måndag 23 juli 2012

Måndagstema: ”Ferietid” – Semestertid

Semestertid idag, måndag den 23 juli 2012, klockan 08:05 vid Roslagstull, Stockholm.

Stockholm välkomnar polska turister
Här ser ni två polskregistrerade. De polska turisterna behövde definitivt inte lägga på ett kol för att hitta en parkeringsplats här. Alla boendeparkeringar är nämligen lediga då stockholmarna flytt staden. Att ägarna inte är byggnadsarbetare utan turister är helt klart. Jag menar vilken arbetare betalar 15 kronor i timmen för att parkera. Ingen.


En typisk svensk semesterdag
Den här bilden visar en typisk svensk semesterdag i huvudstaden. Som sagt det är tidig morgon. Den i vanliga fall totalt fullproppade Valhallavägen är folktom. Vid den här tiden brukar det stå mellan 10-20 personer på ”min” busshållplats och köa för att komma ombord på 73:ans buss. Idag väntar där endast en kvinna. Och att det är en riktigt äkta svensk sommar- och semesterbild framgår av klädseln. Behöver jag lägga till att det regnade och blåste samt att det bara var 15 grader? Nej tror inte det.

Fler bidrag till ”Ferietid” – Semestertid hittar ni här.

PS. Bilderna togs förresten innan jag hade läst temat till dagens uppdrag. Vilken tur jag hade... igen:-) DS

24 kommentarer:

Anna sa...

Klart dom är turister :)

Della sa...

Underbart! Speciellt uppskattar jag klädseln hos den semesterklädda kvinnan. Ungefär så såg jag också ut imorse. :)

Olga T sa...

Idag har vi haft fint här men blåsigt. Blir nog inget sommarväder i år....:( Din andra bild ser ju höstlik ut..

Jane sa...

Tur att det finns turister ... jag menar - hur skulle vi annars veta att det är sommar?

Rantamor sa...

Ser ju inte alls så där semestervarmt ut i Stockholm heller...
och Rantafar undrade....
finns det mygg i Stockholm ????
Vi fortsätter vårt fjällboende i fjälllandet och tja vi börjar verkligen längta hem...
men imorron ska jag tjuva husbilen å flytta själv för då kommer Rantafars Transor och då flyttar Rantafar in i en ladugård....med dom alla tre....
jag får semester...

Tjingelingen ska fånga transorna på bloggen ....hahahaha

Stare Ström sa...

Har ni höst i huvudstaden? Ser ut så på andra bilden. Usch! Här har varit solsken hela dagen och det verkar som att det ska fortsätta vara så i flera dagar. Jag njuter!

Hörni sa...

Stackars turister, de kommer nog aldrig mer hit efter den här sommaren.
Jag var klädd som den där kvinnan idag. Lång jacka med huvan uppfälld. Stod i regnet med barnen på jobbet.. Usch.
Men dina bilder med text är roliga som vanligt.:)

Chrisse sa...

Hmmm Ska nog vänta lite med att besöka huvudstaden. Sommar som höst verkar inte spela nån roll....
kan lika gärna hoppas på en fin höst.

De polska bilarna är säkert turister....
eller så är det bärplockare som är i stan och säljer sina bär.....
med de bärpriserna som är så har de säkert råd med p-avgiften...
fniss fniss...

4U2 sa...

Kul med samma KOL:a bokstäver på bilarna, bra med turister i vårt land, väl? ;) Så länge det inte regnar och åskar är jag numera glad(ok, överdriver men lite gladare).
sv: kul när du inte kan se vad jag haft för mig när jag fotat :)

Mona sa...

När man tittar på den kvinnan kan man inte tro att det är mitt i sommaren. Ja, inte när man tittar på resten av bilden heller...

llhertz sa...

Hrum! Det är en tidig höst i Stockholm ser jag och blir smått deppad av vinterjackan med uppfälld huva. Men en fin gatubild från en öde stad i grådask är det förstås :)

Marit Johansson sa...

Ja det såg verkligen folktomt ut... man kan ju tro att du tagit bilden i Arjeplog om det inte vore för den röda bussen! Vid närmare eftertanke finns inget 7-våningshus heller :)

SigridfraEnget sa...

Sommarväder på sitt bästa... ;-) Här vräker regnet ner nu, men dom säger det ska bli sol i morgon. Vi får se när vi vaknar...

Kicki sa...

Nu ser jag att du hade minst lika "fint" väder som jag igår! Du fick verkligen till bra bilder med text till temat! Kanon!

Eva Trillian sa...

Nej, jag låter också gärna bli att betala så mycket i parkering ;) Verkligen!
Kul med dina "kombos" :)

Bildgatan sa...

Jag som tyckte det verkade som att Sthlm hade toppenväder (skulle ha) igår, läser detta på tisdag.

Själv hann jag inte eftersom jag körde Luleå tor och hämtade mamma, vilket gjorde att det både tog på krafterna samt att jag behövde vara lite mer social än vanligt hela dagen och kvällen. =)

Vad härligt att läsa att polackerna kan göra ännat än jobba som lågavlönade arbetare i Sverige - den kan även turista, det gillar jag.

Att Sthlm är tomt på Sthlmare visar lite på att Sthlmare oftast inte är Sthlmare från ursprunget. De åker "hem" och träffar sitt ursprung och vi som inte flyttat till Sthlm vi åker dit för att turista - lite sant är det ju.

Bildgatan sa...

Koldistriktet skulle man också kunna säga ...

Ama de casa sa...

Här är det gratisparkering (för det mesta) och solen skiner (för det mesta). Undrar just varför jag emigrerade? ;-)

Guldkryckan sa...

Jo..hela sverige tycks ju stanna av i semestertider...egentligen borde man "pausa" hela samhället totalt och bara "vara"...men det går ju inte antar jag. :)

Monica sa...

Nu kommer din efterlängtade värme ska visst bli 27 grader varmt i morgon till min stora sorg;-)))
Det är nog inte polska bärplockare i alla fall hela Humlegården var full av dom i söndags morse.
Ha det;-)

Pysselfarmor sa...

Det började vara "folktomt" på morgnarna redan efter midsommar för att stockholmarna flyttar till sina landställen.

Idag har vi strålande sol och litet vind vilket betyder att mygg och knott inte syns till.
Jag går i T-shirt och har inte alls något myggmedel på mig.
Det där med att det är mycket mygg varenda dag stämmer inte alls, men förstår att det tror de som inte varit häruppe någon längre tid och jag måste säga att jag bryr mig inte heller om att försöka övertyga...

Freja sa...

Hahaha, den sista bilden känns nästan absurd. Folktomt, men höstväder....
Sv: Jag får ta och leta reda på de bloggar som har fotoutmaningar, din fotoblogg är den enda jag läser kontinuerligt. Och det var inte bara trollsländornas storlek som gjorde att de inte kom med hem, de hängde som utsmyckning i en park vi besökte, de var inte till salu, men hade de varit mer lätthanterade hade jag nog kunnat tänka mig att ge mig in på brottats bana bara för att få med mig dem hem... Men de var ca 1,5 meter långa, och sen vingarna på det....

Ruth i Virginia sa...

Du kan säkert sälja den sista bilden till Svenska Turistföreningen.
Bör locka en massa turister till midnatts-solens land.
NOT!

P.S. 38C här just nu. Pust!

Freedomtravel sa...

PL-bilar har vi sett många av de senaste två veckorna... fast i Polen då ;) Idag kunde man förresten läsa i Metro om några stackars turister som åkte till Stockholm på Midsommar för att de tänkte att då är det nog fest i hela stan... haha, inte direkt... ;)