tisdag 4 september 2018

Weekly Photo Challenge: Vecka 36 – ”Lycka”

Om jag tänker efter behövs det egentligen inte så mycket för mig att känna lycka. Det är sällan ”stora” saker som gör mig lycklig, utan det kan vara små – ofta oväntade/otippade – händelser som gör att jag spricker upp i ett lyckligt leende. Här kommer några exempel. Bilderna är tagna igår och idag. Enjoy!


En kille vid Bällstaån i Sundbyberg såg att jag fotade byggnaderna där och pekade på den här väl kamouflerade hägern(?). - Du som har en bra kamera borde nog ta en bild på den. Att jag i motljus lyckades urskilja fågeln mot den gråa väggen och att fotot blev så bra som det blev är lycka för mig.


Att man den 3 september kan sitta ute i bara t-shirt och avnjuta en (pensionärs-)lunch klockan 15:00 på restaurang och unna sig en vinare mitt på dagen en vanlig måndag är både lyx och lycka. Plats: B19 Brasserie, Bällstaån/-viken.


Att promenera åtta kilometer från Sundbyberg in till Stockholm (trots krånglande rygg) är lycka. Att sedan mötas av en av många sommargator med pop-up serveringar - här på Rörstrandsgatan - är lycka det också.


Det som gjorde mig lycklig idag var att maken kom hem med den här vilda blomman som han satte i en ”vas” på balkongbordet. En överraskning, bara sådär. Gillar sådana blommor betydligt mera än till exempel ”odlade” snittblommor. Skulle han komma hem med ett fång rosor skulle jag bli extremt misstänksam;-)


Sanna är uppfinnaren av detta himla roliga fototema.

Flera lyckliga bidrag hittar ni här.

25 kommentarer:

amo sin blogg sa...

Fine lykkelege øyeblikk du viser.
Det er dei små ting som ofte kan gi eit streif av lykkefølelse,
sjelden ein går rundt og kjenner på det til dagleg :)

Ha ei lykkeleg veke vidare.
Klem

Geddfish ♥ sa...

En fin definition av lycka som du bjuder på! Sant, det är inte alltid det stora, utan det kan vara de små ögonblicken, som ger lycka.
Lycka idag, kan jag känna att Lowe fyller hela handen idag, men jag får träffa honom och lillasyster Sally på ett senare vuxenkalas.
Lycka kände jag igår hos Carina, som bjuder på sig själv och allt.
Ha en fin kväll!

"LillaSyster" sa...

Små men värdefulla saker för en lyckligare vardag =) Helt underbar tolkning. Ha en fortsatt bra vecka! Kram

Ditte sa...

Håller helt med om att det ofta är de små sakerna i det dagliga som ger en lyckokänsla. Tycker du lyckats väldigt bra med alla foton men just hägern där mot den grå väggen i motljus är extra bra. Och visst är det en skön känsla att njuta av utelunch med gott vin. Gillade verkligen speglingarna i glasen.
Promenaden från Sumpan längs vattnet in till stan är fin och många steg blir det. Gick förr här då och då, men länge sedan nu. Bodde ju förr i Solna vid vattnet nära Huvudsta gård. (Jungfrudansen) Och en sann lycka att göra detta trots krånglande rygg. Verkligen! Och Rörstrandsgatan erbjuder ju en del trevliga pitstop...
Och att makens fina blomma bidrog till lyckan var ju ännu ett plus.
Tack för ett fint och lyckligt inlägg.

Helén sa...

Jag håller också med om att ofta är små saker och händelser som ger lyckokänslor. Det låter helt underbart att ta en lång promenad in till ett somrigt Stockholm och att få en blomma av sin man är lycka.

Steve sa...

Så sant. Varför jaga lycka när den finns "runt hörnet".

Anki sa...

Precis så är det! Det är de små vardagliga sakerna som ger lyckokänsla! Grattis till den fantastiska bilden på hägern! Kanonbra!

KulTur i Natur - Tony sa...

Hade man inte sett att benen går ned i vattnet kunde man tro att den var målad på betongen.

Ama de casa sa...

Härligt lyckade och lyckliga bilder! :-) Gillar gråhägern allra bäst och ölandstoken (lavendeln, alltså) är inte så tokig den heller :-D

nalta norrland sa...

Fina bilder och den med pippin är bäst.
Oftast sker lyckliga tillfällen när man som minst förväntar sig det.
Blir glad då jag ser Dina bilder.

Mias Mix sa...

Du beskriver verkligen helt perfekt denna vardagslycka. Så mycket finare och bättre med många småstunder av lycka än några få speciella ögonblick. Och visst är vilda blommor vackrare än köpta. Gulligt av din man!

Johanna sa...

