onsdag 18 juli 2018

Ändrade levnadsvanor




En ny skulptur har installerats vid Täby Centrum. En pojke med ryggsäck sitter på en bänk. Lite svårt att se om han skrattar eller gråter (åt vädret eller det Döda Torget).

Maken hörde på BBC:s väderrapport att Stockholm hade den högsta temperaturen i hela Europa idag. När hände det senast? Aldrig skulle jag gissa. Frågan är om det är sant… Men jag medger att de senaste veckorna med ”extremvärme” helt klart kräver ändrade ”levnadsvanor”.

Anpassade ”levnadsvanor”
- Att alla fysiska ansträngningar är av ondo i värmen, ja det säger sig ju självt. Städning är absolut fysiskt påfrestande. Detta är visserligen förenat med ”livsfara” när man går barfota eller med bara strumpor på fötterna inne i lägenheten, men ”so what”. Semester från hushållssysslor:-)

- Att laga mat och sätta på ugnen när det är 29 grader inne i lägenheten kan man också glömma. Tur att det finns så många goda sallader hos den lokala ICA. Semester från matlagning:-)

- Kan inte påstå att jag är en ”duschmänniska”. Har alltid föredragit ett varmt bad. Har frångått min vana de senaste dagarna. En svalkande dusch är faktiskt inte alls så dumt just nu. Semester från badkarsrengöring:-)

Några ”anomaliteter”
- Kan inte minnas att jag lättklädd (använd er fantasi) kunde sitta ute på balkongen klockan 01:00 mitt i natten och läsa en bok. Som på semestern i Sydeuropa.

- Kommer heller inte ihåg när maken gick i trekvartsbyxor senast, men det har han gjort de senaste tre dagarna. Semesterklädsel på hemmaplan.

- Parasoller brukar det alltid finnas massvis av hos Clas Ohlson och Rusta. Igår fanns det inte ett enda exemplar kvar i någon av affärerna. Ungefär som på Costa Blanca i augusti. Men det går ju lika bra med ett paraply;-)


PS. Bilden med luftballongen tog jag igår kväll, resten av fotona är dagsfärska. Å då min favo kollega Yvonne avlägger semesterrapporter från Skåne nästan varje dag, kan jag berätta att hennes nyinköpta, skitsnygga regnkappa kom väl till pass idag. Skåne har visst fått rejält med det av så många efterlängtade vattnet.
DS.

17 kommentarer:

nalta norrland sa...

Helt rätt, yes det blir skillnad på livet med + 30 grader,
igår blev det köpesallad från pizzerian och vi åt middag kl 20.

Helt otroligt så himla nice väder :D
Jag gillar verkligen detta.

Ha en helt underbar varm onsdag <3

Paula sa...

Men du så många positiviteter du hittar med denna hetta! Jag hittar bara tvärtom!
-Måste ut med hund oavsett temperatur i luften o på asfalten där Blinka ska gå.
-Måste steka laxen jag fick av grannen
Nä inga mer måsten, men, jag läste att man ska duscha varmt, då kyls kroppen! Fråga mig inte, är ingen Einstein, men kan läsa innantill.
Läste nyss att finska Lappland hade 32,8 grader, det högsta på över 100 år. Det finns inte en fläkt att köpa i hela Dalarna...enligt barnbarnet inte i hela Stockholm heller? Du ser ut att ha det skönt, fortsätt med det!

Ditte sa...

Visst får man ändra sina vanor nu i värmen- Vi har markis på balkongen och den är bra för blir lite mindre grader inomhus. Matlagningen förekommer inte här just nu. (Picard är bra liksom ICAs delikatessdisk.) Jag har varit borta och blivit serverad mat på värdshus, restauranger och hotellet, så jag håller på att vänja in mig med hemmatillvaron.
Trist dock att en inte orkar göra s mycket under dagen, men å andra sidan har jag haft full fart i flera dagar och kan vila mig i form några dagar.
Håller helt med dig om att det är njutbart att sitta utomhus till sent.

Anki sa...

Bra med lite semester från vardagsbestyren :) En fräsch sallad och någon god salladsdressing till mättar bra i värmen ...
Jag har suttit halva nätterna utanför husbilen - omöjligt att sova i värmen.

Geddfish ♥ sa...

