onsdag 19 september 2018

Mr Cake – Love to bake


Mr Cake livar upp Stockholms gamla Arkitekthögskola, som en gång i tiden utsågs som Stockholms fulaste byggnad.

För nästan exakt ett år sedan öppnade konditorduon Roy Fares och Mattias Ljungberg caféet Mr Cake på ”nedre botten” av den gamla Arkitekthögskolan, som en gång i tiden blivit utsett till Stockholms fulaste byggnad. Hade visserligen hört talas om caféet, men det var faktiskt Annette och Anni som påminde mig om att det var dags för ett besök där.

Stor uteservering
22 grader ute och varma höstvindar var liksom perfekta förhållanden för att slå sig ner på Mr Cake’s stora och fina uteservering för en fika. Det fanns säkert några kända personer på plats, men då jag knappast skulle känna igen en kändis även om jag såg en så letade jag inte så noga;-) Gästerna bestod av en salig blandning av gamla och unga människor, nästan lika många män som kvinnor, bebisar, singlar och sällskap. Bra där!

Bakverk
Mr Cake’s cafékoncept bygger på USA-inspirerade bakverk. Kan bara hålla med. Allt är i storlek XXXL och ser otroligt sött ut, vilket det också är. Smörgåsarna däremot var i normalstorlek. Maken valde en annorlunda äppelpaj med hemgjord vaniljsås, som fick MVG av honom. Tog en tugga, men som sagt sötsaker är inte min grej. Cappuccinon var utsökt och ”made with love”.

Croissanter med någon fyllning, äppelpaj och fyllda munkar - allt i storlek XXXL.

Porslin
Fikat serveras på små metallbrickor som är aningen feldimensionerade då de knappt rymmer en tallrik och ett kaffefat. Självaste porslinet som Annette blev så förtjust i hade bara ett ”b” som signatur. Googlade lite och tror att det är Broste Köpenhamn.

Lite trångt där på den designade metallbrickan.


En lite rolig utsmyckning utanför toaletterna. Damtoan var trång, ganska oergonomisk och inte speciellt ren om man säger så

Totalomdöme: 3/5

13 kommentarer:

nalta norrland sa...

Oren offentlig toa ger minusbetyg
Jag skulle ju valt en macka... 😁 är inte så sockersugen 😔
Kul att Du bloggar om detta café, en bekantning var dit i sommar å var helt lyrisk 😁

Klimakteriehäxan sa...

Grymma kakor ... men storlek XXL är för stort.

Marita sa...

Gillar stället. Var där i lördags för andra gången. Det var låååååång kö. Åt en varsin cinnamaroll med äpple toppad med lite smuldeg.

Ditte sa...

Aha, bara 3/5. Har inte varit där men kanske blir det ett studiebesök. Har många väldigt bra fik hemma på Söder så jag hade nog tänkt mig mer för att ta mig hit. Men ett besök i studiesyfte får det nog bli. Lite trist att bakverken är så stora, men kanske kan man få en "doggybag". Och fräscha toaletter är ett måste för det speglar ju ofta köket också.
Kul med din rapport med tillhörande fina bilder.
Läste även om Anettes besök här. Även det trevlig läsning.

Susjos sa...

Vet att han är mycket populär den där Fares, min kompis har varit där vid flera tillfällen och fikat. Men jag är som dej inte så värst sugen på sötsaker, men gillar mackor och annat gott! Åt du en smörgås där, var den bra?

Anki sa...

Inget ställe för mig tror jag ... men kul att läsa om :) Alldeles för stora bakverk och antagligen dyrt också. En smutsig toa är dålig reklam tycker jag!

Ama de casa sa...

Oj... När bakverken är sådär stora så blir det lite väl mycket kan jag också tänka. Flera små däremot, det går bra. Haha! Jag är duktig på att lura mig själv.

Antar att du tog en smörgås i alla fall? Helt utan tilltugg hade ju blivit orättvist :-)

Susanne sa...

Porslinet är så snyggt.
Sv:Jag tog tabletterna under forskningsstudien.

Annette sa...

Tack för efterforskningen om porslinet, det är säkert den tillverkaren du hittade, tack! Jag vände också på faten och såg signeringen "b", men det sade mig ingenting. Skall önska mig några djupa fat i julklapp tror jag.

Nu blir jag litet orolig över vilken toalett jag besökte... Jag har ju en förmåga att hamna litet fel ibland, som när vi besökte ett slott i Frankrike och jag såg en skylt för damernas, en kvinna med lång klänning. Men å vad bra, det fanns en till toalett för damernas, att döma av skylten med en dam i kortare klänning. Jag klev in. Rakt in på herrarnas :o Hur som helst var toaletten jag besökte på Mr Cake väldigt rymlig och dessutom fräsch. Jag såg ärligt talat inga skyltar för damer och herrar, så jag klev in på första bästa. Jag börjar ana varför mina döttrar tycker att jag är så pinsam ibland ;)

Jag kan hålla med om att alla bakverk var enorma, och även maträtterna var större än jag förväntat mig. Jag orkade inte hela min falafelsallad och åt inga bakverk på plats, däremot hemma dagen efter av det jag köpt med mig. Jag har inga problem med att stoppa i mig mycket av det goda, men faktiskt så tog det stopp när det var så sött. Men gott. Nästa gång skall jag välja en svamptoast som Anni åt, och kanske den där äppelkakan med vaniljsås.

Steve sa...

Inget kan uppväga solkiga toaletter så det blir bottenbetyg.

Christian Lehmann Gisler sa...

Nä, fy för amerikanska kakor, tacka vet jag hederliga svenska bakverk eller tyska!!!!! :)

Emma, Sol som sol? sa...

Åhhhhh .... vilka bakverk! Sitter här och nästan dräglar, ser ju supergott ut!

Måste titta igen!

Ja, det ser fortfarande lika gott ut!

Och jisses, är de stora är det väl bara att köpa en och ta två skedar. Easy peasy, liksom. I Spanien brukar de fråga hur många skedar man vill ha om man bara beställer en dessert, det tycker jag är superhärligt. man behöver inte skämmas för att dela på sötsaken.

Eva Trillian sa...

Ojojoj - min mage slog nästan bakut av allt socker i bild ;)