torsdag 13 juli 2017

Sommaren så här långt




Ullna Strand igår. Ägarna till dessa båtar måste ha varit synska. Alltså att få in båtarna i vassen där kan inte ha varit lätt. Att få ut dem därifrån verkar vara minst lika knepigt. Så ägarna visste nog att de inte skulle få användning för dom den här sommaren. Bra att kommunen tar hand om båtarna efter sommaren;-)


Här ser ni vassen i förgrunden och Ullnabacken i bakgrunden. Ja, några stycken blå himmel finns också med.

”Parkering” på balkongen dagtid för att få lite färg – två gånger. ”Cloud bathing” är liksom lika rolig som att lapa sol klockan 08:00 på morgonen respektive efter klockan 17:00 då den behagar att visa sig ibland.

”Balkonghäng” kvällstid med en spännande deckare – en gång. Vill ju inte frysa ihjäl.

Utelunch – alltså att sitta på uteserveringar och äta – fyra gånger, med jacka.

AW (After Walk) – fem gånger, med utekläderna på.

Shopping i Täby Centrum – i stort sett dagligen. Kul att se att det går så bra för butikerna när turisterna strömmar till och använder semesterkassan för att köpa kläder och skor med mera. Det är ju dessutom rea, så man kan till och med göra riktiga fynd. Shopping galleriorna skrattar nog hela vägen till banken den här sommaren – åtminstone i Stockholm med omnejd.

Hoppas ni har mera sommar där ni bor!

PS. Bilderna jag lägger upp har definitivt något med inlägget att göra;-) DS.

20 kommentarer:

Days by Johanna sa...

Så gulligt de satt ett fint band runt den lilla skylten om ta bort din båt :)

Hörde något om att värmen skulle komma nästa vecka, men det tror jag på först när jag ser det, eller ja känner det :)

Tröjan har hans farmor och farfar köpt när de varit på semester i thailand, så söta! :)

Och han hade färg på nederdelen med, men där var han näck så det fick inte följa med på bilden. Han hade lite i håret också.

Geddfish ♥ sa...

Söta "sommar IRL" bilder! Bra fångad sommar!

Jodå, jag klagar inte, har rätt mycket sol, till och från. Men är solen borta från balkongen, då är det KALLT!
Inget att göra något åt utan tralla ♫♪♫ alla.

Här är det REA överallt, måste ju mata turisterna. När är det INTE rea??

Emma, Sol som sol? sa...

Vackra bilder!

Undrar dock om Joakim W och Åsa H är tillgängliga nu, har de inte semester?

Och jodå, tackar som frågar. Sommaren har varit bra så här långt. Nästan grader i poolen får väl anses vara badbart.

Kolonilotta sa...

Å jag som njöt av vädret idag! :)
I alla fall från kl 14.00!

Kul parkering av båtarna. Och att det finns lapplisor för båtar!! 😂

Svar: Det är ju grannens gräsmatta som är "oklippt"! Han är iväg på semester. Min är den nyklipta fina! :)
Men jag var snäll och klippte den åt honom ikväll.

KajsaLisa sa...

Jobbar fortfarande. Det är inte riktigt T-shirtväder än, jeansjackan ligger just nu i tvättmaskin för att jag använt den varje dag.

Ditte sa...

Båtar hör ju sommaren till och det oavsett var de är...
Men jag ser här alla båtar i slussen så det osoliga vädret verkar inte avskräcka båtägana att ge sig ut. Men lite större båtar är det än de i Ullnasjön. Vad gäller Ullnabacken har jag åkt skidor där några gånger. Men inte sommartid dock.
Vi har faktiskt ätit middag på balkongen x antal gånger, kan inte räkna dem, men ävdret har tenderat att bli bättre lvällstid. Sitter ute nu, med lätt kofta på och klockan är 21.30. Ja, några uteluncher, på restauranger har det blivit, men allltför få.
Shopping har det bara blivit väldigt lite av...Desto mer inläsning för jobbresor.
Tycker du fått fina sommarbilder och tar dem till mig. Men mer sommar vill vi ha...

Beppan sa...

Konstig sommar detta - gäller visst hela landet....
Tur vi har (livs)lååååång semester. :-)

Olga T sa...

Sommaren ja! Var är den! Idag har varit en riktigt bra dag, men så klart blåser det. Inget strand och badväder inte. Hi hi :) Skrattar åt de små båtarna. Gillar himlen på sista bilden. Vilket bra foto!! Som ett konstverk!

Susjos sa...

Lite mer sommar hoppas vi få ,eller hur?! ( min semester har ju inte börjat ännu!) Mycket bra sommarbilder...
Tur vi har galleriorna som man kan shoppa loss i, hihi!!!

Anki sa...

Lite slarvigt att lämna båtarna till sitt öde ... fastnade för presentsnöret - fint ska det vara :)
Härligt somrig vy över sjön!
Tror vi haft bättre väder här än vad ni haft i dina trakter - mest soligt och tillräckligt varmt för kortärmat. Tyvärr är det åter snustorrt i skogen - törs nästan inte säga det, men jag vill ha regn!

Hanna sa...

Vilka härliga sommarbilder!

Åke sa...

Hur var det Ledin sjöng... Sommaren är kort... Den kanske kommer... Vi hade 12 grader igår, regn och blåst. Termometern visar på 14 nu i alla fall med det blåser i träa hör jag. Båtarna ser inte att ha mycket vatten i sig... någon kanske sköter om dom... riktigt inplastade skyltar och påkostade snören :) Ni verkar ha en rik kommun ;) Undra vad en båtplats kan kosta? Här gick det en snubbe för mer än tiotal år sedan med en karta och frågade om jag betalade för mina båtar vid vattnet... jag rår inte om ända ner till vattnet... han skulle då skicka ett inbetalningskort på 200:- / båt... men har aldrig fått nogåt.

Marina sa...

Här väntar vi också på sommaren! Förhoppningsvis dyker den upp i alla fall några dagar som utlovat nästa vecka...den som väntar på något gott...eller...!?

Steve sa...

Bussigt av Täby kommun att tillåta långtidsparkering till den 15 augusti.

FREEDOMtravel sa...

Om man vill göra sig av med båten är det där kanske ett smidigt sätt ... Nu hoppas vi att det blir lite sommar i Sverige när vi kommer hem! :)

Days by Johanna sa...

Du får kika på den i dagsljus istället så kanske du begriper den :) hihi

Annette sa...

Jag tror att ditt inlägg gjorde susen, i dag kom ju den där "bästa dagen på hela året" som man längtar efter under ett halvår med mörker och kyla.

Jag håller helt med dig, inte kul alls när det är så molnigt precis varenda dag. Men inte i dag, som sagt. I dag har det ju varit väldigt fint väder. Och jag säger som KajsaLisa, jeansjackan har varit på hela sommaren för att jag inte skall frysa.

Carita Liljendahl sa...

Ja, där kan ju inte båtarna bara ligga kvar och slutligen skräpa.
Tänk om de kunde tala och berätta sin story, och om lyckliga tider då de fick vara ute på böljan o inte så in i vassen bortglömda.

Anders W sa...

Stackars båtar, knappt inget vatten och ingen vänlig ägare ;-(

Eva Trillian sa...

Sommaren kommer och sommaren går ... flera gånger per dag, känns det som. En äkta svensk sommar ;)