Ja, jag är glad åt att jag tog med mig markisen från trean med eftermiddagssol till tvåan med förmiddagssol för i år har jag verkligen haft glädje av den!
Jag har inte heller haft så varmt inomhus, går absolut lätt att fixa egna måltider.
Jag har inte klagat, men tyckte faktiskt det var uppfriskande med lite regn och åska igår kväll och lite mer regn idag. Solen kommer åter i morgon. En otrooolig sommar!

Susjos sa...

Hihi, vilket underbart somrigt och varmt inlägg! Håller med dig till fullo! Städa lägenheten i värmen funkar inte, dammråttorna ligger så fint i hörnen, och det får de göra tills det blir svalare!
Laga mat i värmen funkar inte ( jätteskönt tycker matmor dvs jag, slipper stå så mycket i köket!)
Tyvärr blev det fysisk ansträngning idag i form av jympa, men det var svalt i jympasalen!
Svalkande duschar är ett måste nu.. (dock slipper jag alltid badkarsrengöring då vi inte har nåt badkar.)

Är det du som skymtar under parasollet, eller jag menar paraplyet? Så kul att få en skymt av dig!
Tänk att delar av Sverige fått efterlängtat regn...jag har väl aldrig längtat efter regn på sommaren!!!
Ja, den här sommaren går till historien!
Hälsningar från en lite svalare balkong nu klockan 23.32 (+23 grader! Inne är det däremot 25 grader...ack ja!

Paula sa...

Vet du, jag har svårt för indiska curryrätter, försöker gång på gång men tycker att anrättningarna blir dels för starka dels för konstiga i konsistensen. Allt känns liksom sönderkokt, rätta mig gärna om jag har fel...

Ama de casa sa...

Ibland kan det bli lite för mycket av det goda, men ni kompenseras ju av semestrar från både det ena och det andra så det blir ju trots allt positivt :-)
Minns när vi var uppe i Skellefteå i början av 80-talet och det då var varmast i Europa där (eller kanske varmast i "norra Europa"? "Norra Sverige"???). Hur som så var det underbart härligt varmt. Men vi fick vara inne på kvällarna ändå. Myggen och knotten var helt outhärdliga.

Läcker ballong! :-)

Klimakteriehäxan sa...

Det råder nån sorts undantagstillstånd: vi spretar omkring extremt lättklädda, äter inte som vanligt och städar absolut inte ...

Emma, Sol som sol? sa...

Tänk så man vänjer sig ändå. Här måste det ju städas ändå, lagas mat och allt det andra. Det går ju inte att slippa det juni till september. Men vad jag måste lära mig är att man kanske inte ska göra det mitt på eftermiddagen, det finns ju en orsak till varför det är siesta.

Såg rätt jobbigt ut att sitta där med paraplyet! Enklare att spänna upp ett lakan som skyddar, tänker jag. :D

Steve sa...

Visst är det härligt med semester. Är man bara idérik och anpassningsbar så går det alltid att få till det.

nalta norrland sa...

Svar Bilen en Cadillac, modell vet jag icke... frågade J men han kom inte ihåg. Husvagnen är dock vår så nix det var inget ekipage som hörde ihop. Cadillac är inte riktigt den typ av fordon som drar den husvagnsmodell som vi har :)

Jag har sedan tisdagförmiddag icke gjort nått, bara chillat, det är liksom för varmt att ens tänka ;-)
Och egentligen skulle jag skriva nått helt annat men då jag absolut tappade tråden blev det bara svammel :D

nalta norrland sa...

Fortsättning... Jo nu kom jag på vad jag skulle skriva :D
Mina föräldrar hade två olika ranor i mer rödorange färgskala under min uppväxttid, de var nog mer vanlig förr...

KulTur i Natur - Tony sa...

NU kan man hemsetra. Vem behöver flyga till varmare länder. Skall man göra något fysiskt ansträngande får det vara runt 6-tiden på morgonen.

FREEDOMtravel sa...

Vi har haft 27 grader i Österrike idag. Varmast på länge!

Eva Trillian sa...

Jo. Nu får alla känna på hur livet är när man faktiskt måste leva i medelhavsvärme - inte bara en vecka med "glassande" på stranden ;)

Carita Liljendahl sa...

Ja, här ser man - det jag kommenterade på ett annat inlägg (läser din blogg baklänges) har ni gjort här - använt ett paraply. Smart!