torsdag 13 april 2017

Jakten på en påskkärring






Här ser ni den konstiga kyckligen igen som jag visade er här. Kollade lite närmare idag och det är ingen kyckling utan en tupp. Bra att veta;-)


Om ni kommer från norr, vill ta er till Blåkulla i Hagalund/Solna och är lite trötta och djupfrysta, så kan ni ju alltid gå in för en mellanlandning och en stunds vila på den här kranen;-)

Jo då, jag lovar att jag har letat efter åtminstone en levande påskkärring idag. Täby Centrum har alltid vara ett idiotsäkert ställe att hitta påskkärringar i. Jag gick dit till och med vid olika tidpunkter. Jag kammade hem noll. Hittade inte en enda tjej som var målad och/eller utklädd till påskhäxa. Okej, häxorna hade kanske redan gett sig av till Blåkulla klockan 12:00, men jag tvivlar på det. Har en känsla av att traditionen håller på att dö ut, då den inte är tillräckligt cool längre. Synd tycker jag. I stället fick jag nöja mig med tre påskkärringar som såldes på ICA.

Tre graderr
Då det bara är tre plusgrader ute hoppar jag över Blåkulla ikväll. Jag menar Harry Potters Firebolt är visserligen snabb, men det är ändå 16 kilometer till Hagalund i Solna. En tillräckligt lång sträcka för att frysa av sig åtminstone en vital del av kroppen;-)

Ni som kom iväg – ha det så kul:-)

Det här inlägget är mitt 44:e bidrag till Blogg 100. 44 down, 56 to go.

20 kommentarer:

Comsi comsa sa...


Är du på väg? Hoppas du inte fastnade i lyftkranen? hi hi...

Kram ♥

Geddfish ♥ sa...

Motorn startade inte, då jag försökte provköra kvasten i natt. Och jag tycker det är för kallt. Orkade inte ens plocka upp mina fina stora påskhäxor ifrån källaren.....
Nä, gläder mig åt blommor och blader, det gör mig så glader.
Fina häxor du hittat!
Påskkram 💛

nalta norrland sa...

Minus 6 kyliga grader och en värkande rygg gör att jag väljer ett varmt bad i stället för en färd på kvast till Blåkulla även om det vore trevligt att träffa likasinnade :)

Inte en enda påskkärring har jag sett till idag,
började fundera på om det var fel dag?

Mycket lite påskpynt förutom fjädrar här på mitt ICA.

Har dock massvis med påskpynt sen tidigare så jag behöver absolut inget nytt ;-)fick ett nytt höns-par av min mor i påsk-present tidigare idag, typ tradition... så Du fattar ;-) jag har så det räcker :)

Vi har haft besök av vår fina Täby släkting,
tre av Elins kusiner bor i Täby med sin mor,
men firar påsk här hos sin far.

Days by Johanna sa...

Vi har inte heller haft någon påskkärring på besök. Synd. Den traditionen borde leva vidare, hellre den än halloween. Har så många fina minnen från skärtorsdag när jag var barn

Haha, ja jag förstår att rebbetuaröd är lite svårt för en nollåtta och säga. Jag tänkte lite på dig när jag kom på id+en och göra ett klipp av det.

Unknown sa...

Nä, blev hemma. Sitter och äter påskgodis och dricker öl för mig själv.
Nåja det blir ordentligt firande imorgon och på lördag, det räcker.
Glad Påsk
/Kiki

Ditte sa...

Jag tog ett varv i den vackra kvällen till Blåkulla och har nu återvänt till "stugan". Känns skönt och jag njuter gärna på terrassen här ett tag i den sena ljumma kvällen. Påskkärringar har vi inga här, saknar dem inte direkt, men däremot är det gott om processioner och andra trevligheter som håller en vaken och ger tillfällen till extra vandringar i den sena kvällen.
Gillade dina påskkärringar, de känns inte så påflugna trots att de har kvast.
Och att en kyckling blir till en tupp ibland är bra att veta.
Krnen är urläcker, men jag hoppade över den idag. Och Blåkulla i Solna också. Kan meddela att vårt "Blåkulla" hade varmare temperatur.
Ha det gott! Och jag skickar lite sol och värme idag också.

