måndag 7 februari 2022

Glad måndag med SELFIE #6




Bonusbild. Novemberkaktusen brukar blomma under våren och under oktober-december. För första gången har kaktusen fått en enda jättestor blomma i februari. Snyggt:-)

Glad måndag
Visst var det en glad måndag, speciellt med tanke på Sveriges tredje guldmedalj genom Sara Hector i storslalom idag. Och det är väl ingen som missat Nils van der Poels fantastiska prestation igår, där han vann guld på 5 000 meter skridsko. Även i puckelpist blev det guld genom unga Valter Wallberg, en otippad vinnare. Så himla kul. Strålande sol och en riktigt acceptabel temperatur på balkongen(se bild ovan) på det, så:-)

Selfie #6
Klimakteriehäxan ber oss att svara på 12 frågor. Man får helst inte använda Google. Varje svar måste starta med den sista bokstaven i föregående svar. Tillägg inom parentes är tillåtna. Glöm inte att lägga in länken till ditt bidrag i Klimakteriehäxans kommentarsfält så att alla kan hitta och läsa!

1. Min hobby: Fotboll, såklart;-)

2. På huvudet: Lurvmössa. (Den kom jag på alldeles själv, även om jag inte äger en sådan.)

3. Tidsfördriv: Alfapet. (Det var länge sedan jag spelade det brädspelet. Fastnade aldrig för den digitala ersättaren Wordfeud.)

4. Dryck: Tequila.

5. Bok jag aldrig glömmer: A Concise History of Poland. (Intressant men fruktansvärt tråkig bok. Historia har nog aldrig varit min grej ens i vuxen ålder.)

6. Älsklingsmat: Dumplings.

7. Häftig person: Sara Hector. (Där satt den, pinfärsk guldmedaljör:-) )

8. Dit längtar jag: Rom. (Har varit där flera gånger i tjänsten, men aldrig privat.)

9. Plagg jag avskyr: Mamelucker.

10. Lagar aldrig: Risotto. (Älskar risotto, men då på restaurang. Har aldrig lyckats laga en god risotto själv.)

11. Pasta: Orzo. (Går även under namnet Risoni.)

12. Alltid i frysen: Ostbitar.

Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”. 

Det är Klimakteriehäxan som har uppfunnit temat. Hos henne hittar ni flera selfies.

22 kommentarer:

nalta norrland sa...

svar Jag tänkte på Sara Hector i morse när jag drack kaffe med J framför morgon nyheterna, men sen glömde jag henne 😒
Helt otroligt bra gjort 👏
Nu ska jag läsa Ditt blogginlägg… återkommer 🤗

nalta norrland sa...

Skojjsigt med selfie och bra svar på kluriga frågor 👍

LillaSyster sa...

Behaglig temperatur på din balkong. Min Novemberkaktus har fler blommor nu.
Kul att läsa dina svar Lurvmössa....undrar om det var en sådan jag hade på huvudet idag? Mössa var det iallafall, för vinden är så iskall när man ska gå på promenad. Ha en bra kväll!

femfemman sa...

Kul att läsa.
Och kul när danska idrottskillar och tjejer lyckas. Hu, ett sånt slit de fått lägga ner för sin framgång!!!
Rom... åker gärna tillbaka dit!
Mamelucker.... det var gott att ha när det var kallt. Äger numera inga.
Så kan det också vara.... en HEMSK bok som man aldrig glömmer. Fy, för trista böcker!

Ditte sa...

Så härligt att se termometern och plusgraderna. Det tar sig! Kul med novemberkaktusen som blommar. Min brukar komma igång i januari-februari men den är lite klan. Inser att den behöver ny jord. Elle påfyllning.Din är jättefin.
Visst är det häftigt med de tre svenska guldmedaljerna. Och visst var jag med på tv när de vann. Jätteroligt!
Kul med dina svar. Och hade det passat med mina slutbokstäver kunde jag stämt in i flera av dem. Bra jobbat! (Mina svar kommer morgon.)

Gunnel sa...

Det fanns väl knappast något annat alternativ för dig när det gällde hobby ära fotboll? Alfapet gillar jag med och det spelar vi fortfarande då och då. Mamelucker har jag nästan förträngt. Jag klurar just nu på mina svar.

Paula Merio sa...

Haha två själar en tanke! Vi har båda valt att hylla Sara idag!
Lurvmössor gillar jag, men hittar aldrig några att köpa, brukar leta på loppisar. Jag läser ju mycket historiska romaner, men det ska inte handla om krig och kungar och sånt utan om hur vanligt folk levde förr, det tycker jag är intressant. Dumplings är jag inte så förjust i, känns lite som kroppkakor i miniatyr...Orzo däremot har jag alltid hemma, använder den mest i soppor.
Ja då fixade vi ytterligare en omgång, men nog har jag kliat mig i huvudet!
Vem vinner imorgon? Jag tror Kläbo är rätt revanschsugen...

Geddfish ♥ sa...

Kul med dina svar, de första jag kollar nu, efter Klimakteriehäxan, och mina kommer i morgon!
Jag försöker svara helt enligt mig själv nu.

Jag har förresten också en olydig kaktus, den blommar nu!

Grunnar på vad jag alltid har i fryset... ost var ju fiffigt. Har haft mjölk i mina dar, grädde, smör.

Klimakteriehäxan sa...

