söndag 17 december 2017

Skyltsöndag #136

Det är tredje advent som jag dock inte ska skylta med. Däremot tänker jag bjuda på veckans skyltskörd som bland annat innehåller en riktigt fyndig skylt som syftar till nästa veckas julfirande. Enjoy!



De här skyltarna på Slussens och Fridhemsplans tunnelbanestationer hade jag först inte tänkt att ta med till Skyltsöndag. Men då de uppmärksammades stort i media kan jag inte låta bli att presentera dom även för er. Konstnärerna Liv Strömquist och Kolbeinn Karlsson har gjort en kontroversiell serie målningarnakna gubbar och kvinnor med mens. Tavlorna ska sitta uppe under ett år. Det tog inte lång tid tills de vandaliserades (såklart). Personligen tycker jag att den limegröna färgen gör sig riktigt bra. Men det är jag det.


Alltså, jag skulle inte vilja heta Arvinge i efternamn…


Den reklamen gillar jag skarpt!


Väldigt fyndigt namn för ett flyttföretag som dessutom jobbar på helgerna. Hur jag vet det? Jo, tog bilden igår vid S:t Eriksplan.


Pumita har uppfunnit Skyltsöndagen. Jag förvaltar den.

Alla skyltare hittar ni här.

20 kommentarer:

Olga T sa...

Japp, de kunde slängt på mer grön färg tycker jag :))
Nej det var ett märkligt namn. Undrar vad dr heter i förnamn och vad ssk heter i efternamn!?
Orkarinte.se var verkligen fyndigt. De verkar kunna hjälpa till med lite av varje.

Anni sa...

Orkarinte.se var bra - en firma som säkert har lika många kunder som Rentahusband. Tror många skulle behöva inse att det ofta går att köpa tjänster även om de är dyra, istället för att man sliter ut sig själv. Man måste inte göra allt själv, ,man måste också kunna säga nej.

Konsten på Fridhemsplan såg jag under en ganska lång tid innan den fick färg på sig, sedan dess har jag tydligen inte varit där.

Anders W sa...

Bar företagsnamn som fastnar i hjärnan!

Geddfish ♥ sa...

Jag kollade upp, det finns många son heter Arvinge i efternamn. Ja, vad heter inte folk??
Den firman Orkarinte var ju kanon! Finns många fyndiga personer.
Vilka skyltar du fångat, verkligen annorlunda. Synd att inget får vara ifred, dock.
Skyltsöndagskram

Ditte sa...

Tack för roliga och klart uppiggande slyltar. Visst gör sig den limegröna färgen. Den piggar upp.Men den var nog inte riktigt tänkt att vara där. Har sett liknande skyltar på olika tunnelbanestationer i Stockholm så det måtte vara en större satsning.
Telias reklam gillas fullt ut. "Orkarinte.se" är utmärkt och namnet kommer en ju ihåg.
Och i dessa tider verkar det vara många som inte orkar och stressar helt i onödan. Undrar varför..
Trevlig kväll!

KajsaLisa sa...

Just nu är jag så trött på allt att jag inte orkar någonting, kan dom fixa min blogg. Det blev en skyltsöndag i alla fall, där idag. Själv funderadejag på om den gröna färgen skulle vara där, men betraktarens ögon gäller så varför inte :) Heta Arvinge vore ju kul, få en massa utan att anstränga sig

Ama de casa sa...

Jag tycker att Arvinge är ett skoj namn. Däremot undrar jag hur många som anlitar advokat Göring som finns här utefter N332-an när man åker söderöver...

Älskar orkarinte.se - sååå fyndigt namn! :-)

Däremot är jag inte så impad över dom där målningarna i början. Onödigt att vandalisera ändå, det är det alltid. Onödigt med vandalism, alltså.

Ha ett bra upplopp av denna tredje advent :-)

Ulla Maria sa...

Perfekt namn på flyttfirma. Exakt det som dyker upp i huvudet när jag står inför dylika utmaningar.

Kul att du noterade att min blogg vaknat till liv igen. Hade själv inte noterat det. Försökte fixa den ett antal gånger men lyckades aldrig. Sedan självfixade den sig tydligen när jag inte brytt mig om det på månader.

Stockholm gick hyfsat, Malmö ganska uselt och Brooklyn mycket bra. Så på det hela taget är jag väldans nöjd.

Åke sa...

& allt möjligt såg ut att få med det mästa :) Arvinge skulle man inget ha emot om man fick ärva sisådär en 100 miljoner :)

Maria sa...

Undrar om de hjälper till med allt som en inte orkar? I så fall kanske de kan komma hit och tvätta av mitt smink och borsta mina tänder..... Orkar inte ens tänka på att ens resa mig från fåtöljen...

Susjos sa...

Vilket bra namn på en flyttfirma och allt i allo "Orkarinte". Min äldsta son jobbade på en liknande firma, det heter : "Hustomtar"..också ett ganska bra namn ;-)
Dr Arvinge....haha!!!

Anonym sa...

Fy sjutton, vilka "skyltar"! Smaklöst - totalt!
Varför kallas dom "skyltar", förresten.
Förstår inte finessen, om det nu finns en sådan.

Ruth i Virginia

Anki sa...

Hm ... Arvinge låter i mina öron som ett konstigt namn, men smaken är olika :) Undrar vad ssk står för?
Skyltarna vid Slussen och Fridhemsplan är inte i min smak heller, men den gröna färgen är snygg!
Häftigt namn på alltiallo-firman! I Norrköping finns flyttfirman "Lika som bär", som drivs av tvillingbröder och en grävfirma som heter "Häv & Gräv" :)

Stare Ström sa...

Orkarinte, var ett bra namn!

svar: Din kommentar om fåglar: vi rör oss bara i olika miljöer. De är högst vanliga fåglar i vårt land, men säkert sällsynta i Täby Center!! ;-)

Eva Trillian sa...

Företaget i sista bilden skulle nog kunna utöka sina tjänster och få väldigt många fler kunder ;) det är mycket v inte orkar lite till mans!

nalta norrland sa...

Orkar inte känns inte så positivt vanligtvis men just i detta sammanhang så är det positivt :)

Arvinge... är det ett namn? Märkligt.

Steve sa...

Genuin BP-skyltning vill jag kalla detta.

Emma, Sol som sol? sa...

Jag håller med Ruth, tycker att de första två är smaklösa. Tycker att de väcker äckel i stället för naturlighet och då är det ju fel och misslyckat. Det känns lite som när jag var på en offentlig toalett och böjde mig ner för att plocka upp handväskan, vinklar huvudet och ser rakt in i en blodig binda. Man kan faktiskt ta en bit toapapper och linda om!

Jag är för att prata om allt på ett naturligt sätt men gillar inte att få saker gnuggade i ansiktet.

Husbilen-Ellen sa...

Jag håller med dig i att den gröna färgen förstärkte, även om det är trist att allt ska saboteras. Ett fyndigt firmanamn.

Carita Liljendahl sa...

Vad tråkigt med vandalismen.
Jag gillar konst som får folk att haja till lite, tänka efter. Det här var ju inget fult, men någon har blivit upprör i alla fall.

Och fyndiga namn på företag har ni alltid varit bra på i Sverige - heja heja!