lördag 27 maj 2023

Bokmärke




Förra veckan valde jag bort ”bokmärkeslördagen” och la istället upp dödsannonsen för allas vår älskade Ruth. Men idag är det återigen dags för ett bokmärke. Ett riktigt sådant dessutom;-)

Ett speciellt bokmärke
Idag väljer jag ett väldigt speciellt och unikt bokmärke som jag fick av Karin. Tusen tack! Det bokmärket känns rätt rakt igenom om man säger så. Åtminstone om man älskar att läsa/sluka böcker. Gärna i pappersformat;-)

Tvättade bokstäver
Bad Google translate om hjälp med texten: ”Tvättade bokstäver från bokmässan i Funchal. En markeringspenna från Azorerna”. Översättningen låter kanske lite konstig. Och det är den. Men andemeningen med tanke på bokmärkets läckra utförande (en fisk/haj/delfin) är klockren. Bokmärken är lika med markeringspennor, även som jag ALDRIG skulle använda en ”riktig” markeringspenna i en bok;-)
 
Jag har hittat temat Bokmärken hos Klimakteriehäxan.

Det är Boklysten som har uppfunnit temat Bokmärken.

Om ni har tur visar även Hannele, Gerd, Åsa och Emma bokmärken.

9 kommentarer:

Geddfish ♥ sa...

Otur, men Gerd visar inget bokmärke idag. Hon visar en annan viktig grej.
Ditt bokmärke förstod jag kanske inte riktigt, men det var kanske en reklam för understrykningspenna, eller vad man kallar det, när man observerar viktigheter i en bok.
Önskar dig en trevlig pingstafton!

Hanneles bokparadis sa...

ett udda snyggt bokmärke!

femfemman sa...

Varför inte! Skulle kunna tänka mig använda. Häftigt när stjärten sticker ut mellan boksidorna! God kväll!

Äventyret framtiden sa...

Detta med översättning från portugisiska till svenska är allt annat än lätt.
Enligt DeepL blir det brev/bokstäver tvättade på mässan, en markör för Acorerna. Men andemeningen förstår man vilket som.
Så kul att du visade "fisken som dyker in i boklig värld" .

Susjos sa...

Wow! Snacka om originellt bokmärke! Jättefint!
Ha en fin kväll..själv ska jag cykla i blåsten till jobbet, tur man har en el.cykel!
Kram!

nalta norrland sa...

Länken till Emma Sol som sol känns aningen gammal eller så är det vara jag som inte kommer längre fram än 2022, kan ju hända att det är något hos mig som vägrar uppdatera, blev aningen konfunderad när jag såg att Ama hade kommenterat blogginlägget.
Fina bokmärke 👍
Jag gillar det lite ovanliga 🤩
Om Du fortsätter kunna sitta ute och läsa på balkongen så lär Du snart hunnit ikapp mig 😃
Idag har flocken varit samlad en stund, den mer ungdomliga delen av flocken hänger fortfarande, så kul att Elin & Mia fortsätter vara kompisar och nära varandra trots avståndet har vuxit.
Ha en fortsatt fin lördagskväll 🤗

nalta norrland sa...

OBS Glöm inte att kolla in min alternativa blogg 😃

Ditte sa...

Vad roligt med detta speciella och originella bokmärke från Maderia och Karin.
Jag gillade det. Och inte minst tanken på fisken/delfinen som simmar in i böckernas värld.

Paula sa...

Så kul att Karin skickat dig ett bokmärke! Vilken fena hon är!Google translate är ett kapitel för sig, det ser vi dagligen i annonser av mindre nogräknade företag.Jag har svurit på att aldrig någonsin beställa en vara från en leverantör som använder google-translate istället för en ordbok eller ännu bättre, en mänsklig översättare!