fredag 20 juli 2018

Hårdstart


Det var inte övervägande soligt idag för en gångs skull, men det var fortfarande över 30 grader varmt. Då får man plaska runt lite i den färgglada fontänen vid Storstugan bakom Täby Centrum.


Den här lägenhetsägaren gillar pelargoner OCH katter (kolla blomkrukan).


En ovanlig syn den här sommaren. Än så länge har vi inte fått en droppe nederbörd. Men väderappen lovar regn och "bara" 28 grader imorgon. "I believe it when I see it", och lovar lägga upp bildbevis.

Hårdstart var ett ord som var nytt för mig, men man lär sig ju så länge man lever. Kanske kan jag bidra med att också ni lär er nåt ni inte visste när ni läser det här inlägget.

Träff
Maken valde att gå en promenad i hettan idag. Själv tog jag bilen till Lidl, då vi varken hade hushålls- eller toapapper kvar i förrådet. Vi bestämde träff där för att ta en öl efteråt. Väntade i fem minuter, och ingen make dök upp. Ringde några gånger till honom utan att få svar. Alltså åkte jag hem, där en ganska svettig och sur make väntade. Grejen var nämligen den att hans telefon visst ringde, men skärmen var svart och han kunde inte svara. Ungefär samma ”symptom” på hans mobil som på min för några dagar sedan alltså.

Mobildoktorn – "here I come again"
Har ju skrivit om Mobildoktorn förut och lovordat stället. Kan bara fortsätta med komplimangerna.

Tjejen: Har du provat med en hårdstart?

BP: En vaddå?

Tjejen: Mobilen har ju några år på nacken (stating the bloody obvious hade maken sagt), så de håller ju inte för evigt. Men om du aldrig har gjort en hårdstart, så tror jag att den kan fixa problemet.

BP: Å hur gör man en hårdstart?

Tjejen: Man trycker samtidigt på startknappen och hemknappen.

BP: Oooooops.

Maken och jag har haft iPhones i minst 10 år. Nu äntligen vet jag/han vad en hårdstart är. Den funkar förresten på Androider också – enligt tjejen alltså. Jag tror henne;-)

PS. Bilderna har ingenting med inlägget att göra, men de är dagsfärska. DS.

16 kommentarer:

Geddfish ♥ sa...

Jodå, starta om i skarpt läge. Förr tog man ctrl alt delete knapparna. Man behöver stänga av mobilerna ibland och starta om, faktiskt. Lätt att glömma det. Man har ju inte datorn på för jämnan, eller?

Ja, nog är det varmt alltid. Jag gör inte så många knop, men njuter ändå.

Emma, Sol som sol? sa...

Jag hade gärna velat se dig bada där i fontänen!
Balkongen hade kunnat vara min - om jag någon gång tvingas bo i lägenhet igen.
Vi hade molnigt i går med ca 32 om jag minns rätt. I dag var det närmare 34 och solsken.

Förstår att maken din var lite putt på situationen!

Ditte sa...

Mjukstart har jag hört men inte hårdstart. Däremot utsatte jag min gamla Iphone för en sådan vid ett par tilläfllen när den inte samarbetade. Gick in till Teliabutiken vid Skanstull som visade mig knepet. Men nu vet jag att det heter hårdstart. Alltid bar att utöka ordörrådet.
Skönt att makens mobil åter är verksam.
Varmt är det förvisso och jag vill också se bevis på svalare och regn. Inte många moln i Stockholm idag och inte i Nynäshamn heller, dit vi utflyktade.

nalta norrland sa...

Man lär så länge man lever ;-) hade ingen aning om vad hårdstart var... inte visste jag att man kunde typ starta om iPhone dessutom genom hårdstart, men jag har ju bara haft iPhone i drygt 4 år.

Lidl är en affär jag ännu aldrig handlat på, det gäller även Willys ;-)
kan väl hända det beror på att de icke finns "nära mig" ;-) och handla mat gör jag sällan om jag är långt hemifrån.

Kul Du gillade bilderna på Rackartygarna :)

nalta norrland sa...

Svar Det Du ser på bilden är kattens svans och bakben resten av lilla fru katt är under soffan 😺

Johanna sa...

haha var mannen sur för han missa ölen eller för han inte kunde svara? :)

Tack för tipset om stekpanna, skall kolla in det :)

Jag tycker fortfarande Hugo är mest lik Erik även om där är lite mig i honom med :) Men vi behöver inget pass till Hugo när Erik är med haha

Susjos sa...

Jag hade lätt svalkat mej i den färgglada fontänen idag, och jag är lika skeptisk som dej vad gäller regnet...tror inte vi får nåt regn! Men hoppas jag har fel!
Hårdstart var nåt nytt för mej också...och jag har haft iphone i minst lika många år...alltid lär man sig något nytt!

SV: Maken hälsar att det är lika svettigt på Arlanda, skyddskläder med täta skor och långbyxor, tunga verktyg i fickorna och jobba utomhus...han har haft två tuffa dagar på Arlanda...men en lättare start med bara två dagars jobb, nu ledig helg!

Steve sa...

Startknappen???, hemknappen???
Så glad jag är att jag har en högst basal mobiltelefon.

Anki sa...

Ser trevligt ut där vid fontänen ... svalt och skönt :)
Datakillen på jobbet sa alltid att vi skulle starta om på det "hårda viset" när datorerna strulade - bra att veta att man kan hårdstarta telefonen också.

Svar ... du tycker 40 platser är mycket på en camping - Sveriges största camping, Böda på Öland har 1135 platser och 125 stugor - det är en stor camping! :)

Ama de casa sa...

Jag brukar använda mig av metoden "håll in den röda knappen, lääänge". Det är kanske samma som hårdstart. Om inte det hjälper brukar Anders som sista alternativ idka "återställ fabriksinställningar". Ofta finns det (tydligen?) nåt litet hål nånstans där man kan peta in ett gem eller nåt för att boota om manickerna.
Om inte ens det hjälper så har han metoden "öppna och ruska om". Den har hjälpt oss flera gånger. Exempelvis både AC-n och TV-n lever på övertid på grund av den metoden :-)
Molnigt och över 30+? Det hör verkligen inte till vanligheterna i Sverige :-)

Emma Engström sa...

Inte riktigt hört det uttrycket förut jag heller, men roligt med nytt! :D

KulTur i Natur - Tony sa...

Jodå en hårdstart gjorde jag senast igår då min iPad vid 15 minuters uppehåll mellan användande var helt svart och död. Då blev det en hårdstart och sedan var den igång igen som inget hade hänt.

Carita Liljendahl sa...

Jag vet inte om jag nånsin sett vatten där utanför Storstugan, än mindre folk som plaskar i det :-) Men fint att möjligheten finns! Hoppas folk inte blir bortkörda därifrån. Och inte kissar i vattnet heller...

FREEDOMtravel sa...

Hårdstart har jag aldrig hört talas om förut!!! Och när regnet väl kommer, då räknar jag med att se både bloggar och sociala medier fyllas av regnbilder ;)

Christian Lehmann Gisler sa...

Så häftigt du fångade "det runda" i husblocket!

Paula sa...

Din blogg behagar skämta med mig och säger Oops ett fel har uppstått! Just när jag skrivit världens bästa kommentar, grrrr
Nu tänker jag bara skriva att jag föredrar slowstart, alla dar i veckan!