måndag 6 februari 2023

Glad måndag



Ja, det kan man ju diskutera om man kan kalla denna måndag för glad. Tänker på den fruktansvärda jordbävningen som drabbat Turkiet och Syrien. Det är dock glädjande att höra att hittills hela 48(!) länder däribland Sverige har erbjudit länderna olika hjälpinsatser (källa: BBC).

Melodifestivalen – deltävling 1
Kollade deltävling 1 som ägde rum i Scandinavium i Göteborg. Jag menar Susjos och hennes schlagerkompis var ju på plats både före, under och efter tävlingen. Å visst syntes hon i tv. Det var bara jag som inte såg henne;-) Min favo var Tone Sekelius och hon gick direkt vidare till final. Det gjorde mig glad:-)

Hooja
Just ja Hooja! Har tittat på ett reportage om gruppen från Malmberget/Gällivare förut. Kollade även in gårdagens film om duon här. Tycker de två killarna är så himla sköna. Reagerade på att de kommer från Malmberget, Erik Nivas födelseort. Tack och lov att Hooja-duon har en lugn norrlandsdialekt som inte liknar ett dugg Nivas släpiga sätt att prata. Två riktiga epadunk-låtar/schlagerdängor är ”Banan Melon Kiwi & Citron” och Rai, rai, rai.

Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”. 

PS. Bilderna är dagsfärska och visar att det var soligt idag med två till tre minusgrader. DS.

12 kommentarer:

femfemman sa...

Ska också kolla Hoojja-dokumentären. Friska fläktar.
Tycker väl bara att Sveriges bidrag på sju miljoner var lite väl torftigt. Det behövs Mycket mer. Samtidigt som man kan pumpa in tre miljarder i vapen i Ukraina.
Helfel i min värld.
Får nog kolla om melodifestivalavsnittet och stoppa när Susjos kommer i bild.

nalta norrland sa...

Hoja är ju mina favoriter 🎶 🎵 jag har dock icke sett dokumentären.
Jag tycker det är bra att Världen hjälper varandra som nu jordbävning och kriget i Ukraina.
🤗

Ditte sa...

Visst är det illa med jordvävningen i både Turkiet och Syrien. Verkligen. Fint att Sverige var snabba med att bereda hjälp.
Slötittade på tävlingen från Göteborg. I mitt tycke trist. Inte minst programledarna.Men visst såg jag också Susjos. Men undrar varför HYsén skulle vara med. Han är n´ju bara tröttsam.
Blev också glad att Tone Sekelius gick vidare. En låt jag kom ihåg efter tävlingen.
Vad gäller Hooja har jag absolut noll koll.
Och visst var det skönt med sol och lite vårkänsla.

Susjos sa...

Visst var det kul att Tone gick vidare, men kolla in Spaniens bidrag till ESC förra året (på youtube) visst har den låten likheter med Tones låt? Men var gör det, ett härligt showigt nummer hade hon, och det är alltid underhållande!
Tack för länken ;-)
Hooja känner jag inte till, det måste jag kolla in! Å visst är det en glad måndag, lever fortfarande på den roliga helgen i Göteborg, men fick just se massa härliga selfies från QX-galan, där min schlagerkompis är, ännu fler kändisar på bild...och jag tackade nej till att gå på den...pallade liksom inte efter helgen i Göteborg...
Ha det fint!
Kram

KajsaLisa sa...

Missade ju festivalen.Jag lär nog göra det dom närmaste veckorna, det blir en massa bandplåtning. Fin himmel.

Äventyret framtiden sa...

Fruktansvärt är nog bara ett litet förnamn i det här sammanhanget. Som om det inte skulle räcka med allt annat elände som pågår i de där trakterna. Så en stor jordbävning till. Stackars alla drabbade. Nu behövs det hjälp från alla håll och kanter.
Glad måndag blev det förstås inte i den meningen men glad är jag att Jon-Henrik placerade sig bra. Jag har inte följt med som så men följt med på sidan om har jag gjort.

Annika sa...

Ja det är nästan omöjligt att begripa omfattningen av det som hänt i Turkiet/Syrien.
Visst, man kan bara vara glad över att världen förenar sig då ngt sånt här händer. Jag tänker mest på de som kanske sitter fast och fortfarande lever. Fy fan vilken ÅNGEST och skräck.
Naturen kan verkligen visa vrede.

OCH du kollade mellon!!! DET brukar du aldrig göra annars va?
KUL.
Läser bara om den, men inser att jag kommer att befinna mig i Sthlm på finalen, hihi.

Annette sa...

Jag har följt melodifestivalen, ja så länge jag kan minnas, men jag missade första deltävlingen. Vi får se om jag kommer att titta alls på deltävlingarna, men kanske på finalen. Jag brukar tycka att programledarna och mellanakterna är bäst. ESC måste jag däremot se, det brukar vara kul att titta på klädstilar, färg och form på scenen och filmerna från landet de sänder ifrån. Och så är den svenske kommentatorn så trevlig att lyssna på, heter han Edward af Sillén eller något i den stilen? Proffsig är han i alla fall.

ps. Blir nu litet nyfiken på hur Tone Sekelius lät, nu när du nämner henne... Skall jag bli tvungen att kolla klippet i efterhand :)

Guldkryckan sa...

Jag brukar bli lite fundersam när de där deltävlingarna sänds i tv, en del låtar tycks bara vara "utfyllnad" på något vis, eller så är jag helt enkelt omusikalisk, kan nog vara så.
Jag tycker det var mera högtidligt förr, men så är jag väl en bakåtsträvare förstås. ;)

Ha en fin kväll nu Bp.

christian sa...

Bilderna är som vanligt toppklass, mellon vägrar jag se (tack å lov), jordbävningen är hemsk, men som du skriver bra att många hjälper snabbt!
Hooja verkar vara coola avslappnade grabbar, ska se dokumentären så fort jag hinner, den står på min lista!

Carita Liljendahl sa...

Nej, på det sättet ingen glad måndag... förödande syner på tv. Och tänk att bli levande begravd. Nej hu! Men som du skriver, glädjande att så många länder ställer upp och hjälper. Till Syrien är det ju inte ens lätt att komma in och FÅ hjälpa, men kanske det här nu då skulle leda till att de såg att alla behöver varandra.

Klimakteriehäxan sa...

"banan, melon, kiwi och citron" fastnade direkt i min skalle ... kanske ska man kolla in programmet om dem?