Härlig lycka du bjuder på, sånt gillas! :)

Kul att du fick tips om hägern, det var snällt :)

Hoppas värmen håller sig till nästa helg igen när jag skall till sthlm

Herr Nilssons Fru sa...

Ja det är de små sakerna som gör en lycklig. Så fina bild på pippin. Kul när man finner roliga saker att fota så man blir lite lycklig. Jag har fått pippi på att göra små händelsefilmer på Instagram - o varje ny lite film o alla som ser den - de gör mig lycklig.
Pensionärslunch - du är väl inte pensionär, eller har jag missat något. Klart man kan käka pensionärslunch även om man inte är det. Snygga glas, de är skönt att ingen reagerar på vin mitt på dan o mitt i veckan nu för tiden. Minns när mina ungar var i den åldern att man alltid körde dem hit o dit på helgerna, då brukade jag och en kompis äta gott o dricka lite mitt i veckan och när man sa det så folk helt chockade ut. Dricka skulle man göra på fredagar o lördagar, undrar vem som bestämde de :)
Kramiz

Stare Ström sa...

Lycka, för varje sak du visar!

byblixtra sa...

Det blev en fin bild på hägern. Den ser lite försynt ut, den trodde kanske inte att den skulle bli upptäckt. :-)

Läcker bild på vinglasen och trevligt med sommargator i stan. Förstår att du blev lycklig av de vilda blommorna för de är jättefina.

Olga T sa...

Wow! Du har fotat en fågel!! Bra bild!
Härliga exempel på lycka :)) Kan känna igen mig själv i det. Små saker som gör att man får den där direkt lyckokänslan inne i bröstet. Bra inlägg!
Tänk att jag tänkte direkt att det där måste vara Rörstrandsgatan, och så var det det. En lantis som känner igen sig i storstan.

Susjos sa...

Va mysigt ni har det! Å du fick vilda blommor av din man, snyggt!!!
Å fotot på fågeln är supersnygg!
Härligt att njuta av sensommaren så där bra som ni gör,underbart!!!!

Paula sa...

Jag skriver helt under din definition av lycka. Himlastormande lycklig, hur ofta är man det? Nej tacka vet jag vardagslyckan, ett leende av någon, gott att äta, själv fick jag en nyrökt röding idag av en god vän, kan man bli annat än lycklig då? Hägern var tjusig, den hägrar där så fint...
Husen, haha, har inte sett dem tidigare, lite legovarning tycker jag. Annars tycker jag inte så mycket om olika arkitekturer, mer än att dessa iaf hade någon annan idé än en skokartong..

KajsaLisa sa...

Fågeln blev jättebra, Ett glas vin utomhus en vardag i stan är lycka. Trodde först det var Skånegatan på Söder. Vilket häftigt balkongbord du fick ihop, man blir glad av det.

Anni sa...

Så kul med hägern! Tänk att du inte såg den själv, då var den verkligen väl kamouflerad!
Att det var Roslagsgatan du hamnat på, det såg jag direkt. Där har jag ju gått många, många gånger när Karlbergs station fortfarande var igång.
Den "vilda" ölandstoken har din make nog knyckt i någons häck :-D :-D

Annette sa...

Fina bilder igen! De gula blommorna får mig att tänka på när Patrik försökte vara romantisk och skickade ett foto från golfbanan. Jag undrade bara varför han skickade en bild på en grästorva och raderade bilden. Nu efteråt retar hela familjen mig för det. Den där grästorvan hade nämligen formen av ett hjärta, men det hade jag ingen tanke på eftersom jag antagligen är helt oromantisk ;)

Jobbigt med ryggen. Blir det inte bättre? Blir du bättre om du får hjälp av en naprapat? Men det kanske inte är sådana problem. Jag har ju blivit ordinerad träning av naprapaten jag gått till, och visst är jag bättre, men inte bra. Jag har visserligen inte tränat så mycket än heller...

Vilt og vakkert sa...

heisann, visst er det de små tingene her i livet som teller....

Beppan sa...

Håller helt med - det är de små händelserna i vardagen som ger lyckokänslor.

Fotot på hägern blev ju kanonbra! Som en målning. Förstora och sätt upp på väggen! Promenaden till stan och pensionärslunchen med vin som "belöning" går inte av för hackor! Bara att njuta när vädrets makter är på bra humör...
Och så en ölandstok på det. Vackert. Måste klippa av en gren på min som blommar så fint just nu. :-)

Christian Lehmann Gisler sa...

Javisst är det nåt speciellt med att sitta ute och njuta av mat/dryck i behaglig temperatur?!? :)

Carita Liljendahl sa...

Ja, man kan känna lycka över många små saker i vardagen.
Som just det där med att kunna promenera trots krånglande rygg. Då blir den lilla saken stor.