fredag 24 september 2021

Fem en fredag: Vecka 38 – ”Utflykt”

Isla de Benidorm är obebodd. Men där finns en restaurang som är öppet hela året. Annars befolkas ön mest av fiskmåsar/trutar.

En skyline att dö för:-)

Båtresan från Benidorm hamn tar cirka 15 minuter.

En av hundratals mera eller mindre aggressiva fiskmåsar/trutar på ön.

1. Vad gjorde du senast på en ö?
Senast jag var på en ö var när vi besökte Isla de Benidorm 2016. Ön är en del av Serra Gelada naturreservatet. Vad gjorde vi där då? Det fanns liksom inte så mycket att göra förutom följa stigen och bli ”om- och nedkörd” av hundratals fiskmåsar/trutar.

2. När var du senast på en båt?
2018 tror jag det var när vi tog färjan mellan Barnängsbryggan och Henriksdalsbryggan i Hammarby Sjöstad.
 
3. När hamnade du senast ute på djupt vatten?
Bildligt talat: varje gång jag försöker mig på en teknisk lösning. Bokstavligen var nog på en finlandsfärja till Helsingfors.
 
4. Var åker du för att andas frisk luft?
Det räcker med några steg ut till balkongen eller hissen ned till innergården.
 
5. Hur värmer du upp dig efter en kall dag ute?
En varm kopp med soppa/buljong. Om jag är riktigt genomfryst då tar jag en konjak. Ett väldoftande skumbad i badkaret gör också susen:-)

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

PS. Idag har bilderna något med inlägget att göra;-) DS.

19 kommentarer:

Karoleen sa...

Härliga bilder, ser väldigt härligt ut och den där restaurangen har ett riktigt häftigt läge!

Geddfish ♥ sa...

Jag undviker att bli genomfrusen, men om så är fallet, så kan jag bota det med en snabb whisky eller konjak.
Har också ett badkar att värma mig i.
Egentligen borde man åka oftare till värmen för att bli köldvaccinerad, men situationen har inte varit lämplig.

Ditte sa...

Kul med de jättefina bilderna till dina svar vad gällde ö.
Även mitt bestående minne från Isla de Benidorm är just trutar och måsar. Gott om dem. Gillade nog båtresan mest. Minns att vi åt på restaurangen men ön har jag sedan inte känt som nödvändig att återkomma till- Gillar Tabarca utanför Torrevieja betydligt bättre.
Även roligt att läsa dina övriga svar.

tant Hannele på Hisingen sa...

åker färja till Åbo, men har inte längre nån anledning.

Lillian "sognafaret" sa...

Måker bråker veldig om de er fornøyde eller ei.

Guldkryckan sa...

Den restaurangen ligger ju verkligen på en unik plats, helt klart ett fantastiskt resmål, fast helst utan måsar ;)
De är aggressiva de där fåglarna om man kommer för nära, är uppvuxen på en ö så jag har ju viss erfarenhet, fast söta är de ju trots det.

Att värma sig efter en kall dag med en konjak är ju modellen, gärna i badkaret.

Ha en fin inledning på helgen nu Bp.

Bokdamen sa...

Åkt båt ofta till/från åbo på somrarna men blev trött på färjorna sedan dess flyg. Men ett bra tag sen nu, åker mer sällan dit. Är frusen av mig så behövs inte så mycket för att jag ska bli frusen tyvärr men ja så är livet på en pinne, går åt mycket te ;)

femfemman sa...

Öar besöker man inte så ofta. Kom på att mitt senaste ö-besök var på Capri. Låter ju rätt lyxigt! Men är man på bandringsresa, så är det inte så lyxigt under den tid man vandrar.
Båtresa, det var senast i Karlstad. På Klarälven och på Vänern. Trevligt att sitta på en båt en stund, sen blir jag rastlös.
Te funkar också som värmegivare. Fast bäst är en varm, go filt!
Ha det fint!


Emma, Sol som sol? sa...

Måsen på sista bilden, så snyggt med suckulenterna omkring!

Mrs Calloway sa...

fina bilder. 15 min båtresa klarar en väl av. den där fiskmåsen ser inte ut att var någon en leker med

Susjos sa...

Den där ön känner jag igen från Amas blogg, hon har ju väldigt nyligen varit där! Kul!
Kul att läsa dina svar, och trodde nog du skulle ta upp upp just ett varmt skumbad, det är min dröm också när man är frusen, gissa om jag saknar ett badkar här i lägenheten!
Ha det gott!

Anki sa...

Den där ön ser häftig ut ... fina bilder!
Öar besöker jag inte så ofta ... senast var nog Visingsö för ett par år sedan - och då var jag ju även på djupt vatten :)
Fryser gör jag nästan aldrig ... men om jag gör det mitt i vintern så tar jag gärna en varm glögg (utspädd med rödvin, så den blir mindre söt)

Ama de casa sa...

Vilka härliga bilder från Isla de Benidorm! Det var faktiskt även mitt senaste öbesök och även min senaste båttur :-) Som tur var så slapp vi bil attackerade av fåglarna, kanske beroende på att vi inte gick så långt upp på ön.

En konjagare kan värma fint när man är frusen :-D

christian sa...

Vackra vyer . . . men att du vågar utsätta dig för dessa aggressiva fjäderfän . . . usch

Scylla sa...

Oj, vilken häftig ö! Det ser ut som om den vält och ena sidan tippat ner i havet. Och vilken fantastisk bild på truten!

Klimakteriehäxan sa...

Vilken märklig liten ö, den ser "påhittad" ut! Spännande ställe! Jg har aldrig varit i Benidorm.

Paula Merio sa...

Var det på den ön Ama nyligen var på besök? Ser mycket märlig ut och inte konstigt att fiskmåsarna trivs. Lär finnas måsbajs överallt...
Skyline ja, visst är den lång, men snygg....nänä, inga skyskrapor för min del. Bungalows med vajande palmer skulle gärna kunna ersätta...

Stefan Karlsson sa...

Har passerat Benidorm på väg upp mot Javéa. Jag föredrar den lilla orten framför turistfällan Benidorm alla dagar i veckan.

Carita Liljendahl sa...

Intressant med bara EN restaurang på ön.
Därför är den kanske en turistattraktion också.