torsdag 22 september 2016

Moln synkroniserade med iCloud







Idag såg vi stor-Stockholmare något som vi inte sett på länge nämligen moln. Troligen en engångsföreteelse, då solen återkom vid klockan 16:30:-)std

Synkroniserad
Molnen uppe på himlen måste ha varit synkroniserade med min dator idag, då iCloud frågade mig om jag ville uppdatera programmet. Visst, tänkte jag, vilket roligt sammanträffande. Det är ju molnigt ute – så kör på! Borde inte ha klickat på ”Ok”, för när väl uppdateringen var installerad slocknade hela datorn förutom On/Off knappen. Å den fick jag inte att ”dö” för att sätta på laptopen igen. Suck!

Batteriet
Är ju inte den mest tekniskt begåvade människan i världen som ni vet. Slet mitt hår tills maken föreslog att jag skulle ta ut batteriet en stund och sedan sätta tillbaka det. Bra idé tyckte jag, men var sitter batteriet? Nu hittade jag det till slut, men då var frågan hur man kunde avlägsna det. Lyckades konstigt nog, men det tog 45 minuter av min värdefulla panschistid. Men som ni ser fungerar datorn igen, så det var ändå värt alla svordomar med mera.

PS. Bilderna jag lägger upp har delvis med inlägget att göra. Över en natt har det blivit ”höstigare” på innergården – tjoff sa det bara. Åt andra sidan var det ju höstdagjämning idag som Nalta påpekade i en kommentar. Trädgårdsmästaren klippte buskarna och krafsade ihop grenarna. Å medan jag ändå höll på att titta på den arbetande mannen la jag märke till att alla cyklar i cykelställen närmast min port hade gula ”sadelkondomer” på sig. Det har jag då aldrig sett. Dessa skydd brukar ju se olika ut. Nyfikenheten tog över och jag kollade vem som var ”avsändaren” – Forex Bank. Jaha… DS.

23 kommentarer:

nalta norrland sa...

Tror faktiskt inte Ni i 08a land fått höst ännu... inte metrologiskt alltså, typ under + 10 i en vecka eller vad det nu är ;-) däremot är det höstdagjämning idag så officiellt börjar hösten idag kl 16 :)

Det har icke blivit någon promenad idag...

Sådan tur Du lyckades få igång datorn igen :)

Geddfish ♥ sa...

Jaa, ni 08or kan skatta er lyckliga, för ni har verkligen tillsammans med östra Sverige, såsom Öland och Gotland, haft kanonsommar. Och därmed också torka.

Riktigt så exalterad är inte jag, förrän mot den sista tiden som varit alldeles fantastisk. Men nu är hösten här, det bara ÄR så.

Trevliga bilder, men datastrulet var ju inte så skoj. Själv har jag slitit med något annat tekniskt och det är mobilens laddningsuttag.

Höstkram!

Ditte sa...

Har sett att även specsavers och andra firmor delar ut sadelskydd så det är nog inne just nu. Och i höstfärg! I alla fall gula.
Vackra höst färger har du fångat!
Tror Icloud kände på sig att det var läge idag att uppdatera.
Och du lyckades!
Att du nu har en fungerande dator igen är ju en fördel för då kunde vi läsa ditt inlägg.
Bra jobbat!

Comsi comsa sa...


Sadlarna har blivit ett nytt sätt att få ut sin reklam, alla sätt är bra utom de dåliga. :D) Älskar dina höstfärgerade bilder, så mycket höstfärger ser jag inte har inne i stan.

Kram ❤

KajsaLisa sa...

Ha ha, ja trycker aldrig på den ikonen :)

Ama de casa sa...

Vilken lycka att datorn gick igång igen! Hatar dom där uppdateringarna, allt kan hända...

Såg verkligen mycket höstigt ut nu där på gården!

Monica sa...

HAHA ja du det här med datorer känner man
igen min sjunger på sista versen och jag
får väl köpa ny med alla dom problem det
innebär:-( för teknikens fiende NR 1
Har gått igenom dina inlägg, härliga bilder
på mat och fika måste få lite ordning på
kroppen innan jag törs ge mej på sådant.
Ha en skön helg

Steve sa...

Att klicka på OK kan vara vanskligt.
Det här med sadelskydd som "reklampelare". Njaa.

nalta norrland sa...

