort sig ett namn! Så synd, att en sådan bild kanske dröjer lääänge innan vi får se igen. Det är ju det som är svårigheten med stora körer och avstånd.

En repa på stan, det gör jag ofta. Senast idag. Så synd med repa på Conny, jag ogillar repor, men sånt händer.

Ditt inlägg ser perfekt ut i textstorlek och bilderna, ja OK, tycker jag. De är inom ramen. Så sluta hata 😀

Ditte sa...

Många bra repor här. Kul läsning och fina bilder. Och ett par liknande fick vi till. Men ändå olika.
Rönninge Show Chourus är ju suveräna och tänk så mycket de måste repa för att få allt att sitta. Och då har ju alla här ändå en given "talang".
Trist för Conny med en repa men det viktigaste är ju att han ändå fungerar bra.
En repa på stan, ja det tar vi ju då och då. Och visst är det lätt hänt att hamna på "Plattan".
Kul med sidan i boken där det också fanns repor.
(Vad gäller olika storlekar på bilderna så stör det inte mig direkt.Men förstår att du vill ha dem som vanligt.)

nalta norrland sa...

Repa i lacken är nog det mest okuliga ;-)

Din kompis å hennes kör är ju bara så bäst.

Jo yes visst kan Du ha rätt och jag kör väldans mycket fram å tillbaka mellan Åsele & Lycksele, men om läkaren anser det krävs återbesök bör man väl typ bara gilla läget.

Några repor runt Sergels torg har jag gjort ;-) men det var flera år... 15 år sen sist.

LillaSyster sa...

Aj aj aj en repa på Conny kanske syns den mindre med lite vax? Snyggt jobbat med tolkning =)

Emma, Sol som sol? sa...

Äsch jäklar så sur man blir när man gör något så att något nytt på en gång repas!

Tove Olberg sa...

Fyra fint placerade repor på som du samlat på veckans tema!
Det där med den första tanken som en kan följa upp med bilder är toppen...
Me enjoy :-)

Helén sa...

Vilken perfekt tolkning av temat men otur för Conny men huvudsaken att han fortsätter fungera som han ska.

Anki sa...

Det blev en perfekt samling med repor - och bra bilder till också! Bra jobbat!

Susanne sa...

SV: Du har rätt i att kontoret inte behöver coronasäkras, men det är för att visa att vi tar Pandemin på allvar och det kan bli så att fler vill vara på kontoret.
Ha en fin onsdag :)

KajsaLisa sa...

Ståtlig kör och kul format på bilden. Vad säger man om andra bilden, skit happens, men den funkar ju i alla fall hoppas jag.
Terrassen uppe på kulturhuset ser jag, jag har försökt fota färgglada paraplyer ned mot mönstret som blir rätt häftigt när det är blött. Problemet är att dom låser dörren ut dit när det regnar.

Ama de casa sa...

Snygg tolkning men inte så snyggt att repa Conny. Man kanske inte ska göra precis ALLT för bloggen... ;-)

Barbershop-kören passar in på många temaord och jösses vad duktiga dom är!

Eva sa...

Mycket fyndigt! Ser att du läst en Nesbö. Har just avslutat "Polis". Fy så otäck den var.

Malena sa...

Hej Beate! Kul att se att du är still going strong gällande bloggandet! Jag håller med dej fullständigt, nya blogger är en katastrof. Jag har som tur va redan mina bilder centrerade, men storleken är ett annat kapitel. Min bloggfrekvens numera är minst ett inlägg i veckan. Jag kör en veckoåterblick på söndagarna sen hemmakontoret blev ett faktum. Har slutat på Byggtjänst, och är numera konsult med uppdrag på Svenska kraftnät. Kram! /Malena

Gunnel sa...

Att dra en repa är inget vi gör här söderut vad jag vet. Repa i lacken är nog det mest negativa av alla repor man kan komma på.

Violen sa...

Bra tolkat med variation i repandet! Om du gillade att sticka hade du kunnat repa upp en bit bara för att få ytterligare en bra bild.
Ha det gott!

Violen sa...

Hej igen! Vill bara tala om att jag delar din uppfattning om nya Blogger! Har slitit mitt hår för att få till det så nu är jag nästan flintis!

Paula sa...

Fiffigt att hitta repor överallt, speciellt i boktexten!

Anni sa...

När jag ser körbilden tänker jag på alla olika aktiviteter och sammakomster som inte kan genomföras just nu. Plötsligt känns nya Blogger som ett mindre problem. Vi kanske vänjer oss.
Stackars Conny!

Carita Liljendahl sa...

Jättebra bidrag - du får alltid till det!
Jag skulle komma med i Gems Weekly, men tyckte REPA var svårt.
Tänkte på repetition och repor i lacken men hade inga bilder på sånt :-)