söndag 27 september 2020

Skyltsöndag #281

Idag blir det en riktig rolig och vass Skyltsöndag som dessutom ger svar på teasern som jag visade er i fredags. Enjoy!

Den här finska lördagskorven finns i varenda matbutik just nu. Den kan man liksom inte missa, den står ut. Eller rättare sagt den knallröda förpackningen är slående. Bra där! Någon som har smakat korven?

Älskar fläsklägg med rotmos:-) Yes, tänkte jag och sträckte mig efter förpackningen. Men då såg jag att jag måste tillägga hela rätten från scratch. Booohooo;-)

Veckans höjdare 1: Den här skylten såg jag på Susannes blogg. Hon är en gammal arbetskompis till mig och jag fick knycka skylten. Tycker den är så himla rolig och dessvärre är budskapet klockrent i många fall.

Veckans höjdare 2: Nu till upplösningen av teasern. Är inte det världens bästa skyltning!!!? Utsmyckningen finns på Drottninggatan, och det är Indiska som tagit världssuccén ”Umbrella Project” till Sverige. Sånt blir jag så oerhört glad över. Paraplyerna fälldes upp i fredags och finns på plats bland annat på Drottninggatan, Stockholms shoppingstråk nummer 1 till den 31 oktober. Tusen tack för bilderna Yvonne:-)

Pumita har uppfunnit Skyltsöndagen. Jag förvaltar den.

Alla skyltare hittar ni här.

21 kommentarer:

Susanne sa...

Wow vilka coola paraplybilder. På måndag ska jag till HK så då kanske jag ska gå förbi drottninggatan.
Jag som har en mamma från Åland har ätit lördagskorv, gillas inte.
Ha en fortsatt trevlig söndag

Åke sa...

Alltid retar det någon :) Klockrent!,, Den finska korven har jag inte smakat. Fläsklägg är ju hur gott som helst!,,

Ditte sa...

Härlig och färgglad skyltning.
Paraplyerna är hur läckra som helst. Såg dem som hastigast idag och på avstånd. Men ska förbi i veckan oc titta närmare. Så läckert! Kul du fick med dem här idag.
Lördagskorv har jag ätit men då på Åland eller i Finland- Inte här. Men helt ok.
Vägjobbarskylten är klockren. Och visst stämmer den ganska bra. Ta Slussen t.ex. Har dock inte sett skylten där. Inte ännu.
Fläskläggen hade jag inte heller tillagat. Men de finns ju ibland på restauranger med husmanskost. Har sett dem på menyn på Operakällarens bakficka.

Geddfish ♥ sa...

Men, varför vill du inte laga fläsklägg fån början?? Det har jag gjort hur många gånger som helst, inte svårt och görgott.

Kommunalarbetarskylten, toppen, de bara gräver, ingen vet varför, haha.
Paraflaxen var hur läckra som helst, wow!

Paula sa...

Vilka häftiga paraplyer! Undrar om de hängt kvar under dagen idag, om det blåst lika häftigt som hos oss. Här hade jag inte haft någon nytta av paraplyet som hade vänt sig ut och in med en gång..
Lördagskorven, den köper jag nästan varje vecka. Förutom jag själv har mina hundar alltid gillat den. Daniel får en skiva varje morgon, glömmer jag den blänger han på mig missnöjt. Den smakar inte mycket, för mig är det mest nostalgi. Du får väl prova!
Fläsklägg tillagades här igår! Och ja, rimmad med ben, stod 2½ timme i lergryta i ugnen, hur enkelt som helst!

KajsaLisa sa...

Får testa korven på Lördag. Grävskylten var underbar, tack för tipset om paraplyerna, måste åka in och fota dom innan dom blåser bort. Fläsklägg med rotmos är gott, men tar sån tid att jag föredrar att någon annan lagar till den.
Länkar upp nu.

tanthuset.blogg.se sa...

