torsdag 19 juli 2018

Hemestern fortsätter med tre goda skratt

Parasoller

Många grannar har parasoller eller markiser. Hårdvaluta i Sverige just nu.

Att det återigen var 31 grader varmt behöver jag egentligen inte nämna. Det roliga(?) är att jag igår skrev om att det inte fanns en enda parasoll att få tag på i affärerna. I en kommentar berättade Paula att samma sak gällde också för fläktar. Min ”research-tour” i Täby Centrum bekräftade hennes barnbarns observation. Förresten fick jag höra att både parasoller och fläktar redan tog slut överallt i helgen. Det gäller inte bara stockholmsregionen utan i stort sett hela landet. Så om ni äger en parasoll är det bara att lägga upp den på Blocket eller Tradera till högstbjudande.

Fläktar
En fläkt skulle jag inte skaffa. Inte just nu i alla fall. Den skulle ju bara sätta fart på alla dammtussar, och det är ju onödigt. Vet ju inte ens när vi orkar städa igen, då extremvädret fortsätter.

Ben & Jerry's glassbar

För drygt en månad sedan sattes det upp en glassbar på plan 0 inne i Täby Centrum. Då tänkte jag spontant:

- Vilka idioter, en glasskiosk inomhus. Löjligt! En sådan borde stå utomhus på Döda Torget. Man vill väl njuta av glass i solen inte inne.

Kan lugnt säga att jag fick käka upp den tanken. Som ni ser är glassbaren fullsatt. Inte konstigt alls, då inomhustemperaturen i centrumet är 18 grader året om. Där fick jag;-)

14 kommentarer:

Geddfish ♥ sa...

Jag har en markis och den är jag glad för!
Jag har en stor bordsfläkt nere i källaren, använd senast 2010. Nej, min senaste lägenhet är bra mycket bättre än tidigare trean med eftermiddagssolbalkong.

Glassförsäljningen är ett säkert kort, förstår man.
Tänk, så det kan bli. Jämför med förra årets trista sommar!

Ditte sa...

Markisen är jag glad att vi har men den hjälper bara lite. Vi har söderläge på balkonen och en del av lägenheten. Vad gälle rparasoller tror jag vi har ett par i källaren. Ska titta efter och står de där behöver vi dme inte- Fkäkt har vi och visst visoar den runt luften men lite nytta gör den. Man får bortse från lite tussar i omlopp.
Och att ta en glass i +18 känns klart behagligt- Ute hade nog ingen uppsökt denna kiosk.
Takcsam för ditt uppiggande inlägg i värmen- Behövligt.

Susjos sa...

Ja visst är det extremt varmt , och en fläkt skulle vara drömmen nu, trots att det skulle bli dammråttor dansandes överallt! De var lika slut på fläktar idag i Solna C som igår...det finns säkert inte att få tag på i hela stan!
Haha, underbart med en glasskiosk inomhus i dessa dagar, det kunde man inte tro om denna sommar!!!

Paula sa...

Haha, så kul att du gav stöd åt barnbarnets iakttagelse. Många undrar hur jag står ut utan fläkt. Jag har ärligt talat inte ens tänkt tanken att skaffa en. Skulle i så fall vara en sån ful som sitter i taket i sovrummet...
Inte har jag tänkt tanken att köpa glass heller, gud så tråkig jag är. Däremot har jag slavat i köket hela långa dagen, svettig och folkilsk. Hundmaten var slut och exet kom förbi med råvaror. Bara att kavla upp ärmarna, nu ligger 17 måltider i kyl och frys till liten Blinka och hennes syrra. 18 grader, jag tror jag svimmar. Nu klockan elva på kvällen har vi bara 21 ute, tror jag ska sätta mig där. Men där finns ingen dator att tillgå. Vad ska jag då syssla med?

Anki sa...

Tänk så fel du hade ... glass inomhus verkar väldigt populärt :) Hemma igen och jag är glad åt vår portabla (men onödigt klumpiga) AC - den är guld värd just nu och gör att inomhustemperaturen håller sig runt 21- 22 grader. Nackdelen är att man får en värmechock om man öppnar dörren och går ut.

Stare Ström sa...

Ja, det är märkligt att det känns skönare inomhus i Sverige på sommaren!

svar: Kan inget om sköldpaddor men igår befann den sig på en ö, tidigare setts på stranden så simma måste den kunna. Uppskattningsvis ett skal runt 20 cm. Kommer den att klara vintern?

Åke sa...

Ja såg att det var några som annonserade efter fläktar helt slut hör med, vi satte upp vår parasoll häromdagen men det går bara att sitta ute i solen där om det fläktar...

Steve sa...

Perfekt att kunna kyla av sig inne i Täby Centrum.

Eva Trillian sa...

Glassbar inom hus :) - ja, varför inte. Hade vi inte haft den hr versionen av en sommar så hade den väl varit regnig ;) lika skönt inom hus då!

Ama de casa sa...

Man kan inte ha rätt jämt... Fast jag håller med - en glasskiosk gör sig bäst utomhus ;-)

Vi har parasoll, fläktar, AC, you name it! Men även här kan det bli slutsålt på exempelvis fläktar då det blir riktigt varmt.

nalta norrland sa...

Under marknadshelgen såldes det slut på alla "småflaskor" ;-) av läsk och kolsyrat vatten på både ICA & COOP.
Även juice och drickyoghurt var slutsålt redan söndag på ICA.

Jag pratade med ansvarig på mejeriavdelningen på ICA igår som berättade detta.

Vädret är ju helt osannolikt, sagolikt osvenskt :D

Carita Liljendahl sa...

Icecream-ståndet har kul inredning.
Ja, nu går det dåligt för paraplyförsäljarna och bra för fläktförsäljarna, men kanske ett paraply också duger om alla parasoll tagit slut.
Grekvärme hos oss också.

Mias Mix sa...

Inte bara parasoll och fläktar som är slut. Air condition är också slut överallt. Vårt parasoll är så stort och klumpigt så vi har ändå tänkt sälja det, kanske skulle passa på nu... Golvfläkten fick åka till återvinningstältet i flytten... Men som du skriver, den virvlar ju bara runt dammtussarna och städa orkar man ju inte. Vi håller på att ta in pris på markis för hela föreningen men det hjälper ju inte just nu. Men till nästa sommar så. Svala duschar är suveränt! Hjälper en stund i alla fall. Nu springer jag inte alls men när det var lite svalare sprang jag på morgonen och då blötte jag huvudet i kallvatten, sen blötte jag kepsen och satte på mig. Då höll jag mig någorlunda nedkyld. Nu klarar jag knappt promenader.
Ja vilken höjdare med glasskiosk inomhus denna sommar. Annars hade jag nog tänkt som du.
Och att sita utomhus mitt i natten, gå i tunna sommarkläder mm det är verkligen utomlandskänsla. Har nästan funderat på att sova på balkongen, men lite för mycket myggor.
Tack för alla trevliga och glada inlägg! Må så gott!

Christian Lehmann Gisler sa...

Även här en häftig bild på "rundbalkongerna" :)