Steve sa...

3 grader och inga påskkärringar. Ur led är tiden. Men, bra jobbat av dig.

Mias Mix sa...

Du skulle ha flugit iväg till Blåkulla, då hade du fått träffa massa påskkärringar! Jag såg en söt liten utklädd tjej, tog fram godis om hon skulle knacka på men hon var gick bara till sin mormor/vår granne.

Tack tack tack för den superfina tavlan!!!! Jag tyckte jättemycket om den. Det gjorde min man också. Den passar perfekt i vardagsrummet. Tack och kram och glad påsk!!!

Susjos sa...

Jag bor ju granne med Blåkulla, så jag är ju nästan där, hihi!
I morse på väg hem från bussen så kom de allra sötaste påskkärringarna, kanske på väg till förskolan, men något foto tog jag inte.
Äntligen lite påskledigt! Önskar dej en Trevlig Påskhelg!!!

KaJsaLisa sa...

Den där häxan gillar jag, men hon ser lite för snäll ut.

Anki sa...

Inte en påskkärring eller häxa så långt ögat nådde igår! Idag vägrar jag nästan titta ut - 5 cm nysnö och det fortsätter snöa ...
Fortsatt Glad Påsk!

Marina sa...

Här är det väldigt ont om påskkärringar, så dina bilder kom väl till pass.

Ama de casa sa...

Jag tycker att den där tuppen kan få fortsätta vara kyckling. Han verkar vilja det, för han ser alldeles förkrossad ut där på sista bilden när han fått veta sanningen... ;-)

Jag kom i alla fall iväg på min dammsugare - fast inte till Blåkulla i Solna. Det är väldigt förvirrande att det finns så många Blåkulla... ;-)

Guldkryckan sa...

Inte en käft som ser påskig ut här heller...vad har hänt med vårt fosterland? ;)

Traditioner kommer och går antar jag...undrar vad som försvinner nästa gång?
Små grodorna på midsommar kanske...?

Hur som helst...Glad påsk på dig. :)

Carita Liljendahl sa...

Det är ungefär som mitt letande efter insekter då :-)
Men fina påskkärringar fick du med ändå!
Ni har inte mycket varmare hos er än hos oss...
Men ha en skön påskhelg ändå!

Anita Malta sa...

Söta häxor, det räcker gott för mig. På tal om traditioner så sa precis till maken att förr klädde man ju ut sig till Påskkärring... mer hann jag inte säga utan fick omedelbart svar på tal, "ja, nu behöver du ju inte klä ut dig längre". Den var dålig... ;-)
Har precis kommit hem till Malta efter ett dygn på resande fot. Solen skiner och jag ska ta en låååång promenad efter allt stillasittande. Såg hos någon att Körsbärsträden i Kungsträdgården blommar nu fast får inte ihop det riktigt med bara 3+
Ha en riktigt Glad Påsk och en skön påskhelg med mycket sol och värme. Kram !

Emma, Sol som sol? sa...

Vågar man säga att vi har 28 grader i luften, 22 i poolen och mannen min har dragit på sig badbyxorna?

Jo, det vågar jag! Det är ju påsk, en tid för häxor! Haha!

Ha en härlig fredag!

cat sa...

Ja tyvärr är väl våra egna traditioner inte lika coola som de importerade till exempel Halloween. Du hittade dock några fina påskkärringar att fota.

Biggeros sa...

Påskkärringarna har kanske frusit ihjäl denna påsk så kallt som det är..
Visst är det synd om traditionen ska dö ut:) Det gillas inte.
Annars var påskkärringarna fina på marknaden:)
Glad Påsk!!

Eva Trillian sa...

Påskkärringarna kanske är trötta i år. Kallt är det också - vem vill flyga i det här vädret, liksom!