onsdag 31 maj 2023

Lite info;-)

Dagens uppvärmning vid boulebanan. Spelarna är aningen suddiga, då min kamera fokuserade på grenarna;-)

Har suddat ut uppgifter som rör kontaktpersonerna.

Heta grillar och ketchup/senap... Ja, vad säger man;-)


Det här inlägget är inspirerat av Paula, som igår i en kommentar undrade hur många grupper vi egentligen har i vår bostadsrättsförening. Har aldrig funderat över det, men nu fick jag ju faktiskt tänka efter.

Endast ”dagverksamhet”
Innan jag börjar lista alla ”grupper” som finns i föreningen vill jag påpeka att så gott som allt som händer här sker under dagen. Detta betyder att 99 procent av deltagarna är pensionärer. De flesta av dom kvinnor.

Boulegruppen… är aktiv onsdagar och fredagar med start klockan 13, året runt. Antal deltagare varierar mellan sju till sexton personer.

Trädgårdsgruppen… är självutnämnd, men sponsras med röda t-shirts och röda jackor samt material av HSB (eller min hyra om man så vill). Innan ”total makeup” av innergården var det cirka 6 personer som deltog i den aktiviteten. Alla kvinnor utom en! Nu är det tre kvinnor kvar.

Vinprovningar… äger rum då och då mellan klockan 16 till 18.

Soppluncher… kan man avnjuta cirka en gång i månaden.

Grillafton… är nytt för i år.

Trädgårdsdagar… en söndag under våren och en under hösten. Väldigt få deltagare, trots att föreningen bjuder på korv med bröd, eller kanske därför;-)

Bastugruppen... vet jag inte om den finns. Men efter en motion av några medlemmar har vi en bastu i området sedan några år tillbaka.

Det finns säkert fler aktiviteter som jag inte har koll på. Inom föreningen finns bland annat en församlingslokal modell XXL med kök.

Deltar jag
Antar att några av er är nyfikna på om jag deltar i någon av aktiviteterna. Svaret är nej. Än så länge klarar jag inte av att bara umgås med 70 plussare. Det blir jag nog så illa tvungen att göra när jag hamnar på ett äldreboende, vilket förhoppningsvis dröjer ett tag;-)

11 kommentarer:

Carita Liljendahl sa...

Wau så roligt med vinet till soppan! Inget tabu kring sånt, härligt!
Och förmånligt är det, ett glas vin, 1,50 euro! Soppa fyra euro, jättebilligt!
Grillaftonen skulle jag också gärna ta del av!
Jag får nog ta o flytta till Täby!

Guldkryckan sa...

Fint att det finns aktiviteter om man har det behovet, frugan här har ju lagt ner allt sådant sen många år, hälsan säger ifrån.
Personligen har jag inget behov heller men jag jobbar ju istället så jag har att göra ändå.
Hoppas du slipper äldreboende än på många år BP.

Ha det bäst. :)

nalta norrland sa...

Med tanke på den rakt regeringen monterar ner välfärds Sverige så lär Du inte hamna på nått äldreboende utan det blir ättestupan direkt svisch 😒
Många grupper och få deltagare, tro om det är mestadels samma personer som är med på allt?
Man har ju inte roligare än man gör sig och än så länge får Du välja själv.
Den där sopplunchen med vin vore väl annars kanske något… Du får ta med grannen.
🤗

Äventyret framtiden sa...

Jag skrattar gott åt kommentaren här ovan och ättestupan direkt svisch. Det ligger något i det med tanke på att välfärds-Sverige inte är sig likt längre.
Men BP, sååå farliga är vi ju inte vi som är lite plussare. Fast jag förstår dig, hemma på Åland började de titta på oss som närmade oss pensionsåldern, vi tog den när vi var 70 ..och flyttade bort. för hujedamej att hamna på Hemgården. Där får man yoghurt till kaffet, inte ens ett litet glas vin eller en god kaka. Vem vill ha det så när man kan ha det så här? ;)

Ditte sa...

Gillade den första bilden med lite suddiga deltagare i boulen och tydliga grenar. Snyggt komponerad.
Bra pris på soppluncherna och kanske en del kommer för att träffa andra.
Och mer träff med grillning. Kul inbjudan! Tydligt vad det bjuds på; heta grillar, senap och ketchup.
Visst här ni många grupper i er förening, men den är ju stor och det finns ju lite av varje.
Kan förstå att du avstår för visst vore det ju roligare med mer blandade deltagare i grupperna.
Tror vi har betydligt större spridning på åldrarna i vår bostadsrättsförening men några direkta organiserade aktiviteter har vi inte. Däremot en del spontana.

femfemman sa...

Variation, på såväl utbud som åldrar... det är trevligt. Kan mycket väl tänka mej att ingå i trädgårdsgruppen.... och att äta en soppa då och då. Däremot har jag ite kommit till boulestadiet ännu... tror inte att jag gär det heller....

Geddfish ♥ sa...

Härligt med många grupper, det finns val, ändå!
Nej, jag är inte med i någon grupp här på gården. Annars så är jag med i mångt och mycket, det vet väl alla vid det här laget. Ett och annat är pausat. Men jag vill gärna ha guldkant på tillvaron och umgås både med yngre och äldre.
Just nu har jag åkt bil till kören med en 20 år yngre kvinna, som bor i Kanada men som hälsar på sina föräldrar här i stan med jämna mellanrum. Så kul.
Ha en glad torsdag!

Anni sa...

Tänkte just fråga om du var på sopplunch idag!
Låter nästan som om du redan bor på ett pensionärshem ;-) Men dagens pensionärer är ju oftast pigga och aktiva. 70 är ingen ålder även om kroppen ibland tänker annorlunda.

Mias Mix sa...

Jättebra med grupper och aktiviteter för dem som vill och behöver:)

christian sa...

Det var inte illa så mycket du kan gå på, men känns aningen orättvist att det endast är dagtid/panschistid... :(

Anki sa...

Trevligt med lite olika aktiviteter, för den som vill. Här grillas det också då och då ... men helt improviserat.