måndag 31 juli 2017

Glad måndag



Det är fortfarande semestertider. Det märktes för folk satt och njöt på Döda Torget idag. Det gjorde vi också.


Den här dreglande besten fick följa med husse till byggjobbet idag. Tur att det var minst 30 meter mellan mig och hunden.


Efter utelunchen blev det en väldigt god fika på Viggbyholms Stationscafé. Jag som aldrig gillat sött verkar ha ändrat mig en aning;-)

Även den här sista dagen i juli har varit en ”glad måndag” av flera anledningar. Vädret var riktigt fint både igår och idag, vilket gör mig såklart extra glad. Men pricken över i:et var faktiskt resultaten i gårdagens matcher i Euro 2017 för damer.

Euro 2017
Sveriges sorti mot värdnationen i fredags var bedrövlig. Så jag kunde glädja mig lite extra över skrällaget Danmark som slog regerande europamästarna Tyskland med 2-0. Yessss! Att sedan nykomlingen i Euro 2017 Österrike slog ett håglöst och ineffektivt Spanien var en extra bonus. Så på torsdag möts dessa två lag i en semifinal som jag verkligen ser fram emot. Har bara inte bestämt mig än vem jag ska hålla på.
I den andra semifinalen möts Holland och England. Även här har jag inte klart för mig än vem jag ska supporta från tv-soffan. Ni som följer Euro 2017 – vilka lag vill ni ska gå till final?

Det är Carita som har uppfunnit "Glad måndag".

16 kommentarer:

Åke sa...

Ja den första bilden blir man alldeles glad åt ;) Sen har vi ju bakelsen också... Vist ska man hålla igen... men går det där?

Geddfish ♥ sa...

Första bilden är ju verkligen somrigt glad! Den stora hunden blir jag INTE glad åt. Det finns gränser, jag är ju kattmänniska egentligen.
Din fika såg verkligen läcker ut, men jag hade aldrig orkat. Jag är mera kaffet och bullen ;)
Glad måndag 💛

nalta norrland sa...

Känns som jag är "kärringen mot strömmen" ;-) jag gillar hunden, verkligen fin :)

nalta norrland sa...

svar Absolut :) Är det något jag har bestämt mig för då kör jag på, rakt in i kaklet om så är ;-) Men det här med stegräkning är lite svårt... svårt att beräkna hur många steg jag går liksom under en dag.
Vi får se ifall jag klarar målet... förhoppningsvis gör jag det.

nalta norrland sa...

svar Ha ha Du är ju bäst <3 klart jag har en stegräknare, annars vet jag väl inte om jag lyckas nå målet... eller inte ;-)
Men vad jag menade är att jag inte vet hur många km jag måste gå för att komma upp i 8 tusen steg, det är ju lite svårt att veta på förhand :)

nalta norrland sa...

OBS!! 10859 steg har jag gått hittills idag :) Det är tydligen ungefär 7km om jag avläser veryfit/mitt aktivitetsarmband rätt.

Ditte sa...

Tack för din glada måndag med lite av varje att glädjas åt och även hunden tycker jag om. Men jag inser att man får ha gott om plats för att ha den hemma.
Jag har i helgen glatt mig åt Sarah Sjöströms otroliga prestationer på sim VM men även att Danmark vann över Tyskland. Vad gäller finallag så vet jag inte, men ett tror jag blir England. Och visst vore det roligt om Danmanrk gick vidare.

nalta norrland sa...

🚶‍♀️svar mitt i natten 😜 1300 steg per km ungefär har jag läst mig till 🤔 Beroende på steglängd osv
Tror vi människor är olika programmerade 😜 Typ hur vi trivs att bo, äta etc
Vore vi alla lika skulle vi kopp samma ställe göra allt precis på samma vis å vara exakta kopior 😎
Nu är mångfald och olikheter ett plus 😊
Det är okey att tycka olika och vara annorlunda 😶

Anki sa...

Härliga glada måndagsbilder ... hunden är riktigt häftig och förmodligen lika snäll som du tycker han ser farlig ut. OM jag hade större hus och mer pengar skulle jag gärna ha en sådan :) Dessutom är den lite för stor för husbilen.

Steve sa...

Stilig vovve.

Danmark - Nederländerna ser jag gärna i final.

Carita Liljendahl sa...

Oj, en bakelse! Tänkte först att den inte är din, men det verkade den vara :-)

Eva Trillian sa...

Mycket fotboll just nu - vilket får mig att tänka på dig lite då och då :) Inga funderingar från mig om vem som vinner ... men tittar gör jag faktiskt!

Anita Malta sa...

Du, den där vovven skulle inte heller jag vilja komma nära! Inte för att jag tror att den är det minsta farlig men den tilltalar mig inte alls. Men bilden är toppen, du har verkligen lyckats fånga vovvens lite speciella uppsyn och till och med fått ögonkontakt :-)
Härligt att värmen återkommit hos dig!! Nu får vi hoppas på en riktigt somrig augustimånad!
Ser onekligen gott ut där på sista bilden, är inte heller så mycket för sötsaker men ibland kan det plötsligt inte gå att motstå. Gissar att den där stora med frukt på var din, den hade iallafall jag valt men kanske då bara ätit det översta lagret ;)

Annette sa...

Det ser ju så gott ut med kaffe och bakelse :) Och vilket fint fat bakelsen serverades på, då blir det extra gott.

Jag har anammat din metod och smygfotograferat människor under vår Frankrikeresa. Jackie, elvaåringen, tycker att det är pinsamt och hemskt, men jag försöker göra det snyggt. Som att jag fotar mat och dryck på uteserveringar, men får med ett och annat foto på människorna runt omkring också. Vi får se om det dyker upp några sådana foton i inläggen från Frankrike, i alla fall blir det militärer med k-pistar i nästa inlägg från Versailles.

Klimakteriehäxan sa...

Väldigt fina, dina måndagsbilder! Översta, med tjejen, jättebra! Och så fick jag klart för mig att det finns ännu en bloggstafett att hoppa på om man kan, orkar och törs! :-D
Fick just ut ett lördagscitat ...

Anders W sa...

Visst är det något visst med semester. Kan känna viss saknad;-)