fredag 3 februari 2023

Fem en fredag: Vecka 5 – ”God natt”



1. Vad håller dig uppe om kvällen?
En engelsk kriminalserie som till exempel ”Shetland”, ”Ett fall för Vera”, ”Professor T”, Doc Martin med mera. Även ”Beck” gillar jag skarpt. Sedan kollar jag gärna sena fotbollsmatcher från PL, CL, EM och VM - såklart;-)

2. Hur fungerar du på dålig sömn?
En eller två dagar med dålig sömn går väl an, men som regel har jag alltid behövt minst åtta timmars sömn.

3. När sover du som bäst?
När det är ”myskallt” (16-17 grader) i sovrummet och jag får bädda ned mig i nymanglade "krispiga" sängkläder.

4. Vilken är den mest konstiga plats du sovit på.
På golvet av en tågkupé.

5. Vad drömmer du mest om?
Minns aldrig drömmar, men jag har en känsla av att jag nästan alltid är med om ett äventyr. Bra så. Jag menar lever man ett "lugnt" liv får man väl uppleva lite spänning i drömmarna;-)

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

PS. Bilden är dagsfärsk och skulle kunna ha något med inlägget att göra. Jag skulle nämligen inte protestera om de otroligt läckra föremålen från Illums Bolighus på fotot skulle finnas i mitt sovrum;-) DS.

13 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

börjat titta tidigare på svtPlay, slocknar omedelbart på kudden och sover djupt

femfemman sa...

Låter hårt och skumpigt att sova på tåggolv. Men nöden har väl ingrn lag.
Spännande drömmar, de vill man gärna minnas. Drömde förr ofta att jag föll utför ett stup. Lite väl mycket spänning.

LillaSyster sa...

Inga dåliga priser på glasvaserna......
Drömde igår natt om min farfar.....han har varit död i många år, ändå hörde jag honom klart och tydligt....märkligt vilka spratt hjärnan kan spela en ibland.
Nu "måste" jag fortsätta i min bok. Ha en bra kväll!

Guldkryckan sa...

En beckfilm är ju bra att ta till hands när man ändå inte kan sova.
Minst 8 timmar är ju det optimala, fast det blir bara 6-7 timmar här oftast, tur jag sover middag en timme vid hemkomst. ;)

Blir nog inget stadsbesök för mig imorgon men kul att hon besöker vår stad. :)

Ha nu en jättefin kväll Bp.

nalta norrland sa...

Vårt sovrum är nog husets rörigaste rum 😅
Jag har oxå sovit på golvet på tåg… galet nog på sträckan Göteborg-Norrland 🚂
Drömmer gör jag… kommer sällan ihåg ner än fragment 😴 💤
Minus 25 kyliga grader 🥶
🤗

Mrs Calloway sa...

tv- serier är trevligt att se på när det är mörkt, vinden viner och brasan sprakar. då blir det lätt sent. det måste vara lite svalt i sovrummet men varmt i sängen. sova på golv har jag inget emot

Ditte sa...

Kul att läsa dina svar. För mig blir det ganska lite tv men en del av det du ser är även för mig.
Log när jag läste om sovplats. Har liknande erfarenhet. På ett golv på centralstationen i Basel. Var 15 år och skulle vidare till Lausanne på språkkurs. Och vi bytte tåg där.
Vad gäller drömmar är det nu illa med mina smärtplåster. Pust!

Anki sa...

Som alltid roligt att läsa dina svar. Jag som inte gillar att läsa deckare ser däremot gärna just engelska deckare på tv ... och Beck också.
Konstig sovplats eller inte, men på en bilresa söderut ner till Medelhavet sov vi en natt på en gammal militärförläggning i Tjeckien.
Inga billiga saker i den butiken ... men visst är det fint.

Klimakteriehäxan sa...

Vera har aldrig lyckats fånga mig, däremot "Sherwood" som går på SVT nu! Ser att våra svar på fråga 3 i princip är identiska. Kunde ha lagt till "utan snarkande sällskap".

christian sa...

Bra serier du räknar upp, min absoluta favorit är dock Kommissarie Frost....vilken härlig gubbe!

Violen sa...

Kul att läsa dina svar! Har aldrig sovit på golvet på något tåg. däremot på golvet på flygplatsen i Amsterdam. Hårt och otrevligt!
Lite äventyr i nattdrömmen är bättre än inga äventyr alls. Jag lever ett stillsamt liv och har inget spännande att se fram emot.
Ha det gott!

Hannas krypin sa...

Det är mysigt att kolla på serier. Beck gillar jag väldigt mycket men jag tyckte att de var bättre när Beck och Gunvald löste fallen tillsammans.

Kina sa...

Engelska krimserier är min passion också, men dom du vet, inga sena fotbollsmacher! Och åtta timmars sömn är ett måste för mig också om jag ska fungera. Sen kan jag väl önska ibland att äventyren inge bara består av drömmar. Men det får man kanske acceptera i min ålder! Ha´t gott!