fredag 17 september 2021

Fem en fredag: Vecka 37 – ”Ägodelar”

Som ni vet samlar jag på verktyg, som jag sedan sällan använder.

Den stora väl nötta nallen är lika gammal som jag, så den har hängt med mig hela livet.


 

1. Vad äger du fler än en av som många vanligtvis bara har en av?
Alla slags verktyg i allmänhet, hammare i synnerhet.

2. Vad för vanlig sak finns inte i din ägo, men som många vanligtvis äger?
Tvättmaskin, torktumlare, torkskåp. Allt detta finns i husets tvättstuga. Äger heller ingen sopskyffel.

3. Vad för något skulle du aldrig låna ut till en granne?
Har aldrig lånat ut något till någon granne. Men jag skulle nog inte låna ut saker som kan gå sönder. Skulle heller inte låna ut bilen. Det kan ju bli rätt olustigt i fall grannen kvaddar den. 

4. Vad har du någon gång lånat av en granne?
Ingenting faktiskt. 

5. Vilken ägodel har följt dig genom livet?
Min nallebjörn som jag fick när jag föddes. Den var mycket älskad och är totalt nött. Men jag har behållit honom, lagt honom i en platspåse som i sin tur ligger i ett skåp. 

För en gångs skull kan jag med belåten min konstatera att bilderna jag lägger upp faktiskt har någonting med inlägget att göra. 

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

18 kommentarer:

LillaSyster sa...

Aaa vi är nog många som har kvar vår första älskade nalle. Min ligger också i ett skåp, men inte inslagen i någon påse - då kan han ju inte andas =)
Nä, bilen lånar jag heller inte ut. (Fast vi låter syrran köra den till och från flygplatsen då vi ska ut och resa) Verktyg är bra att ha och man kan då aldrig få för många. Ha en bra fredagskväll!

Susjos sa...

Jag har också kvar en liten nalle av något slag, väldigt använd och trasig, den finns ,hoppas jag, i källarförrådet. Din nalle är bedårande!
Verktyg, jodu, här hemma samlar maken på det, vi har en uppsjö av olika verktyg...puh!
Nja, låna ut bilen till grannen, det skulle jag inte heller göra..
Ha en fin fredagkväll!

Hanneles bokparadis sa...

jag har mina egna verktyg, för om maken tar min hammare, så kommer den aldrig tillbaka... vilken söt nalle. Sopskyffel klarar jag mig inte utan. Maken lånade cykeln till kompisen och den blev stulen...

femfemman sa...

Ordning och reda! Inser att det är dags att få till bättre ordning i förrådet igen. Har alldeles för mycket prylar. Blir nog lätt så när man har ett alldeles för stort hus...( Det är ju inte så stort, men för två personer hade hälften varit nog)
Har nog inget kvar från barndomen, mer än några pixliga, svartvita bilder. Samt några fina bilder, tagna hos fotograf.
Ha det fint i kylan!

Scylla sa...

Jag skulle inte klara mig utan sopskyffel, så som marsvinen stökar. Skulle jag dammsuga upp allt skulle jag få byta påse ett par gånger i veckan.

Guldkryckan sa...

Har också en hög verktyg liggande lite varstans, det mesta är numera placerat inuti kökssoffan.
Har säkert 8 skiftnycklar och fyra hammare, resten av verktygen är ofta i samma sväng mängdmässigt.
Använda dem?
Haha...ytterst sällan!! :)

Tillönskar dig en fin helg Bp.

nalta norrland sa...

Vi lånar nog ut allt möjligt, en hel massa olika saker till vänner och bekanta, det händer att J lånar ut delar av sin maskinpark då ”kunder” behöver något… även bil & släpvagn lånas ut.
Jag har kvar min ”hund” den fick en ny matte 😜 då Elin ärvde honom. Men jag har ler saker kvar från min barndom. Jag är en hamster 🐹

Nu börjar jag misströsta 😞
Det känns som det bara går nedåt, bara blir sämre.
Jag mår skit 💩

Ditte sa...

