onsdag 25 mars 2020

Onsdagsblandning och våfflor


Business as usual. Arbetet med att byta ut dörrarna till cykelrummen pågår som planerat.


Bra jobbat där!


Mormor/farmor agerar barnvakt på lekplatsen.


Mormor/farmor och tjejen på väg hem. Fick med en äldre herre som rastar sin hund också.

Pratade med en kompis idag, och det var faktiskt han som inspirerade mig till det här inlägget. Han sa nämligen:

- Förut tittade jag aldrig på väderprognoser. Nu gör jag det, för de sprider åtminstone lite glädje.

Kollade, och han hade helt rätt. Prognosen avser stor-Stockholm alltså

Rubriker man blir ”glad” av
Sedan tänkte jag att det måste vara nåt allvarligt fel på mig. För visst är det sjukt när man kan ”glädja” sig åt följande rubriker:

- Två personer döms för grovt penningtvättbrott. Bra där! Även Swedbank åkte ju dit. Ännu bättre!

- Få tandvård i mobilen. Strålande, helt smärtfritt! Om man inte guidas via mobilen att dra ut en tand med en vanlig tång vill säga. Synd att vi bara har handsprit hemma. Den lär nog inte fungera som bedövningsmedel, men jag kan åtminstone sprita tången.

- Experterna är eniga: Så enkelt få du till frasigaste våfflan. Detta förutsätter väl att man har ett våffeljärn hemma, vilket vi inte har. Så ingen våfflor här inte.

الشارع السويدي يثق برئيس الحكومة
والبورصة السويدية الى تحسن
Google translate: Den svenska gatan litar på premiärministern.
Och den svenska börsen att förbättra.

Expressen har börjat med nyheter på arabiska och somaliska. Bra att de svenska gatorna litar på premiärministern. Premiärminister eller statsminister - same difference som maken skulle säga;-)
Undrar dock hur många svenskaraber bryr sig om hur ”börsen kan förbättras” just nu.

ani wey fiicantahay in aad ogaatid ama taqaanid
Afarta shey ee ugu muhsani ee la doonayo in aad madaxa ku haysid waa
Google translate: Det är bra att veta.
De fyra viktigaste sakerna att tänka på är.

Visste inte att somaliska var så långrandig. Sedan gissar jag att tvätta händerna är en viktig punkt.

Det är Orsakullan som håller i ”Mars 31 dagar”.

PS. Bilderna har ingenting med inlägget att göra, men de är dagsfärska. DS.

14 kommentarer:

Carita Liljendahl sa...

I all sin enkelhet... jag älskar ju dessa bilder från Grindtorp.
Dit kommer jag kanske inte mer - vem vet. Men dem jag besökte förr där har ju flyttat. Jag rörde mig tjugo år i dessa trakter.
Tack för att du delar dessa vardagsbilder <3

nalta norrland sa...

Hörde idag sant eller falskt att det finns åtta smittade i Corona inom Åsele/Åsele Kommun å med tanke på hur få invånare vi är lär åtta smittade vara en hyfsad % 😜🤔❓
Vädret kan vi inte klaga över 🙏

tanthuset.blogg.se sa...

Men BP...visst får man glädjas åt såna nyheter ;) för att glädja sig åt att de där två personerna INTE skulle dömas vore ju kanske inte så bra.
Tandvård i mobilen??? Hoppsan...
Google translate kan man få huvudbry av, ibland blir det fullständigt galet och skrattretande :D
Fina bilder på en vardag i dessa tider <3
Ha det så fint nu :)

Geddfish ♥ sa...

Jag har våffeljärn, tom dubbelt, men jag unnade mig inga våfflor idag, faktiskt. Ville inte ha, fastän jag hade sylt hemma.
Man måste få glädja sig åt rubriker och annat!
Fina vardagsbilder, som inte jag skulle våga ta. Jag försökte ta bilder på sjukhusets exteriör idag utan folk inblandade, men fick nyp i örat av sjuksköterska. Förbjudet, radera bilden! Hoppsan!
Ha det fint!

nalta norrland sa...

svar Hrlt ärligt är jag inte säker på att den för mentorn skulle tycka att nageltrång är orsak att stanna hemma från skolan 🤔
Men jag är glad vi lyckades komma till Sjukstugan i tid trots indragningar på grund av Corona 🙏

Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagog sa...

Smart där att titta på väderprognosen för den är glädjande. Det har du liksom rätt i, i kontrast mot hur vi har det nu. Samt att se sig runt i världen så som du gör. Tänk vad man ändå får lägga ögonen på. En farbror med sin hund, en mormor/farmor med sitt barnbarn. Det är ändå fina saker att få se genom ögonen :).

Ditte sa...

Tack för din onsdagsblandning!
Vardagsbilderna från ditt område visar ju på att livet ändå pågår och det tycker jag piggar upp. Fina bilder på olika sätt.

Och visst behöver vi rubriker att bli glad av. Tack för dem också. Vi testade våfflor idag utomhus på ett café med utsikt och glest mellan borden Bordsservering! Gott och trevligt.
Tandvård liksom läkarvård i mobilen avstår jag ifrån. Trots "guideline!
Google translate ka ju bli lite hipp som happ. Inte direkt alltid så tydlig. Blir knepigt för en del språk. Somaliska bl.a. Och långrandigt.



Emma, Sol som sol? sa...

Hahaha... Somaliskan är långrandig! 😂

Klimakteriehäxan sa...

Din onsdagsblandning visar tydligt att vi har ljusare dagar nu, även om tiderna är mörka ... Våra våfflor var goda!

Ama de casa sa...

Tandvård i mobilen? Perfekt ju! Nästan som min barndomsdröm. Jag ville ha som farmor - löständer. Då skulle jag kunna skicka dom med posten till tandläkaren. Vad dom nu skulle dit att göra själva? Men så långt tänkte inte jag på den tiden. Heller... ;-)

Google translate kan man verkligen roas av emellanåt och roade, det behöver vi verkligen bli i dessa dagar :-)

Guldkryckan sa...

Att Swedbank åkte dit kan ju göra vem som helt glad...tyvärr är det min bank så jag får väl vara med och betala böterna via avgiften...men det var det väl värt ;)

Börsen?
Alla våra pensionspengar försvinner väl nu antar jag...det har de ju spekulerat bort tidigare men nu är vi väl rökta totalt.
Får köpa mig ett tält att bo i när jag fyllt 67 ;)

Ha det underbart nu Bp

Christian sa...

Ja det var mig ett "brokigt" inlägg, lite av varje så att säga....
Gillar vardagsbilderna skarpt (vet att jag skrivit det många ggr), men vilket jobb har "rullatorgubben" utfört?
Lekande, trygga, lyckliga barn är det bästa jag vet!

Paula sa...

Haha google-översättningar, de tillsammans med obefintliga stavningskontroller gör världen helknasig, och mycket irriterande om du frågar mig.
Vädret är nog viktigare för oss som 1/har hund 2/bor i glesbygd utan köpcentrum 3/gillar att gå i naturen...

Malte är en blandras, malteser är en av raserna minns inte de andra...
Nu börjar Robinson, astalavista

Anki sa...

I dagens läge får man ta tillfället i akt och försöka att glädja sig åt allt som får en att dra på smilbanden :)
Svar: Att Lasse drabbas av rosfeber upprepade gånger, beror till viss del på att han har en hudsjukdom, Iktyos -https://www.sallsyntadiagnoser.se/diagnos/iktyos/