tisdag 4 april 2017

Weekly photo challenge: Vecka 14 – Blomma

Blommor är inte min starka sida – kunskapsmässigt alltså. Men jag har ändå min personlig åsikt om just blommor. Det finns levande varianter som man ofta hittar i naturen, trägården, i blomkrukor och –lådor samt i vaser. Sedan finns det plastblommor och textilexempel som man dessvärre också hittar i krukor och vaser ofta täckta av ett dammlager.

Uppdrag
Så hur löste jag dagens uppdrag då? Jo, jag tog en sen tripp till Täby Centrum där jag hade bestämt mig för att fota olika blommor i två blomsteraffärer. Men redan när jag passerade Indiska hajade jag till – det finns visst ytterligare ett alternativ – blommor på kläder. Genialiskt! Efter ett besök i flera klädesbutiker kunde jag konstatera att

1. årets vårmode är extremt blommigt, ungefär som (gamla) engelska gardiner,
2. det blir en billig säsong för mig;-)

Enjoy!






Sanna är uppfinnaren av detta roliga fototema.

Flera blommor hittar ni här.

Det här inlägget är mitt 35:e bidrag till Blogg 100. 35 down, 65 to go.

PS. Bildkvaliteten är urusel, men det blir inte båttre i en galleria med alla fönster och skyltar som blänker. DS.

25 kommentarer:

nalta norrland sa...

Härligt :)
Du kunde ju nästan fått låna bilder av mig ;-)
Min gardinkappa i köket är... blommig, liksom vaxduken på köksbordet.

Blommiga kläder är väl dock inte riktigt min grej.

Jag är rätt enfärgad och mycket svart.

Susanne sa...

Det var inte så snyggt.

MargaretaG sa...

Finurligt och roligt val av bilder till ett blommigt tema. Med de kläder jag ser på bilden så skulle det bli billigt för mig också, nu är inte jag någon stor klädshoppare precis. Men visst, jag kan absolut tänka mig blommiga kläder, har något sådant också men sedan beror det på mönstret och snittet på kläderna. I mittenbilden ser du att du hittat en butik som mormorsmor skulle älskat. =)

Du hittar många roliga fototeman.

Emma, Sol som sol? sa...

Haha, Sannas kommentar var ju superbra!

Alltså den där med gula och rosa ... tingestar ... *RYYYYYYYS*

Geddfish ♥ sa...

Jag har bara konstaterat, att om jag köpt något blommigt förut, så gäller det än idag.
Fast undviker.
Och dammiga blommor gillas inte.
Suveränt inlägg!

Comsi comsa sa...



Hahaha, du är bara bäst! Vilken påhittighet, är djupt impad.... :D)

Kram ♥

Ditte sa...

Vilket blommigt inlägg! Jättehärlig tolkning av veckans ord hos Sanna.
Och så bra att det blir en billig säsong för dig vad gäller det blommiga.
Inga nyanskaffningar öfr min del heller, men jag kan nog leta upp ett par äldre, blommiga varianter i gömmorna.

KaJsaLisa sa...

Du fick till det, gillar första bilden mest. Men nästa vecka blir ett helvete.

Susjos sa...

Mamma mia! Snacka om blommigt...men snyggt...nja...Marimekko kan vara snyggt faktiskt, finsk design..brukar vara en del blommor där, hm, tack för tipset..har inte funderat ut mitt bidrag till veckans fotoutmaning ännu!

Anki sa...

Du är verkligen en fena på att hitta roliga infallsvinklar! Klockrena bilder till temat!
Jag kan konstatera att klädkontot blir billigt hos mig också i år - har aldrig blommigt!

Steve sa...

Visst tycker jag om blommor, men blommiga kläder kan bara bli för mycket.

nalta norrland sa...

svar Ha ha så min blommiga vår inredning inspirerade Dig :D

Bevare mig väl sa...

Yes, din infallsvinkel på blomma är underbar :-)Blommor i alla fasoner gillar jag! Men inte i klädväg tills i måndags då köpte jag en stuv att göra mig en lättburen klänning av, den är mörk blå i botten och några blommor i turkos och gult av tunna sträck - läcker!!
Och dammet ja, det har en tendens att vila även på gröna blad :-)
Du håller stilen du :-)

Ama de casa sa...

Haha! Härlig tolkning :-D

Det blir även en billig säsong för mig. Men det beror inte direkt på blommorna, mer på att just klädkontot inte är den största utgiftsposten för min del. Inte så många klädinköp oavsett vad som anses vara inne just för tillfället ;-)

Fördelen med fuskblommor i kruka/vas är att just den varianten verkar inte Anders ge sig på med sekatören... ;-)

Annette sa...

Kreativ tolkning av temat :) Jag tror att mormorsblommigt lockar en yngre generation som inte har sett just mormor i sådana blommiga klänningar. Men vissa blommiga mönster tycker jag kan vara snygga. Jag tittade runt efter badkläder inför sommaren, som kommer att bli väldigt varm och solig (något annat är uteslutet), och hittade snygga badkläder i blommigt för män. För kvinnor var det mormorstema, och inte alls lika snyggt. Märkligt.

http://www.panos.se/badklader/herr/astro-navy

Biggeros sa...

Jag håller mig till levande blomster och inte i klädväg. Jag tror även vi förknippar till blommiga tapeter, gardiner eller i möbeltyg. Det var förr.. Jag ser att det har kommit tiĺlbaka.
Du löste iaf detta tema galant med lite fantasi.

Fjärde året i Hjo sa...

På 60-talet hade jag blommig skjorta. Det var jag inte ensam om. Mitt blommiga bidrag fast utan bildbevis.

cat sa...

Kanontolkning! De där kläderna är snyggare än det jag såg på Lindex idag.

Anita Malta sa...

Vilket helt fenomenalt fyndigt sätt tänka utanför den så kallade boxen. Gissar att du är ensam bland övriga deltagare i den till synes roliga fotoutmaningen. Går ju själv allra helst i klänning och den övre tycker jag faktiskt är ganska snygg men sen blir det värre ;-) ..och värre ! Den där långkjolen, hua... ;-) Men avslutningen är destor finare med den blommande väggen fast inte den heller något jag skulle välja att ha hemma. Tack för en ännu ett roligt och intressant inlägg. Ett blommigt vårmode väntar alltså :-D

Days by Johanna sa...

oj det ena värre än det andra. Blir nog billigt för mig med :) Bra då kan vi lägga pengarna på en friggebod istället :)

Ja vi har verkligen världens bästa läsare du och jag och vi är helt klart bäst på kommentera med :)

Hjärtat hittar du under där det står kommentarer :)

Carita Liljendahl sa...

Väldigt kul att se den här varianten av blommor!
Fyndigt och eftertänksamt av dig.
Allt är ju inte blommor i vaser, krukor och i jord :-)

FREEDOMtravel sa...

Du löste ju uppgiften galant tycker jag! Jag är också usel på blommor. Jag vet inte vad de heter och jag kan inte ta hand om dem. På mitt nya jobb fick jag en blomma. Jag ANSTRÄNGDE mig verkligen att vattna den, och ändå dog den efter tre dar. Lite pinsamt. Hon som gav mig den sa att hennes brukar överleva i flera år ...

Äventyret framtiden sa...

En fin idé igen från ditt håll. Samtidigt som du visar blommor visar du vårmodet för oss andra. Härligt!

Anni sa...

Vilken tur - då räcker även mina pengar lite länge denna vår. Det där är ju inte ens mina - eller dina - färger!

Stare Ström sa...

Jaha, det är så det ska se ut i vår!!