Kul att läsa dina svar. Gott om verktyg har vi och även jag. Men det är inte jag som vanligtvis använder dem.
Vi har en väldigt bra rustad tvättstuga i huset men en tvättmaskin uppe vill jag inte undvara.
Låna till grannarna? Nej, inte vad jag minns. Inte lånat från dem heller-
Fint med din Nalle som hängt med genom livet. Jag har några smycken som jag fick när jag föddes och dem är fortfarande med mig och används. (Var inte direkt barnsmycken)
Bilden på din Nalle är jättefin och jätteroligt med alla verktyg.

Emma, Sol som sol? sa...

Den nallen påminner mig om pappas nalle. Den som hans syster lurade honom att raka för "det växer ut igen".

Pappa har alltid sagt att jag är lik hans syster...

Bokdamen sa...

Verktyg har jag lite men det saknas nog en hel del, dock klarat mig hittills med det som finns. Tvättstuga är bra med diverse utrustning men ibland kan jag sakna egen tvättmaskin- kunna tvätta när som och inte behöva tänka på tvättider. Sopskyffel har jag, haft nytta av den många gånger.

Robert W sa...

Klart att du älskar den nallen!

Klimakteriehäxan sa...

Fin nalle! Vi har exakt samma inställning till tvättprylarna. Och apropå verktygslådor:
https://klimakteriehaxan.blogspot.com/2005/08/vad-varje-flicka-br-ha.html

Ama de casa sa...

Oj vad många verktygslådor du har! Imponerande. För min del är det nog så att mina finwettexar är fler än vad dom flesta har, och dom använder jag ju aldrig :-D

Nallen har blivit lite luggsliten med åren (men vem har väl inte blivit det? ;-) ). Kul att du har kvar honom!

Diskmaskin finns inte i min ägo och det är inte frivilligt som jag avstått den... Dom flesta andra verkar ha en sån, fast inte du heller om jag nu minns rätt.



Paula Merio sa...

Vilken fin nalle! Man kan se att den är av äldre modell, den ser inte lika mjuk och fluffig ut som de är numera. Ett kärt minne förstår jag.
Jag har en verktygslåda, men vad den innehåller talar jag inte om. När dottern kommer på besök tar hon med sig egna verktyg...för oftast behöver jag hjälp med något som kräver verktyg...
Men varför har du ingen sopskyffel, om du har en sopborste vill säga?? Hur tar du då upp skräpet?

Åke sa...

Ha ha du har ju nästan lika många verktygslådor som mig ;) 2:an går jag bet på. Vad jag aldrig skulle låna ut är min Lap-Top med en OBD läsare man söker felkoder på till bilar och raderar bort dem. Lånat av en granne: Det var en mycket stor rörtång förra veckan och sedan har jag lånat en udda ringnyckel när jag bytte fjädrar på en bil. Jo en granne körde hit sin grävare när jag skulle gräva ut för matsalen och sedan sa han: Du får gräva klart själv, jag har inte tid :) Jo dessutom 1990 när jag planerade tomten körde en granne hit en mycket stor traktor och klev ur och sa: Du får köra själv :) Ägodel genom livet: Det är min nalle typ som din jag fick på BB av min far. https://nacka144.se/okategoriserade/bra-nara-55-ar-mellan-bilderna/ Mitt första fotoalbum där mor står och poserar som gravid på en bild är mycket värdefull bok för mig.

christian sa...

Stornallen är helt underbar . . . kul att du sparat den, själv har jag en liten kvar . . .

Mrs Calloway sa...

avundsvärt många verktygslådor du har. jag nöjer mig med att titta i de olika gubbdagisen jag besöker. sopskyfflar har jag två. och de behövs! alla har barndomsnallar utom jag! undrar varför

Carita Liljendahl sa...

Ja, men liksom... verktyg är ju bra-o-ha-grejer!