måndag 29 maj 2023

Glad måndag





Nuförtiden är det faktiskt otroligt lätt att skriva ett inlägg till ”Glad måndag”. Som ni vet behövs det i och för sig inte så värst mycket för att göra mig glad, men ändå;-) Här kommer några punkter som bidrog till en glad måndag:

- Härligt väder med sol och blå himmel (se ovan).

- Everton höll sig kvar i Premier League. Lika bra det annars hade deras målvakt Jordan Pickford nog tappat sin landslagsplats.

- Knyckte syrener i lördags på ett för mig helt nytt ställe. De står sig än och doftar ljuvligt. (se ovan)

- Bästisen Yvonne berättade igår att ”männen i hennes liv” (man och son) hade uppfyllt hennes önskan om en special middag till morsdag. Rätten ”Pickalaka” lät bekant. Så jag googlade och bjöd mig själv till Pickala med entrecôte ikväll. Kombon var kanske inte direkt en succé. Bästisen hade valt flankstek till ”soppan”, men de är ju så stora att jag då hade fått äta samma kött hela veckan;-) (se ovan)

- Hittade idag en fot till mitt nyinköpta orange parasoll. Vågar inte testa, då jag är nästan säker på att parasollets ”hals” har en större diameter än hålet i foten. Men jag är glad ändå;-)

- Efter tre dagar av extrem gul pollengegga på balkongen är det äntligen normalt igen. Dammsugaren och jag tackar:-)

Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”.


14 kommentarer:

Guldkryckan sa...

Syrener är fina de, luktar gott och är granna att se på.
Pickalaka verkade ju intressant, bra där.
Skönt att slippa översvämningen av pollen, så även här.

sv: Jodå, en av kidzen fick åka hem med en lärare efter konstaterande av vattkoppor, surt sa räven.

Ha en fin kväll Bp.

femfemman sa...

Ljuvliga blommor, syrener. Har dem dock inte inomhus...de finns i trädgården samt i ett Höganäskrus på verandan.
Maten såg inte så lockande ut... men det kan definitivt vara gott ändå.
Apropå fotboll: Elfsborg lyckades besegra MFF med hela 3-0. Och alldeles nyss: Värnamo besegrade Hammarby 2-0. Superkul för den som bor 5 mil från de båda lagens hemmaplaner...Har inte så mycket koll på engelsk fotboll..men vet ju att makens favoritlag inte lyckades hålla undan för ett Manchesterlag. Jag har en lite förtjusning i Tottenham.... Har besökt gamla White Hart Lane ett antal gånger. Tyckte mycket om den arenan... och den stadsdelen. Gäller f.ö. även Chrystal Palace. Mycket trevlig stadsdel och hemmaplan. Där ser du vad jag värderar med fotboll.😊 Jag blir glad den dag regnet kommer. Men glad och nöjd då vi storstädat huset denna måndag. Glad kväll!

Geddfish ♥ sa...

Det lät gott med pickalaka eller pikkalaka som jag också läste (tydligen finsk rätt, som betyder doppa i potatis).
Jag kokar gärna potatis i buljong och med olika sorters lök och grönsaker. Salladslöken och färsklöken är helt underbara nu.
Glad måndag!

nalta norrland sa...

Tyvärr ser inte maten på bilden speciellt aptitlig ut, men det kan vara gott… 🤷‍♀️ men jag är glad jag inte blev bjuden på det igår 😅
Med en temperatur omkring + 6 och regn så nej jag tror inte det blir sommar jag tror det är höst och det snart är vinter igen, fryser konstant och går klädd i vantar, sjal och typ ungefär som i vintras.
Nu blommar häggen och syren har börjat få gröna blad.
Varken potatis eller majs som jag satte för nån vecka sedan har visat livstecken och popcorn majsen har fått flytta inomhus.
Men det kunde ju varit värre 😓 det kunde ju ha snöat i stället för att hagla 😜
🤗

KajsaLisa sa...

Jättefina syrener och lika fint väder som hos mig. Tyvärr långt till semester.

Ditte sa...

Visst har det varit en glad måndag! Absolut! Vi är helt överens. Vad gäller maträtten så konstaterar jag att en är olika. Hade inte valt just denna. Men visst berikar olikheter. Absolut.
Strålande väder piggar upp likspm syrener och skir grönska-
Håller tummarna för att foten ska passa till ditt parasoll. Men är parasollet större i diameter blir det ju knepigt. Kanske kan du göra det smalare.
Har inte sett pollen på vår balkong men tror den blåst bort här vid vattnet.
Har satt rekord idag i antal steg efter operationen; 13 000 och mestadels ute på Djurgården. Promenad från Slussen till Djurgårdsfärjan, den över till Grönan, båt till Blockhusudden. Promenad in till Grönan. Lunch på Blå Porten. Båt hem till Barnängsbryggan och promenad hem längs kajen. Är stolt över mig själv- Jodå, det blev vilopauser och en krycka var med.
Absolut en glad måndag.

Äventyret framtiden sa...

Pikalakka, är gott om den tillreds på rätt sätt. Potatisen ska vara nypotatis också och gärna så ska det vara mycket persilja med i sammanhanget och smör ..Jag har ätit pikalakka i Jakobstad och tyckte väldigt mycket om det.
Syrendoften får vi inte känna av här, den är så typisk för Norden. Tack jag känner ända hit hur ljuvligt buketten doftar.
Orange parasoll, det kan ju bara inte bli annat än en glad måndag med det, även om det inte har en fot ännu som passar. Det ordnar sig..

Susjos sa...

Älskar syrener och doften! Men jag har inte tagit in några..ännu!
Pickalaka har jag aldrig hört talas om, får kolla in din länk, bilden ser...nja inte så god ut?

Kul att du gillade grävskopan och lastbilen (trodde jag det hette!) Samuel gillar dem också! Och nej, jag blir kvar en natt på sjukhuset... i alla fall blev jag det förra gången. Fick röntga mej dagen efter minns jag. Nu har jag skrubbat mej ren med descutan, och även i morgon bitti ska jag duscha och tvätta håret med descutan ..japp, det blir en tidig morgon!
Kram!

Klimakteriehäxan sa...

Älskar syrener men hur gjorde du eftersom de inte tvärvissnade????
Flankstek - nu blev jag sugen, det var länge sen men är ju jättegott. Pollen är det verkligen gott om, märkligt att upptäcka att den bil man brukar köra blivit gul i stället för mörkgrå ...

Hanneles bokparadis sa...

ser ut som rabarber med färskpotatis…

christian sa...

Förstår att du har lätt för dina "Glad måndag inlägg", det har ju t.o.m. gått så långt att dina tråktorsdagar är minst like glada.... ;)
Fina syrener, kommer att lägga upp bilder härifrån med snart.

Paula sa...

Kollade länken som gick till Österbotten! Och något plingade i skallen! När jag var barn och första färskpotatisen kom(i Finland nypotati) så åt vi Ludiveto, kokt potatis, grädde, smör och salladslök. Doppade, dock på en tallrik. Och jag älskade det! Tänk, så gott, så billigt (inte med dagens smör och gräddpriser dock) Nu blev jag nostalgisk o tänker på min fina momi.

Carita Liljendahl sa...

Ja, nu finns det blommor och blader - av dem blir man glader.
Och det doftar så gott!
Tack för bidraget och länken!

Anni sa...

Jag har aldrig någonsin hört om Pickalaka! Det är säkert gott, men visst känns det som riktig fattigmanskost (inget ont om det!) ungefär som finsk korvsoppa.