Åh jäklar (förlåt) vad häftigt det blev med paraplyerna! Superhäftigt!!!!!!
LÖrdagskorven köper jag så fort jag ser den, den ser inte mycket ut för världen men smaken....wow!! Jag älskar den, jag älskar rotmos och fläsklägg också, därför åt vi det idag ;)
Haha, kul skylt med grävaren :D ibland undrar man ju!
Ha det så gott BP och ha en fin måndag!

Marita sa...

Uppvuxen med Lauantaimakkara och även Jahtimakkara som är lite mer kryddigare.

Har ännu inte lyckats klura ut att få in bilder och text i blogger

femfemman sa...

Rotmos, gott! Paraplyer, fräckt! Grävskopor, kul!

Äventyret framtiden sa...

Jodå, lördagskorv har jag ätit . Rätt menlös i mitt tycke men som barn gillade jag den Då köpte vi den i korvform och inte färdigt skivad. Ingenting som jag köper hem nu för tiden. Jag vill ha lite "hottare" smak .
Rotmos och fläsklägg gillar jag, det är gott!
Paraplyerna är tjusiga. Jag vet att man har gjort likadant på flera ställen i Europa. Snyggt är det.
Ha det fint BP, tack för dina skyltar!

Emma, Sol som sol? sa...

Jättesnyggt med alla paraplyer! Och grävskylken är klockren!

Anni sa...

Den där finska korven har jag för mig smakar lite som rå falukorv. Ingen höjdare.
Fläsklägg däremot, det är ju superenkelt att laga! Rotmos också. Åh, så gott!
Paraplyerna måste jag in och se - hade ingen aaaning om att de satts upp!

Klimakteriehäxan sa...

Underbart med paraplyerna! Måste nog ta mig dit. Grävskylten är också kanon.

Susjos sa...

Jösses så många härliga paraplyer! Ser jätteläckert ut!
Lördagskorv känner jag igen, och ja, säger som Anni, smakar som rå falukorv.
Såg också Susannes roliga grävskylt, verkligen klockren!

PS. Nu har vi fått hem vår "conny", la ut "han" på bild i lördags på min blogg, skulle så klart nämnt dej som inspiratör!
Ha det gott!

Tove Olberg sa...

Applåd för dina höjdarskyltar! Finska lördagskorven okänd än så länge och fläskläggen ja, det var länge sedan :-)

LillaSyster sa...

Vägarbete....vaknade till det idag, vet inte hur jag ska komma ut med bilen...ja ja det löser sig säkert. Korv är inte min favorit,ska jag äta så ska kötthalten vara mycket hög. Men att laga mat från grunden är min melodi =) paraplybilden så häftig! Ha en bra måndag =)

Susanne sa...

Sv: Jag hade färgat håret och dessutom var jag nyduschad.

Ama de casa sa...

Har aldrig ens sett den där korven... Men förpackningen är fin :-D

Haha! Paula hade rätt, vi hade hittat samma skylt du och jag, men din var betydligt roligare min var bara repig :-)

Paraplyerna är sååå himla läckra!

Christian sa...

Jag har smakat korven, de har några fler varianter också vill jag minnas och jag tycker de är goda för att inte vara från Tyskland hehehe....
Fläsklägg är gott om det finns sånt där riktigt dallrigt fett på...
Grävskylten är hyperaktuell i Örebro kan jag säga.....
Paraplybilderna är fantastiska inte minst den sista, skithäftig!!!

byblixtra sa...

Känner inte till korven men den hade en färgglad förpackning.
Vägskylten är ju toppen! Vi funderade i dag om de bara körde ut maskinerna för att vara i vägen för de verkar ju aldrig bli klar med allt vägarbete. ;-)

Så läckert med paraplyerna. Se till att se dem i verkligheten om du har möjlighet.

Carita Liljendahl sa...

Wau med dessa paraplyer! Härligt! Underbara bilder!

Lördagskorv. Lauantai = lördag. Korv = makkara.

Söndag = Sunnuntai. Skylt = Kyltti. Skyltsöndag = Kylttisunnuntai :-)

Förr, som barn, åt jag ofta lördagskorv, numera hellre balkankorv och medwurst med peppar.