söndag 2 juli 2017

Skyltsöndag #112

Även den här veckan blev det en salig blandning av skyltar, både ”normala” och lite roliga. Enjoy!


Valfrihet och många möjligheter kan man tycka. Busshållplatsen ligger drygt en kilometer hemifrån. De orangea skyltarna är ersättningsbussar för den avstängda Roslagsbanan som ligger några hundra meter från vår lägenhet. De närmaste 6 månaderna lär jag alltså få lite mera motion.


Bra med reklam för vårt goda vatten på turistinformationen i Kulturhuset. Tror att många turister nappar på erbjudandet.


Bredvid Teslabutiken i Täby Centrum har Husqvarna flyttat in, där det säljer bland annat robotgräsklippare. Äntligen en ny butik som inte säljer kläder.


Den här skylten har ComsiComsa visat förut. Själv upptäckte jag den först i torsdags. Vill gärna göra reklam för Hamburgarstugan som gör stor-Stockholms bästa högrevsburgare. Kiosken öppnade nyligen mitt i stan utanför Stadsbiblioteket på Odengatan. Bordservering finns också under sommaren. Å japp, deras burgare är gjorda med kärlek:-)


Älskar den här dekalen! Och den är inte den enda som sitter runt bardisken på Östra Stations pub. Tycker den borde massproduceras och sättas up på alla bussar, tåg, tunnelbanor samt i restauranger, barer och kaféer;-)



Pumita
har uppfunnit Skyltsöndagen. Jag förvaltar den.

Alla skyltare hittar ni här.

21 kommentarer:

Emma, Sol som sol? sa...

Gräsklipparreklamen var ju hur kul som helst!

Bra reklam där med vattnet och jag gillar att kran och sink är guldfärgade!

Susjos sa...

Vad händer med Roslagsbanan, renovering?
Ja, härlig reklam med vårt drickbara vatten,gillas!
Å, ja...mobilernas vara eller inte vara,det är frågan! Att umgås utan mobiler är en utmaning ;-D
Kram till dig och tack för din skyltsöndag!

Carita Liljendahl sa...

Roligt skyltat av affären i TC, fyndigt!
Och i Roslags Näsby har jag varit - jasså - Roslagsbanan är stängd. Reparation antar jag, eller har det med utbyggnaden kring TC att göra?

Days by Johanna sa...

Gillar hamburgareskylten och den med gräsklipparen bäst :) ja och den no phone med såklart.

Ja längtar så tills vår sköna säng kommer.... måste gå in och se om de knappat in någon leveransvecka nu. inom 48 timmar... så säkert inte förrän imorgon, men är man nyfiken så!

Snygg gavel, vi skall ha den som är på bilden. Funderar på vita nattduksbord, då resten i sovrummet är vitt, så bryter sängen av.

Ditte sa...

Tack för härlig och varierad skyltning! Jag gillad nog sista skylten bäst. Så skönt om människor kunde lägga bort telefonerna...Man måste ju inte varje sekund vara uppdaterad. Attt umgås och mötas är ju vuktigare och på t.bana, bussar m.m. slippa lyssna till andras samtal. Önskar det fanns tysta avdelningar både på buss, t-bana och pendeltåg, liksom en hel del andra platser.
Trevligt med Hamburgerstugans filial, den ska provas. Återkommer när det är gjort.
Robotklipparens reklan är rolig, men om den används går man ju miste om motionen. Blir till att träna extra på gym då...
Vad gäller Roslagsbanans avstängning så lär du få din extra dos av träning ett bra tag framöver.

nalta norrland sa...

Verkligen varierande skyltning här hos Dig.

Läste någonstans att en utredning gjort å vi glesbygdsbor är dåliga på att åka kollektivt, en anledning var enligt utredaren att det icke fanns kollektivtrafik ;-)

Freedomtravel sa...

Vi ser väldigt många skyltar för Husqvarna här i Tjeckien och Polen :)

Olga T sa...

Inget är väl så störande som att lyssna till någon annans mobilsamtal!! Att man sitter och läser i en tyst telefon störs jag inte ett dugg av. Reklamen för gräsklipparen gör nog succé tror jag. Nästan så man tror på den!

KajsaLisa sa...

Du har lite bussar att välja på ser jag :)
Sen tredje bilden gör mig lite fundersam, att gräset är kortare på den sidan begriper jag, men grönare? Den där robotklipparen målar alltså om gräset när den klipper. Skall nog köpa en sån har alltid velat ha blått gräs, känns sjönära på något sätt.
Sista bilden tycker jag puben skall ha en eloge för. .

