måndag 26 februari 2024

Glad måndag med Selfie - "Namn"



Chefen Håkan älskar att snickra. När företaget flyttade till ett aktivitetsbaserat kontorslandskap utan egna rum, uppfann chefen det flyttbara kontoret i form av Perro. På sista bilden ser ni kollegan Carolas Tiger i Perro:-)

Idag var det hur lätt som helst att kombinera "Glad måndag" med Selfien:-)


1. Är du bekväm med namnet dina föräldrar valde att ge dig?
Hundra procent. Mitt förnamn är latin och betyder lycklig. Dessutom är namnet rätt så ovanligt. Dock inte så lyckat i England;-)

2. Om du har barn, vad avgjorde i valet av deras namn? (Om du inte har egna barn, vad tycker du folk borde tänka på när bebisar förses med något de får bära livet ut?)
Att namnet borde vara internationellt gångbart. Så Åsa, Åke, Örjan, Kjell med mera går tyvärr bort.

3. Vilket är det otrevligaste kvinno- respektive mansnamn du vet?
Gerd och Gert, för de påminner båda två om en sjukdom. Andra namn som inte faller mig i smaken är Hedvig, Gunvor, Hillevi, Gunnar, Adolf, Hjalmar. Och några till;-)

4. När folk gifter sig  tycker du då att makarna ska ha bådas efternamn eller ska en av dem skala bort sitt? Hur gjorde du?
Fritt val! Har ingen åsikt. Men jag valde att behålla mitt namn.

5. Bästa hundnamnet?
Perro, som betyder hund på spanska och låter som ett roligt svenskt hundnamn. Minns chefen Håkans kontorshund Perro med glädje. Se bilder ovan.

6. Ska ägodelar "döpas" och i så fall varför?
Absolut. Allt som är elektroniskt (och lätt kan gå sönder) i mitt hem är döpt. Mycket annat också. Bilar till exempel, dock inte tvn och brödrosten. Jag är av den bestämda uppfattningen att grejer som är döpta håller längre. Man bondar med dom liksom;-)

Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”.

Klimakteriehäxan är upphovskvinnan till ”Selfie”. Glöm inte att skriva en kommentar hos henne med länk till ert Selfie-bidrag. Det gör ni här

18 kommentarer:

Susjos sa...

Så smart med en Perro på kontoret, som även kan fyllas med en levande hund!
Kul att läsa dina selfie-svar!
Ja, du har ett ovanligt förnamn, och det är ett fint sådant, kul att det betyder lycklig på latin, mitt förnamn går tillbaka till ett hebreiskt namn som betyder "lilja".

Adolf är ju inget vidare trevligt namn, undrar om några pojkar blir döpta till det idag?

Vet ju att du gillar att döpa dina ägodelar ;-)
Ha en fin måndagkväll!
Kram

femfemman sa...

Kul selfie.
det är nog inte så många som döper sina barn med å, ä,ö i namnet. Sen får man väl ta det som det är, det är även vanliga namn som blir lite konstiga när de uttalas på andra språk. anna-lina, som de amerikanska släktingarna sa... det blev ju lite konstigt det också.
Döpa grejer... nää ...

Ska göra selfien strax. Men låta den publiceras i morgon.

nalta norrland sa...

Varför blev Ditt namn fel i England?
Skrattar åt att Du dissar mitt och Gerds namn… väljer att inte ta det personligt.
Gösta har jag svårt för 🤭

Hanneles bokparadis sa...

jag använde mitt andra namn ett par år i 9-års ålder... som är Lissbeth (min pappas stavning, finns tio andra!) men i Sverige använder jag bara mitt finska namn 🙂
Jag som aldrig skulle gifta mig, i alla fall inte byta namn, och inte ha barn... vid trettioårsålder gjorde jag alltihopa, och har fyra barn. Så kan det gå!

Guldkryckan sa...

Så klart man ska döpa sina älskade prylar, speciellt de man använder nästan varje dag.
Vår robotdammsugare hette "Houda", döpt efter vår lokalvårdare på den tiden, bästa tjejen på skolan då. ;)

Är helt nöjd med mitt namn också, fattas bara.

Ha nu en fin kväll Bp.

byblixtra sa...

En sån kul och kreativ idé att göra en liten vagn för prylarna. :-)
Brukar inte namnge prylar men fjärrkontrollen till tv:n kallas för "trycken". ;-) Däremot har katten flera smeknamn. :-)

Jossu sa...

