lördag 29 september 2018

Härlig höst



För tre veckor sedan visade jag er bilder från Täby Food Market. Idag var det dags att liva upp det Döda Torget vid Täby Centrum med ”Härlig Höst”, ”en torgmarknad de luxe med skördetidens prakt och höstens fägring: nyskördat från trädgård, skog och mark, närproducerade och ekologiska godsaker… (citat från hemsidan).

Nyskördat från skog
Det maken och jag hittade där var aningen överraskande måste jag säga. Det enda som var ”nyskördat från skog” var fräscha kantareller som två thailändska kvinnor sålde. Japp, och just kantisarna glömde jag att fota;-) Himla roligt att som renodlad asfaltbonde kunna konstatera att elcyklar, skor för bebisar, raggsockor, antikviteter, mössor, kalkonkorvar, indiska maträtter, sockervadd och brända mandlar med mera faktiskt kan växa på träd, jag menar i trädgården;-)



13 kommentarer:

Lillian "sognafaret" sa...

Her er ingen fare med at du skal ha kalde føtter til vinteren. Mye fint da som man kan skaffe seg...

Emma, Sol som sol? sa...

Trots avsaknaden av mer "naturliga" varor så var det ändå härliga saker som var till försäljning! Hoppas att många bebistossor såldes, kan bara tänka mig allt arbete som lagts ned för att sälja dem där.

Ditte sa...

Namnet på marknaden kanske är en aning missvisande. Men sedan beror dte ju på vad man lägger i begreppet nyskördat. Men färgglatt var det förvisso. Kanske inte direkt nyskördat från trädgården eller från skog och mark som man tänker sig. Men vad gäller det närproducerade kanske det mer närmar sig. Men hur tänkte man där med antikviteterna.
Nåja, uppiggande färgmässigt var det. Kul inlägg och glatt!

FREEDOMtravel sa...

Haha, det låter som att Täby kommun måste öva lite på sina beskrivningar! ;)

Ama de casa sa...

Tja... Pippi hade ju ett sockerdricksträd, så det finns säkert både strump- och cykelträd också :-D

Kul med ett upplivat Döda Torget i alla fall :-)

Geddfish ♥ sa...

Många ting där! Jag skulle nog kunna bygga ett träd av raggisar också ;) jag kör just nu med restgarner, så det blir spännande fantasi, mycket kul att göra.

Nu ska jag ut i kylan. Natten var kort, men den är nu långt bort, nu tar jag dagen, och mig själv i kragen.

Eva på Seniorvinklat sa...

Men du fick verkligen jättefina bilder på evenemanget:)

nalta norrland sa...

Trist att en så att säga skördemarknad inte bjöd på lite mer av bär, svamp och grönsaker, fanns det inte ens nån som sålde rökt korv?

Vi var på Tunnbrödsmässa igår, där fanns förutom tunnbröd i olika smaker även rökt ost, ren & älgkorv samt diverse delikatesser som blåbärsglögg.

Nu shoppade jag noll... dessutom hade jag min mor med mig så det gick snabbt, hon ville med men var ändå icke intresserad.

Susjos sa...

Färgglatt men inte så ätbart!
En elcykel vore nåt att ha, om man vill vara mer bekväm! Men min cykelväg till jobbet är ju i kortaste laget, så det är kanske inte riktigt smart att köpa en elcykel för den korta sträckan?!

Eva Trillian sa...

Raggsockor! De har faktiskt kommit fram här hemma :) höst mys utan raggisar är omöjligt!

Anni sa...

Usel marknadsföring tycker jag. Var är skördetidens prakt?

Stare Ström sa...

Haha! Din skördefest ser då helt annorlunda ut!

Paula sa...

Haha, men raggsockorna var fina, dock knappast hemstickade, dom har nog vuxit i en gran tror jag...
Thailändska kvinnor brukar sälja svamp här också, de hittar dem när det plockar bär. Men så här års? Här uppe`? Nä nu har alla bärplockare hittat hem till sina egna länder kors o tvärs över jordklotet och de enda svamparna som finns är nog trattisar nu. De klarar de frostiga nätterna vi har. Men det var kul med liv på torget