måndag 16 juli 2018

Glad måndag – nu och då


Galeries Lafayette i Paris 1998 - det gick inte att ta miste på att det var VM. Då, 1998 såldes där även viner med etiketter av alla deltagande lag.

Idag tänker jag ta med er på en ” Memory Lane”-promenad som såklart är ”lite” fotbollsorienterad. När Frankrike och Kroatien var klara för finalen i detta mästerskap gick mina tankar osökt till VM i Frankrike 1998. Det var nämligen andra VM i följd som jag var på plats – irl alltså. 1994 var jag med här.

Biljetten till bronsmatchen mellan Kroatien och Holland, som Kroatien vann med 2-1.

Igår silver, 1998 brons
Kroatien gjorde sin främsta insats någonsin i årets VM. Och hade inte så mycket gått emot laget i finalen, bland annat den omdiskuterade straffen de fick emot sig (jag och många så kallade experter tyckte att straffen var fruktansvärt hårt dömt med tanke på att det var en final), hade Modric & Co. kanske, kanske lyckats med en fjärde förlängning. Beundrar detta kämpande lag oerhört.
1998 vann Kroatien brons mot Holland på Parque des Princes. Inför matchen laddade fansen upp på brasilianskt vis – med samba.


Igår guld, 1998 guld

Zidane gjorde två mål i 3-0 segermatchen mot Brasilien. Klart denna lilla japanska pojke fick en dress med nummer 10 på ryggen av sina föräldrar som kommit till Paris för att följa VM.

Efter 20 år lyckades tränaren Didier Deschamps med en ”dubbel”, nämligen att vinna ett VM som både spelare och tränare. Då slog Les Bleus Brasilien med klara 3-0. Igår blev resultatet 4-2. Sett över hela turneringen 2018 vann Frankrike välförtjänt. Sett till gårdagens tillställning är jag mera tveksam. Finalen var dock turneringens absolut bästa match.
1998 såg jag finalen mellan hemmanationen och Brasilien på en bistro i St. Denis, då jag tyvärr inte hade lyckats komma över en biljett på den svarta marknaden. Men vilket vilt firande det blev under natten. Och eftersom jag var lika dålig då som jag är nu med att ta bilder i mörkret får ni tyvärr inte se några foton;-) Ni får helt enkelt hålla tillgodo med bilden på den söta pojken.

Ett perfekt bidrag till Caritas ”Glad måndag” tycker jag, även om jag lider av fotbollsabstinens just nu;-)


15 kommentarer:

Steve sa...

Härliga VM-minnen.

Emma, Sol som sol? sa...

Det är alltid trevlig att minnas tillbaka särskilt när det är roliga och ljusa minnen.

Pojken var verkligen söt. Han borde väl nästan vara i ålder för att börja skolan till hösten.

nalta norrland sa...

Kuligt med minnen.
Den lille pojken var otroligt söt.

Susjos sa...

Här har du en till som lider av fotbollsabstinens....min man! Och jo, visst känns det lite tomt tycker även jag! Berättade för min man att du varit med på tre VM, och han blev mäkta imponerad!
Bilden på lillkillen är underbar! :-)

Guldkryckan sa...

Det är bara att gratulera, grattis Frankrike.
Blev ju lite koll på fotboll även här under detta VM.
Här så många kors i taken nu att jag inte vågar släppa in fastighetsägaren längre ;)

Ha det underbart Bp


Olga T sa...

Ja häftigt med Kroatien!
Roligt med dina minnen som du upplevt live!!
Obs: En felskrivning under biljetten. Kroatien mötte inte Frankrike i bronsmatchen. Det var väl Holland som du skrev sedan.
Kul att se hur biljetten såg ut!

Ditte sa...

Häftigt att du var med både i L.A och i Paris 1998. Vilket sammanträffande! både du, Ama och jag var i Paris 1998. Tyvärr hade jag inga biljetter till någon match. Mne vi var i alla falll i Paris innan vi drog vidare.
Härligt att läsa om dina upplevelser under dessa VM: Något att altid ha med sig.
Kul nu att Frankrike vann utan förlängning. (Men jag hade även gillat om det varit Kroatien som fått in flest mål.)

Åke sa...

Så mycket roligt budskap du bjuder upp med i din glada måndag! Du har koll du på fotbollen! Jag tycker det var rätt lag i finalen... kommer det upp 6 mål betyder det framåtanda liksom... Du nu har du missat min Skyltsöndag, men du gick väl in för fullt med fotbollen ;)

Susanne sa...

Tack för VM-promenaden :)

Ama de casa sa...

Visst var det en härlig stämning där i Paris 1998? Helt fantastiskt med paraden upp mot Triumfbågen.
Sååå härligt att se brassarna och fransmännen där sida vid sida :-)

Monica sa...

Att sy inte något som jag är bra på direkt, nu
för tiden är det ett rent äventyr att trä på tråden
och sedan gäller det att inte sticka sej i fingret.
Fattar mej nog inte riktigt på fotbollsanhängare
varför ska man slå sönder Paris när man tagit guld???
Min gamla mobil var 11 år och funkade bra och tog bra
bilder när någon döskalle snodde den på Danderyd, inte
några pengar att tjäna där inte.
Nu kör jag inte i stan men att ge mej ut utan dubbdäck
kommer aldrig på fråga, det är en fråga om min och andras
säkerhet.
Mer grönområden i stan håller jag med om men istället blir
dom färre tyvärr.
Ha det bra :-)

Anki sa...

Bara trevliga minnen för den fotbollsintresserade :) Glad måndag missade jag ... önskar dig en glad tisdag!
PS ... jodå vi hittade gott vin i Falun :) DS

Eva Trillian sa...

:) Ett inlägg för alla som , som du, har fotbollsabstinens :) Trevligt för oss andra också ;)

Johanna sa...

Kommer ihåg 1998 när frankrike vann, jag och syrran trodde på dem, men farsan trodde brassarna, han fick fel! Kul och se fotbolls vm live. Hara bara sett handbolls vm live. Det gick ju här i stan för något år sedan. Vi skall se VM i danmark i januari... gäller liksom passa på :)

Javisst blir man glad av den skylten, så glad jag fann den till slut :)
Tack är så nöjd med brillorna, skall hämta dem imorgon, om jag kan få en sko på foten vill säga, men det hoppas jag

Anni sa...

Både frisparken som ledde till första franska målet och straffen anser jag vara väldigt tveksamma. Dessutom hade ju Kroatien fram till första målet varit klart dominerande, så det kändes väldigt orättvist. Men så är det ju, man måste göra mål för att vinna.
I vanliga fall skulle jag hållit lite på Frankrike men jag tycker inte att en nation som inte visar alla matcher ska få bli världsmästare. Det är lite för nedlåtande mot andra som kämpar. Surar jag vidare.
Nästa sommar vill jag resa till Kroatien!