Tackar allra ödmjukast för länken, Du gjorde min morgon bättre :)

Susanne sa...

Det kändes väldigt mörkt igår, har nästan glömt bort vad det där vita på himlen är efter veckor med blå himmel.

Marina sa...

Här har det till och med regnat i natt så nu känns det som om hösten kommit på allvar...

Geddfish ♥ sa...

Gratis-blogspottarn får man ta med en nypa salt. Kommentarer kommer och går. Din första var helt osynlig, annars kan det ju skvalpa i skräp.
En annans såg jag dock i mailen, inte i nån skräp.

Nu blir jag pausfågel ;)

Days by Johanna sa...

åh skönt det löste sig med datorn :)

Ja jag somna gott i onsdags kväll och sov som en stock precis som Hugo. Så skönt. Jag har larmet på när Erik är iväg. Fast vet jag skulle skita på mig om det gick igång, men det är värt det än inte ha på det haha...

Days by Johanna sa...

Ja jag hade lite tur att fåglarna kom precis när jag skulle fotografera, gjorde bilden ännu bättre.

Haha nej förstår du ligger kvar i sängen och sover gott tidiga morgnar. Är rätt glad för att börja 7:45 istort sätt alla dagar, måndagar börjar jag först 9:45 :)

Eva Trillian sa...

Sadelkondomer med reklam - alla sätt som finns ska nyttjas för utpumpandet om allt vi behöver (fast, egentligen inte). Håhåjaja!
Bra att datorn fungerar igen!

Kolonilotta sa...

Va busigt med lite smygreklam på cyklarna!
Men vilken bra idé!

Ja nu är hösten verkligen här. Men idag har solen tittat fram lite grann.

Skönt att det ordnade sig med datorn. Dom där uppdateringarna kan vara rent livsfarliga ju!
Trevlig kväll! :)


Emma, Sol som sol? sa...

Jag satt en stund och tittade på den första bilden med cyklar. Alla var svarta, alla hade gula sadlar. Var det lånecyklar? tänkte jag.

Sedan kom ju svarte i texten. Sadelkondom var ett nytt ord för mig. :D Är det någon som alltså bara går runt och sätter dit dem på parkerade cyklar? Himla smart! Och det blir väldigt effektfullt.

Uppdateringar gillar vi inte! Ja, så vida det inte är något som bara krånglar, då längtar vi efter en uppdatering och hoppas att buggen är fixad. Men å andra sidan brukar nästa lilla bugg komma då i stället.

Husbilen-Ellen sa...

Forex har lyckats bra, då alla cyklarna fått samma huva. Du har häriga färger på innergården nu!

Biggeros sa...

Jag var tvungen att zooma in och blev genast nyfiken på hur dessa sadelkondomer såg ut på nära håll!! Visst är det enerverande att inte saker funkar som det ska eller man helt enkelt är för snabb med pekfingret. Kram

Meta sa...

Datorn ska fungera inget annat kan jag asseptera. Satt själv igårkväll med en router som inte ville starta.Puhh, det kan göra min galen har ju inte så mycket att göra här på kolonin i mörkret. Datorn är ett måste då.TV har jag ingen här. Det är rätt snyggt med lika dana färger på sadlarna när man ser det lite från ovan
Ha nu en fin helg
Kram Meta

cat sa...

Nämen se där, molnen kan ta sig till östra Sverige ibland alltså. Vi har ju i och för sig också åtnjutit en varm och solig september, men idag kom det en rejäl skur.
Undrar ju rejält över de där sadelskydden. Har någon från Forex åkt runt och bara satt dem på varenda cykel de såg? Har alla cyklister på din gård besökt Forex? Ett mindre mysterium.
Vilken tur att du lyckades få igång din dator :-)
Jag vågade aldrig fråga Åkes människa vad han var för sorts hund.

Olga T sa...

Jo nu är det höst! Det här med tekniken...... Usch vad sårbara vi är! Vill knappt tänka på det.

Carita Liljendahl sa...

Du vet att jag gillar att se bilder från platsen där du bor.
Det är lite som att komma hem, trots allt som hänt i mitt liv återkommer jag ju dit då och då - är så tacksam över att jag har kontakter kvar där.