Anki sa...

oj - så många busslinjer - jag skulle få problem att välja tror jag :)
Bästa skylten är den sista med mobilförbudet - såå irriterande med folk som sitter och pratar högt och störande var man än befinner sig.

Steve sa...

Så skönt att inte behöva åka buss.
Jag gillar det där nya "vattengreppet" liksom den där telefonförbudsskylten.
Vem är överkänslig för spår av kärlek?
Husqvarna har tänkt till bra. Gillas oxå.

Ama de casa sa...

Oj! Ska dom hålla på så länge med renoveringen av roslagsbanan? Men det kanske är välbehövligt också. Blir nog bra i slutändan. Jag gillar Sveriges föredömliga skyltning på busshållplatser. Här är dom ibland inte utmärkta att dom faktiskt ÄR där, själva hållplatserna alltså.
Superbra med vattenreklamen och en bra kran att fylla vattenflaskor med också. Vi brukar fylla på när det finns källor i bergstrakterna här i Spanien - dom dryckesfontäner som finns lite här och där har som regel inget gott vatten och används bara i yttersta nödfall av mig :-)
Mobilfritt skulle få en större utbredning, verkligen!

Ha en bra start på veckan!

Åke sa...

Jadu, jadu... en jäkla tur jag bara har en buss... men den kan gå åt två olika håll ;) Men den kommer alltid till centrumen på ön :) Fritt vatten!!! Kul :) Jag hämtar mitt på 48 meter :) Gräset grönare... Nej, nej, nej !!! men dom hamburgarna måste vara världens bästa!!! Jag tycker det är hänsynslöst att måsta ha telefoner på jämt, tyst läge räcker mycket länge. En klämmig och härlig skyltning du bjuder oss på. Ska sanningen fram räknade jag bara till 610:an ;) Men jag har säkert åkt där :) Jag vart en dag sen... dagvill i semester tider...

Stare Ström sa...

Brokigt urval av kul skyltar!

Anita Malta sa...

Ser nästan i kors bland alla siffor på första bilden, lite motion skadar alrdig :)
Ja, fritt vatten som kommer bara man skruvar på kranen, eller skruvar och skruvar, men oavsett hur det kommer ut från kranen så är det få förunnat här i världen att ens ha tillgång till vatten. Här dricker vi inte kranvattnet men varje gång vi går och handlar så får vi en sex-pack 1,5 liters vatten. Om man handlar över en viss summa vilket vi tydligen gör väldigt ofta med tanke på att bilen snart inte kommer in i garaget pga allt vatten :-)
Robotgräsklippare kommer väl du knappast ha någon användning för hemma och förresten så säljer de inte kläder på andra sidan heller vad jag kan se. Den butiken ser lite roligare ut än Husqvarna.
Lite synd att jag inte äter hamburgare men blir iallafall dagligen serverad middag tillagad med kärlek.
Undrar vad som händer om det ringer när man sitter på Östra stations Pub, blir man portad ;)
En härlig skyltblanding som vanligt och svar nej, blommorna kommer inte från vår terrass. Gav mig ut ur lägenheten med kameran för att få lita variation, våra blommor är lite trötta nu pga värmen.

Susanne ❤️ sa...

Härliga skyltar som vanligt, och JA dom borde förbjuda mobiler på en massa ställen så att människor börjar samtala istället !!!! Skönt med lite andra butiker än klädbutiker... har inte varit i Täby centrum på evigheter borde åka dit när jag far ut till vänner utanför Täby eller mamma på norrsidan
Ta hand om dig
Kramisar

Eva Trillian sa...

Du har, i vanlig ordning, hittat många bra skyltar. Gillar speciellt vattenreklamen! Gott, drickbart, vatten i kranen är väl något vi verkligen kan vara stolta över och påpeka för turisterna :) och även varandra, kanske - jag fattar inte varför svenskar köper vatten på plastflaska. VI behöver verkligen inte det!

Shannara sa...

Ska nog införskaffa sådana skyltar att sätta upp i vissa rum här hemma. Mobilen vid matbordet får mej att se rött!

Comsi comsa sa...


Husbilen-Ellen sa...

Kul skyltar och trevliga, fast jag använder också mobiltelefonen mer och mer. Skulle nog behöva en sån skylt nära mig!

Anni sa...

Skylt för mobilfritt fanns på pendeltågen förr, men jag tror att den är borta nu. I början användes mobilen mer till att pratas i och då blev det lite väl högljutt, men nu gör de flesta annat med klösbrädan.