Roligt att läsa dina svar! Har har du en hängiven alfapetare som numera är en hängiven wordfeudare. Men risotto tycker jag blir alltför likt gröt, som jag iofs inte har något emot men vill inte ha till middag. När barnen var små gjode jag en väldigt falsk risotto, med köttfärs och grönsaker nerblandade i ris som var kokt med buljongtärning. Det gick hem!
Rom? Jaaaa tack!

Klimakteriehäxan sa...

PS olydiga novemberkaktusar är äkt glädjespridare, tycker jag.

Ditte sa...

Såg att delar av mitt svar inte kom med. Kanske för att jag tänkte det och inte skrev det.
Fotboll har jag bara spelat lite men är intresserad och en luvmössa har jag.Minns också Alfapet och spelade det även med döttrarna. Har heller inte fastnat för något digitalt.
Tequila i drink gilla; tequila sunrose. Dumplings går absolut hem här och jag är bra på att göra dem. (Lärde mig i Kina.)
Och visst finns ostbitar även här i frysen.
Lagar heller aldrig risotto numer- Har testat men det blev inte bra. Men har vänner som är suveräna på detta.

Ditte sa...

Jag igen! Sara Hector!!! Hur bra som helst!
Får väl skylla på "smärtplåstren" att jag är disträ.

Susjos sa...

Jättekul med ett till guld idag! Å kul att läsa dina svar på "selfie" -ordleken, jag får ta tag i den i morgon. Lurvmössa vet jag inte vad du menar, som en pälsmössa eller?
Risotto är gott, framför allt svamprisotto, tror vi fick det med "Linas Matkasse" när vi hade den, och den blev jättegod! Men sen har jag aldrig gjort nån mer risotto, hm, undrar om jag har receptet kvar nånstans?
Boken om Polen skulle jag inte heller vilja läsa, haha!
Och vem vill inte till Rom....love it!!!
Ha det gott!

Ama de casa sa...

Visst blir man glad när det går så bra för svenskarna! Vilken rysare när Sara lyckades kamma hem guldet... Sen blir jag alltid rörd och glad när otippade idrottsmän kammar hem det hela :-)

Wordfeud blev jag så besatt av så jag bad Anders avinstallera det på alla våra enheter. Är för lat för att idas lägga tillbaks det (läs: jag vet inte hur man gör och ids inte ta reda på det ;-) ).

Snygg selfie igen!

Anki sa...

Snart dags för balkonghäng med en bra bok! :)
Kul att läsa dina svar ... och att din hobby är fotboll är förstås väl känt.
Fantastisk kaktusblomma!

Herr Nilssons Fru sa...

:) första frågans svar räknade jag ut utan att titta. Vad annars.
Tequila - de minns jag från ungdomen. Visst var de grönt o starkt som tusan.
Dumplings - de vet jag inte vad det är.
Sara Hector ja och idag var det var det Jonna och så Maja, jag stod upp och hejade och skrek (tur ingen såg mig) vad bra dom är alltså. Glädjetårar.
Risotto har jag heller aldrig gjort o sällan ätit faktiskt.
Ostbitar i frysen. Den enda ost jag har i frysen är riven ost.
Alla små ostbitar som blir över, river jag och fryser in.
Ha en fortsatt go tisdag
Kramiz

Kina sa...

Lurvmössa låter som en riktig fårskinnsmössa?! Jag har svårt för mössor. Blir fulare än behövligt i mössa! 🤠 Att ha ostbitar i frysen va ett bra tips. Ska genast gå och lägga dit några! Ha en bra dag framför TV:n, eller är det slut på OS? 😜

Annika sa...

Ja, så KUL med gulden!!
OCH mer idag.
Underbart!!

Orzp gillar jag, har världens godaste recept på en sallad där orzo är grunden. En riktigt sommarsallad. Får lägga ut det receptet framåt sommaren.


Dumlings älskar jag också. SÅ gott!

Alfapet är kul att spela, håller med!! Höll på med Wordfeud ett tag, men tröttande ganska snabbt. Det känns som om det var länge sen nu.

Ha en riktigt fin tisdag!

christian sa...

Tur du har den där kaktusen att lägga ut fina bilder på då å då!
Skulle vilja ha mer kunskap om/läsa mer historia, men det är som sagt lite tråkigt å tar ofantligt med tid, själv har jag läst några böcker om 2. världskriget, hitler, speer å lite annat . . .

Åke sa...

Hatar måndagar ;) Fotbolls gillas, jag brukar spela en gång om år och får beröm för att jag är en måltjuv av unga spelare som spelar i höga serier. Alfapet är kul, kanske man ska ta upp det med Lill Plutten. Dumplings måste jag allt googla sedan. Ja Rom är så vackert, vart var det alla vägar bar? Ostbitar är inte illa :) Nu är jag också med...

Vilt og vakkert sa...

Heisann, heisann, mamelukker minnes jeg med en god følelse, men aldri skal dem på meg mer i livet (tror jeg) ... de er jo gode og varme i vinterkulda for frosne lår!
Lærer faktisk mye både om mat, klær, bøker og musikk på disse selfiene!
Ha en fin dag ;:OD)

Carita Liljendahl sa...

Faktisk 15 plusgrader på balkongen? Inte illa i så fall!
Glad lördag, när jag läser detta :-)