torsdag 14 december 2017

Julklappsutdelning

Vad kan jag säga?!!! Så här såg det ut i 08-området idag. Ni som bor naturskönt på landet eller i norra Sverige förstår troligen inte vårt lidande. Eller vad sägs om denna ”fina” hög och skridskobanan på en inte sandad trottoar. Behöver jag lägga till att det ösregnade hela dagen?! Nej, tror inte det.



En tradition
Med tanke på vädereländet var det perfekt tajming för favo kollegan Yvonnes och min traditionella julklappsutdelning idag. Japp, vi skämmer bort varandra ganska ofta om jag tänker efter:-)

Pepparkaksdeg
Öppnade påsen med presenterna när jag kom hem och fick mig ett riktigt gott skratt. Kolla!


Älskar pepparkaksformarna - en ängel och en djävul. Undrar vad Yvonne menar med det;-)

Sedan skickade jag ett tack-sms:

BP: Hahaha:-))) Höll på att skratta ihjäl mig. Vilken julklapp! Tänk om du är den första människan i mitt liv som får mig att baka;-)

Yvonne: Man kan rulla hasselnötsstora kulor och grädda i 150 grader 10-12 minuter om man inte orkar kavla eller bara äta degen – i begränsad mängd;-)

BP: Hahaha:-))) Tror jag bara äter degen.

1 000 tack tjejen:-)

Hoppas att ni som läser det här inlägget får er ett riktigt gott skratt ni också!

19 kommentarer:

Ditte sa...

Tack för ett riktigt gott skratt och roligt inlägg. Ja, du brukar ge oss sådana, men det här had een del av det där "lilla extra". Och jag tänkte tanken att du nu för försat gången i ditt liv skulle baka. Kanske några få peppisar. Formarna är ju så fina. Och om du äter degen så ta bara lite. Undrar vad Yvonne fick av dig...

Roligt är det inte med de fula snöhögarna i obestämbar färg. Varför körs de inte bort? Och skridskobanan verkar inte direkt så attraktiv.

Önskar dig en trevlig kväll och kansk eblir dte i sällskap av lite bakade pepparkakor.

Ama de casa sa...

Haha! Vilken underbar julklapp! (Men öppnade du inte liiite väl tidigt? ;-) ).
Älskar formarna också.

Men vad fick Yvonne av dig? Eller förresten. Berätta inte. Hon har säkert bättre karaktär och väntar till julafton med öppnandet, och hon läser såklart din blogg... :-D

Ama de casa sa...

PS: Med lite god fantasi kan du låtsas att den där första bilden är en sandhög i Benidorm... ;-)

Maria sa...

Jag är inte avundsjuk på varken snö(??)hög eller isbana men de där pepparkaksformarna var häftiga. Fast det är klart jag varken bakar eller ens gillar pepparkakor :-) Jag fick också en tidig julklapp idag! Eller rättare sagt sålde jag mest saffran av alla på jobbet och fick den i första pris. Men jag kan ju låtsas att jag fick den i julklapp!
PS Nu har jag återuppstått (läst bloggat) tre dagar i följd!

nalta norrland sa...

OMG Jag tror jag döör :D snälla säg att Du har tänkt baka å visa sedan upp bevis för annars tror jag Dig icke :)
Men pepparkaksdeg kan man faktiskt äta, det är ju så där lönn-gott ;-)
Gillar kakformarna.

Bästa inlägget denna vecka :D

Den där snösandochgrushögen ser dessvärre väldans trist ut :(
Snö ska vara vit å lysa upp mörkret.

Så där kan snön se ut på samhället i mars/april då det skrapas gator.

FREEDOMtravel sa...

Underbara pepparkaksformar! (Vädret tänker jag bara låta bli att kommentera ;))

Geddfish ♥ sa...

Skratt skratteliskratt 😀
DEN var rolig! Hade vart nåt. Äta deg, går ju, en smula.
Undrar också vad du gav henne 😀
Jag såg hela två färgklickar på ditt första gråa foto 😀 jag gör allt för att hitta färger och leenden!

Längtar efter sommaren, suck......

KajsaLisa sa...

En till som retar sig på det här men din snö var till och med fulare än min :) pepparkaksformarnavar kul.

Ulla Maria sa...

Som boende på västkusten är jag välbekant med gråkleggiga snöhögar och snö som slaskar för att sedan frysa på igen. Inte görskoj om man säger så.

Desto roligare med julklappen. Jag föreslår att du gräddar degen innan du äter upp den. Minns fortfarande hur jag som barn blev inbjuden till grannen på pepparkaksbak och som den gottegris jag var åt jag mer än jag la på plåten och mådde inte så bra dagen efter. Det tog några år innan jag kunde få i mig en pepparkaka igen.

Steve sa...

Snö påstås ju skapa ljus i vår tillvaro. Men, inte i storstan då.
Lycka till med pepparkaksbaket, eller vad det nu blir.

Anki sa...

Haha ... tack för morgonens och förmodligen hela dagens allra hjärtligaste skratt! Underbart! Urtjusiga bakformar!
Klart du måste prova på att baka nu när du har chansen!
Jag bakar inte så ofta, men just pepparkakor gör jag faktiskt ... på enklast möjligast sätt. Jag gör en rulle av degen, låter den ligga kallt över natten i kylskåpet - skär tunna skivor, lägger på bakplåtspapper och skjuts in i ugnen!
Ser inte så roligt ut med den skitiga snön hos dig - vi hade också regn igår, men i natt har det snöat ... suck ...

Marina sa...

Hmm...svensk vinter...

nalta norrland sa...

svar Vit gran och rosa pumor (kulor) är ju självvalda så det är ju icke felet... måste se över ifall jag behöver åtgärda problemet med att jag tycker granen är lättklädd ;-)

Carita Liljendahl sa...

Kan hålla med - det där är inte särskilt vacker. Smutsig snö och iskana där iskanan inte ska finnas...

Anita Malta sa...

Bor varken naturskönt på landet eller i norra Sverige men har ju bott nästan hela mitt liv i Stockholm. Det där ser inte kul ut!!

Desto roligare då med pepparkaksdeg och formar!! Guld värt med en fantastisk vän som Yvonne. Guld värt med en make som gör pepparkaksdeg som jag sen ska forma, utan formar!!! Men goa blir de ändå, trots att de är totalt formlösa :-D

Åke sa...

Jo jag lider med er. Tycker det är synd att ni inte får en riktig vinter... Jag har firat jul i Uppsala många gånger som ung... och en julafton minns jag att det regnade och gräsmattorna var gröna. Jag tänkte att hit söderöver tänker jag förmodligen aldrig flytta till...

Men du vilken gullig kollega!!! Formar till också :) Nu vill vi alla se resultat på detta bak. Formarna var ju skit häftiga :)

Anni sa...

Skrattar gott åt deg och formar men inte åt vädret även om det var sol idag och mycket av snön har smält bort (tackolov!). Klart att du ska baka! Vi vill se de färdiga kakorna, men kristyr och allt :-)

Eva Trillian sa...

Kul pepparkaksformar :) Var degen god?

Husbilen-Ellen sa...

Helt klart annorlunda pepparkaksmått!