måndag 3 juli 2017

Glad måndag

Till och med klockan 15:00 idag var det en riktigt glad måndag kan jag säga. Solen sken och det var riktigt varmt. Så efter en utelunch hos ”Greken” bestämde vi oss för att åka till Söder, Medborgarplatsen och Snaps för att ta en öl (eller två).

Ersättningsbuss
Då Roslagsbanan ju är avstängd i 6 månader för byggen av fler dubbelspår, bullerskydd och en ny station (Roslags Näsby) beslutade vi oss för att testa en ersättningsbuss till Danderyds Sjukhus. Därifrån går tunnelbanan hela vägen till Slussen. Så här såg bussen ut inuti. Börjar förstå att förarna inte vet var luftkonditioneringen finns…


Ösregn

Väl vid Slussen ösregnade det och Götgatan upp mot Medborgarplatsen låg öde. Väl framme vid Snaps var det inget problem att hitta ett ledigt och framförallt torrt bord. Sedan kändes det nästan som att vara i Spanien, där också cash fortfarande är king. Frågade bartendern varför Snaps inte tar kort.

- Vi tjänar helt enkelt mera pengar. Kortmaskiner är inte billiga, dessutom går det mycket fortare att ta betalt för en drink med pengar än att vänta på att en korttransaktion går igenom.

Där ser man!


Snaps parasoller är inte bara stora utan väldigt fiffiga också. Kolla de röda "snörena". Det är infravärmeslingor.


Att titta på folk i ösregnet när man själv sitter bekvämt tillbakalutad i en soffa är inte alls fel.

Bonusbild

Vägskyltarna kan jag tyvärr inte göra nå’t åt, inte elledningarna heller. Men bilden blev ändå ganska så dramatisk. Om ni tycker att Globen inte ligger i mitten av fotot är den enkla förklaringen att jag då hade behövt ställa mig mitt i bussfilen. Och det var jag inte så sugen på;-)

Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”.

23 kommentarer:

Days by Johanna sa...

åh snaps. Där brukar jag alltid ta ett glas vin när jag är i Stockholm. Nu har det inte blivit sthlm på ett tag, men funderar på dra på en egen tjejhelg till sthlm i höst. Tror inte Erik säger nej :=)

Ja första halvleken var bäst igår. Chile skulle satt sina chanser.

Ditte sa...

Vilken bra måndag! Och vad gör lite regn när du är på Söder. Jag passerade nog Snaps idag när ni satt där, men jag gick med raska steg eftersom det regnade. Hade en fundering på att halka in där, men jag hade ju inte så långt hem.
Snaps besöker vi ju då och då. (Ganska ofta...)
Globen tittar jag på nu, men din bild från Götgatan är mer dramatisk.
God tanke att du inte ställde dig i bussfilen...

Olga T sa...

På Snaps har du och jag varit ! Men nu är det några år sedan. Gillar bilden på Globen mycket!! Enligt 3/4-regeln ligger väl Globen hyfsat till i din bild ;)

Olga T sa...

PS. Blev fascinerad över parasollerna! Har aldrig sett sådana!

Emma, Sol som sol? sa...

"- Vi tjänar helt enkelt mera pengar. Kortmaskiner är inte billiga, dessutom går det mycket fortare att ta betalt för en drink med pengar än att vänta på att en korttransaktion går igenom."
Och lite lättare att stoppa i egna fickan ...

Globenbilden är riktigt läcker och allt behöver inte vara centrerat. Fast som du påpekar, de där vägskyltarna ...

nalta norrland sa...

Sverige är väl ett av de länder i Europa som är bäst på att betala med kort, det är väl därför bankerna slutar hantera kontanter ;-)

Jag tror att Emma, Sol som sol? har en viss poäng i sitt yttrande ;-)

Globen var det länge sedan jag såg på riktigt,
nu är det länge sedan jag var till Stockholm.

Vi var till Uppsala sommaren 2015, stod med husvagn på campingen.
Då var det sommar, sol å varmt väder. Härligt. Men Uppsala är ju icke Stockholm ;-)

Hur som haver så har det regnat här hela dan sedan tidigt i morse,
nu + 8 grader varmt.

Susjos sa...

Det regnade när jag vaknade på eftermiddagen,men vid 17-tiden kunde jag ge mej ut på en joggingtur och slapp regnet!

Jag tror också att Emma,sol som sol har en poäng där...angående bara kontanter på Snaps, som jag också älskar att sitta på!