Vilken fin bild på Perro och Tiger. Jag är glad över mitt förnamn. Johanna valdes av mina föräldrar för att det skulle funka i både Sverige och Finland, men det funkar ju även internationellt vilket är en fördel under mina resor.

Adolf hade kanske setts som ett fint namn om det inte vore för Hitler. Jag hade inte velat döpa mitt barn till det.

Klimakteriehäxan sa...

Svar 2 och 4 är som mina. Vet du att i förra veckan hälsade jag på en Perro! Liten, lurvig och glad!
Har inte tänkt att en bil med namn håller längre än en utan ... tål att tänka på! :-D

Ditte sa...

Fastnade direkt för "Perro". Kan verkligen fungera i många olika sammanhang.
Så roligt att KLimakteriehäxan fortsätter med denna "selfie" och likaså jättekul att många hänger på.
Givetvis funderar jag också, även om jag inte är med.
Ja, jag är också nöjd med mina namn- Liv, Benedikte. Mamma var norska och pappa halvnorsk så... Men jag fick ju namnet Ditte som extra namn . Detta när jag var tre år och en grannpojke inte kunde säja Benedikte. Och namnet i sig betyder på latin "den välsignade". Ja, namn som fungerar världen över var viktigt när vi döpte våra döttrar. Liv, Maria och Helen , Victoria. Vad gäller Liv passade det så bra för hon var så liten och tveksamt om hon skulle överleva. Men namnet, trots att det är norskt har fungerat världen över. Vi har testat.
Några otrevliga namn? Ja, Adolt går helt bort och Agda skulle nog också göra det.
Vad gäller nr 4 var jag oviss och behöll delvis mitt namn.
Bästa hundnamn? Har inget. Men jag har ju en "Curre" helt nära så jag kör på det. En underbar labrador.
Har också en del ägodelar som har namn. Och inte minst har mina bilar haft det. Men även annat.

KajsaLisa sa...

Vad kallar man en brödrost? Rostie kanske. Hunden verkar gilla att åka hund.

Robert W sa...

Intressant teori att man kan förlänga maskiners livslängd genom att ge dem ett namn :)

Anki sa...

Kul att läsa dina svar ... och Perro minns jag har varit med förr.

Annika sa...

Just det, jag vet ju att du döper dina ägodelar. Har faktiskt aldrig döpt en enda pryl. MEN tror fasiken du har en poäng där, de håller längre om de får ett namn, haha.
Helt rätt, bort med namn som inte funkar internationellt. En gång kände jag en svensk tjej här i US, hon döpte son dotter till Åsa. Helt ofattbart för mig. Ingen, absolut ingen, kunde varken uttala eller ÄN mindre stava det. Det blev Aiiisaahh.

Kina sa...

Jag vet inte vad du heter BP. Kanske Beatrice Paulsson? Fast för mig är du ju BP!
Håller helt med dig om att man kan döpa sina bilar. Dom är ju verkligen personliga. Och tar en dit man vill (om dom går igång)! Igår skjutsade jag en vän till Uppsala för en ögonoperation. Vi tog hennes bil, som är en automat. Resan dit gick jättebra, men när vi skulle hem var bilen jättekonstig. Den uppträdde som den aldrig gjort förrut, och vi tänkte att den inte ville ha mig som förare. 🤔 Stannade och åt på ett ställe, och när vi skulle iväg igen var den precis som vanligt. Jäkla bil! 🙃 Ha det gott!

christian sa...

Det var intressant, både bild å textmässigt......
Hade en olycklig kärlek på högstadiet som hette Beate å gillar namnet trots att hon gjorde slut med en "förtvivlad" tonåring..... :(
Du får väl läsa mitt selfie-inlägg sen å se om vi har nåt gemensamt ;)

Äventyret framtiden sa...

Jag håller med om gångbara internationella namn. Så är världen nu för tiden.
Jag har också namn på nästan allting elektroniskt och liknande i vårt hem. Bilar, båtar har alltid haft namn. Så skönt att veta att du är lika övertygad som mig om att sakerna trivs bättre då och är tillmötesgående på ett annat sätt, mera levande..😉😊och förhoppningsvis lever längre också.

Åke sa...

Mitt hjärta smälter för den rasen :) Min hund var en blandning av 50% Yorkshireterrier 50% Pudel. Men jag lovar att det var 90 Yorkshireterrier och 10 pudel :) Pigg, rapp och vi var lika opålitlig som Facit sa ;) Du har ju sett minst 1000 bilder ur vi busade i skogarna :) En helt underbar bild BP.

Carita Liljendahl sa...

En sådan skojig och praktisk leverans-hund!
Tack för bidrag och länk!