tisdag 17 juli 2018

Weekly Photo Challenge: Vecka 29 – ”Sten”


Hur många krossade gravstenar och vanliga stenar som helst.


Närbild på en "vägg" av gabionen.


Sedan fylls det på stenkross mellan gabionväggarna. Fascinerande tycker jag, men jag antar att jag är ganska ensam om att känna så;-)

Vet att sten har många betydelser och kan användas i många sammanhang, men jag håller mig till ”vanliga” stenar. Nej, det ska jag kanske inte säga för det ni ser på bilderna är faktiskt krossade gravstenar som återvinns som gabioner. Riktigt coolt tycker jag. Har nog visat en av bilderna förut, men inte hela serien. Tycker dessa gabioner är otroligt läckra, på gränsen till vackra om man har min smak alltså;-)

Sanna är uppfinnaren av detta himla roliga fototema.

Flera bidrag med stenar hittar ni här.

22 kommentarer:

Emma, Sol som sol? sa...

Jag gillar också dessa gabioner, de kan vara hur snygga som helst. Vid Sollentuna har de byggt en mur som man ser från motorvägen - eller om det är pendeln - och den är jättesnygg.

Däremot vet jag inte riktigt hur jag ska ställa mig till dessa krossade gravstenar. Det är vackert men samtidigt så är det något djupt inom mig som inte alls gillar det, det känns lite makabert och respektlöst. Kanske beror det också på var dessa gabioner står?

Geddfish ♥ sa...

Jag tycker detta kan vara snyggt och återanvändningsbart!
Jag älskar att kolla på gamla gravstenar, men då ska de också vara välskötta. Om de inte är det, så kan de lika gärna bli till gabioner. Nuförtiden finns knappt gravar utan man strör askan i en minneslund. Jag tycker det är en stor fördel. Jag känner inget respektlöst iom att det bara är stoff alltihop.

Ditte sa...

Vilket läckert bidrag och fina foton till "sten". Både snyggt och bra att det kan återanvändas. Har sett dessa lite varstans i Stockholmsområdet men inte riktigt stannat upp utan mer konstaterat att det är fint.
Bra att gamla gravstenar som inte tas om hand blir till gabioner. Fin tolkning av temat.

"LillaSyster" sa...

Bra med återvinning och så har jag lärt mig ett nytt ord =) Tycker också att de snygga, men jag tror inte att det finns någon härikring - men nu ska jag hålla utkik! Ha nu en bra onsdag imorgon. Kram

nalta norrland sa...

Aldrig sett något sådant och jag visste inte att man kasserade och återvände gravstenar, med tanke på hur snordyr en gravsten är så undrar jag vem som bestämmer när en gravsten gjort sitt om gravsten och kan återvinnas för andra ändamål?

Helén sa...

Här fick jag lära mig något nytt. Jag tycker dessa gabioner med kasserade gravstenar är rätt vackra och jag tycker inte det är särskilt respektlöst. Fast jag hoppas de inte tar med någons fullständiga namn men de gör de knappast. Annorlunda bidrag till veckans tema.

Paula sa...

Instängda stenar! Jag föredrar stengärdsgårdar mitt ute i skogen, men det kan ju inte alla ha. Men du, din man nästan två meter, hur lång/kort är du=?

Susjos sa...

Wow, nu fick jag också lära mej något nytt! Gabioner har jag aldrig hört talas om, hm, det finns nåt liknande på min väg till MoS, gjort av blåa stenar,ska nog se till att ta ett foto av dem nån dag!

KajsaLisa sa...

Det där var intressant, finurligt sätt att återanvända gamla gravstenar. Nästan nyfiken på om man kan hitta någon gammal släkting i muren.

Anki sa...

Läckert sätt att använda gamla gravstenar ... men samtidigt lite sorgligt. lite synd att dessa gamla gravstenar "går i graven" och blir gabioner, men ändå bättre att de återvinns och blir kvar ändå. I Gränna hamn, ute på piren finns bord med gabioner som underrede ... och bänkar också tror jag.
klockrent inlägg till veckans temaord!

Anni sa...

Gabioner kan vara hur snygga som helst! Jag imponeras av hur fint man pusslat ihop gravstensbitarna på ditt exempel, det känns som att man hanterat stenarna med respekt och inte bara slängt i dem. På resan har jag fotograferat två andra fyllningar, bland annat kokosnötskal. Kanske kommer de bilderna i en blogg nära mig så småningom. 5000 bilder tar en stund att ta sig igenom.

Ama de casa sa...

Oj! Får man göra så med gravstenar? Tja, varför inte... I Paris har dom ju byggt käcka mönster med benknotor och döskallar nere i katakomberna.

Snygg tolkning!

Susanne sa...

Märkligt att de har lagt i gravstenar.

Steve sa...

Sten är ett fascinerande material, men tycker att gamla stenmurar är vackrare än gabioner. Jag älskar t ex vår stenmur runt tomten.

Sara Pepparkaka sa...

Tror inte jag skulle ha något emot att någon återanvänder min gravsten sen. Jag lär ju inte behöva den..

Stare Ström sa...

Det var ett smart sätt att återanvända sten på.

Olga T sa...

Det där var spännande och helt nytt!

Anonym sa...

Snyggt och jag tycker om stenar i alla dess former och att göra dessa gabioner av gamla gravstenar är vördnad istället för att bara kastas bort och inte synas ngn stans
Tack för fint bidrag och lite rörande ända in i hjärtat

Kram Sanna Gemsofmylife

byblixtra sa...

Det var något nytt. Jag visste inte att man återvinner gravstenar men visst är det väl lika bra att göra det när graven tas bort, fast lite sorgligt också.

Musikanta sa...

Gabioner har jag inte hört talas om förr. Har man stålställningen kvar när man lagt i stenen eller håller stenarna ihop av sig själva? Bättre att återanvända gamla gravstenar som ingen bryr sig om än att ha dem stående i ett hörn på kyrkogården där de verkligen ser övergivna ut.
Ingrid

Carita Liljendahl sa...

Mycket bra bidrag! Jag grunnar ännu över mitt.

amo sin blogg sa...

Gabioner er eit nytt namn for meg.
Eg googla og fann ut kva det tyder på norsk: ein gammal tradisjonsrik måte å bygge støttemur på.
Flott tolka.