måndag 19 april 2021

Glad måndag

Om! Det var en riktigt, riktigt glad måndag! Hundra procents utdelning skulle jag säga, eller vad tycker ni!?

Knoppar
Trädet framför näsan på mig har fått stora fina knoppar. Snackar om vårkänslor:-)

Premiär
Det var som vanligt gulliga grannen M som tog initiativet och bjöd tanterna på utomhusfika på innergården – säsongspremiär! Hon hade till och med plockat scillor och vitsippor(?) för att göra det extra fint på bordet. Dessutom tog hon med sig "resterna" av en annorlunda kladdkaka med vispgrädde och jordgubbar. Första och enda kladdkakan jag smakat som inte var söt:-)

Ett långrest får
Det var väl två månader sedan jag såg ett får lastat med toapappersrullar hos Åsa. Jag föll pladask och klickade hem fåret. Ett väldigt långrest djur som dessutom fick tillbringa en extra vecka på ett containerfartyg som lagt sig på tvären i Suezkanalen. Men idag anlände den nya familjemedlemmen. Kan väl säga som så att det är rätt sött – fåret alltså, men att produktkvalitén lämnar en del att önska (väldigt svagt metall). Det var inte lätt att fota tillskottet i den trånga gästtoaletten heller, men så här ser "Lambi" ut;-) 

Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”.

16 kommentarer:

LillaSyster sa...

Åååå så söt det beresta lammet är. Perfekt fikaväder ute i solen idag. Som sagt en bra måndag =) Njut av kvällen, jag har tagit kväll nu.

Guldkryckan sa...

En sådan "rullhållare" skulle jag vilja ha, fast först får vi nog skaffa större toalett, man kanske kan få upp en hylla först förstås.
Får fundera på det, fin var den iallafall.
En kladdkaka som inte är för söt hör ju till ovanligheterna, min diabetessköterska skulle nog rekommendera mig det ;)


SV: Tydligen bara vissa postnummer ännu som har post varannan dag.
Har för mig vi ingick där, eller också skickar ingen post till oss längre, förutom Postkodlotteriet ;)

Ha en fin avslutning på kvällen Bp.

femfemman sa...

Det var ju en kul grej att ha toarullar på. Trevligt på gästtoaletten!
Så trevligt med fika i solskenet! Härligt med människor som tar initiativ!
Fin måndag idag! Sol och värme... och halvdagsjobb. Perfekt!

Susjos sa...

Vilken resa det lammet har gjort, jättefint och precis din stil!
Så kul med fika ute, knoppar på träden och vårblommor.
Verkligen en glad måndag!
Ha det gott!

Freedomtravel sa...

Men fåret är ju helt underbart! Alltså kvaliteten vet jag ju inget om, men fantastiskt fint :)

Geddfish ♥ sa...

Vilken rolig och glad måndag för dig!
Alltså, vilket grepp och inbjuda till vårfika! Här finns ingen granne som skulle komma på den idén och ändå så har vi flera små bersåer att fika vid. Men många utnyttjas friskt, men då av hyresgäster komna från utlandet, de samlas ju gärna hela familjer och generationer.

Lambi är hur gullig som helst!
Ha det gott!

Ditte sa...

Visst har det varit en fin måndag. Verkligen! Var en sväng till Kungsan idag igen och nu hade alla körsbärsträden slagit ut. Så fint. Och i Humlan var det både knoppa, blommor och grönska. Vår!
Vilket trevligt initiativ av grannen M till fika. Och vädret var ju verkligen på topp.
Vad skönt att fåret nu fått fast mark under benen och välbehållet kommit till er Kanske blev det lite skadat av alla dygn i Suezkanalen. Men väldigt gulligt är det och igång med sina sysslor.

Ama de casa sa...

Verkligen en glad måndag! Stackars lilla får som fastnade där i Suezkanalen, det är kanske därför han är lite bräcklig... Men himla fin!

Ha nu en fortsatt glad vecka :-)

nalta norrland sa...

Hej och Välkommen Lilla Lambi fåret 🐑 så skönt det äntligen dök upp och tur det nu är sött då kvaliten kunde varit bättre men det visste Du väl antagligen 🤔 mycket sånt där är ju inte direkt hantverk.
Härligt med utomhusfika och gott med kladdkaka 🍓
Solsken lockar fram de mest inbitna stugsittare 😜
Häromkring har folk plötsligt börjat synas ute på samhället som för bara nån vecka sedan var mestadels folktomt och bara bilburet folk.
Under våra promenader ser jag å hundarna mer människor på en kväll än vi gjort tidigare under en månad 😜
Om Elin blir det bloggat en annan dag.
Hon är fortfarande prickig.

Annika sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Susanne sa...

Åååå så söt Lambi är.

Annika sa...

Men vilket sött får!!
SOM dessutom suttit fast i Suezkanalen ett tag. DET är det inte alls som har.
Väldigt gulligt och KUL!!
MYSIGT med utomhusfika också. DET ger energi!!
En bra tisdag önskar jag dig!

PS, det var jag som tog bort min kommentar ovan. Auto correct var INTE min vän, haha.

christian sa...

Härligt med våren.....å trevligt med sammanhållning bland grannar, sånt behövs!
Har sett det där fåret med, det är sannerligen gulligt, men är det dåligt kvalitet avstår jag nog....

Carita Liljendahl sa...

Verkligen ett roligt får! Skulle också gillas här hos mig. Har bara inte en lika bra plats för ett sådant som du har. Men kunde fundera på att köpa en - hen skulle få stå på golvet då.
Ni är lite längre hunna med våren där du bor!

Paula sa...

Svarta fåret är väldigt gulligt men vilken långvägaresenär! Jag skulle också behöva en dylik manick, tror jag ska googla lite på vilka olika kul toapappershållare det finns. Gärna från denna sidan jordklotet, hihi. Och vilka svulstiga knoppar du har att njuta av, wow! ÖNskar dig en fin onsdag, här hotas med fulväder men läget är ännu lugnt

KajsaLisa sa...

Möjligen lite klen i konstruktionen men en kul toapappershållare. Jättefina blommor.