Kolla in min blogg igen, har försökt rätta till fotot och skrivit text också...strul med att föra över foton från mobilen till datorn, därför började jag mobilblogga idag,men redigerade via datorn!

nalta norrland sa...

svar Yes Jo Bullen är försäkrad och jag får tillbaka omkring 75% av de drygt 4000:- som veterinärbesöket kostar, men jag är tvungen att betala veterinären först och sedan lämna in kvitto till försäkringsbolaget som efter viss tids fundering sätter in den summa de ska betala på mitt konto. Men det tar allt från en till två, tre veckor innan de tar det beslutet.

Eva Trillian sa...

Mäktigt slutfoto :) Tummen upp för ditt kloka beslut att inte leverera en glob mitt i bild!

Anki sa...

Kanonbild med Globen i bakgrunden! Tur du inte klev ut i bussfilen!
Bara kontanter ... hm -lite svarta pengar kanske, eller får man ett riktigt kassakvitto?
Inte en droppe regn här på flera dagar!

Ama de casa sa...

Fiffiga parasoller! Här brukar dom ha vattenslingor istället, som sprutar ut svalkande ånga. Fast jag har aldrig sett dom i själva parasollerna? En bra affärsidé där! För försäljning i sydligare länder då... :-)

Skyltar är oftast trevliga och bra, men ibland kan dom vara väldigt ivägen. Precis som elledningar nästan alltid stör vackra vyer. Men bilden blev väldigt cool och dramatisk ändå :-) Bra gjort att inte steppa ut i vägen! Riktigt allt ska man nog inte göra för bloggen...

Steve sa...

Det ska fan vara bussresenär.

Cash only. Här kan vi snacka om "kärringen mot strömmen".
Den "billiga" lösningen håller/tillåts nog inte länge till.

Bra vatteninitiativ i storstan.

Husqvarna. Kul med reklam som är både begriplig och bra.

KajsaLisa sa...

Det ser ut som du hade en härlig Måndag trots vädret. Sen cashiden var ju riktigt kul. Du fångade regnet bra, det där måste vara det minsta paraply jag sett.

Geddfish ♥ sa...

Sista bilden KANON!
Cash is king, even in Wales, har jag fått erfara.
Och vi hade en del regndroppar i början av resan, sen blev det soligt och varmt.
Borta bra men hemma bäst. Gillar att titta på dina härliga bilder.
Tisdagssolkram 💚

Monica sa...

Denna misstänksamhet mot kontanthantering som
man läser om bland kommentarerna är lite komisk
faktiskt.
Härligt ställe och varför skulle servitören vara
halvkriminell frågar jag mej.
Gillar bilderna från era rundvandringar i stan
mycket därför att jag själv så sällan är där nu för tiden.
Jacob är ju inne och äter lunch med gubbdagiset och
då får jag höra och se vad som händer i stora staden.
Har nog blivit en riktig lantis som gillar att loda omkring i
skog och mark.
Ha det bra:-)

Carita Liljendahl sa...

Sex månader avstängd! Oj, det är länge.
Men fint att ni har sol och varmt, vi har sol men ganska kyligt.
Jag är nöjd ändå :-)
Länkade också till ditt inlägg hos mig på Glad måndag - tack för att du är med!

Days by Johanna sa...

Alla verkar gilla mina kor. Får väl lägga upp våra konstverk på bloggen fler gånger. Hugo brukar alltid rita över det jag ritar men inte nu, så kor gillar han haha

ja vi har mycket kiss och bajs här nu när vi slutat med blöjan! :) Så att kon skulle bajsa var klart :)

anneli sa...

Ja, det är helt sjukt vad det öser ner med regn :(

Guldkryckan sa...

Ersättningsbussar, jag ryser av obehag bara av att läsa det.
Men jag tror ni i Sthlm fixar det mycket bättre än oss i Göteborg, här blir det katastrof varje gång.
Bara kontanter? En företeelse på väg bort tyvärr men kort är ju helt ok det med.
Som en gammal hund har jag lärt mig sitta äntligen. 👍

Husbilen-Ellen sa...

Första och sista bilderna tyckte jag var riktigt läckra!! Regnet avstår jag att kommentera!

FREEDOMtravel sa...

What!? I Stockholm har man ju vant sig vid att det är kort eller swisch som gäller. Många tar ju inte ens emot kontanter... I Polen och Tjeckien är det ofta kontanter som gäller. I stora butiker och bättre restauranger fungerar kort. På campingar är det oftast kontanter som gäller, och på många sevärdheter också. Och på enklare restauranger. Ja, på väldigt många ställen ... ;)

Mias Mix sa...

Supersmart med värmeslingorna! Och bilden på Globen är suverän! Motiven ska inte ligga mitt i bilden!

Anni sa...

Infravärmesnören - vilken fiffig grej!