tisdag 31 augusti 2021

Weekly photo challenge: Vecka 35 – ”Lukta”

Något som doftar luktar gott. Saker som inte luktar gott brukar för det mesta stinka. Så är det bara. Sedan kan meningarna går isär beroende på vilket luktsinne man har. Många tycker till exempel att asfalt och tjära stinker. Det håller jag inte alls med om. Asfalt luktar gott, tjära likaså;-) 

Luktminnen
Sedan minns jag mycket väl lukten i omklädningsrummet på gymnasiet. Gummi, svett och mögel. Omklädningsrummen vid fotbollsplaner luktade (stank) alltid liniment, duschschampo och svett. En rätt så äcklig blandning – egentligen. Simhallen luktade klor lång väg. Vissa elevers svettiga fötter och gympaskor luktade inte direkt gott dom heller.

Kollega
Sedan minns jag även en kvinnlig kollega som envisades med att förbättra sin egen lukt med några puffar parfym innan hon skulle gå hem. Luktblandningen av den dags lätt svett och parfym var heller ingen lyckad kombination. Ni förstår att jag inte har några bilder på mina minnen, va';-) 

Har plockat ihop tre exempel till temat. Hoppas ni gillar dom. Enjoy!

Här går meningarna isär - luktar surströmming gott eller stinker den? Älskar ju surströmming, men jag förstår att lukten kan avskräcka många från att prova.

Kryddblandningen i det indiska köket luktar förföriskt gott:-)

Har ni också lagt märke till att många vackra blommor som borde dofta luktar inte alls. Tycker det är orättvist. Den här fina blomman på vår novemberkaktus borde lukta gott tycker jag.


Sanna är uppfinnaren av detta himla roliga fototema.

Flera bidrag till "lukta" hittar ni här.

17 kommentarer:

Carita Liljendahl sa...

Surströmming... ja, DEN luktar, talar inte om doft där.
Har ätit, men det var mera bröd och smör och lite potatis på den än fisk!
Och sköljdes ner med snaps!

Hanneles bokparadis sa...

har oerhört bra lukt- OCH smakminne, ätit tre surströmmingar på tre surströmmingsfester, LUKTAR surströmming dagen efter, inte läge för dejt, man dricker MJÖLK till, lärde jag mig av norrbottniska vänner.

LillaSyster sa...

Surströmming har jag testat och Nej tack, det är jag färdig med. Men tillbehören är goda =)
Fin novemberkaktus du har.

Ditte sa...

Visst har vi tänkt i liknande banor. Kul! Och detta med att lukta, dofta och stinka...
Vad gäller den sura strömmingen kan jag inte tycka annat än att den stänker. Och mest när den öppnas och inte görs under vatten. Men lite bättre blev det med ett litet smakprov i en bit "klämma". Något annat skulle jag inte ännu ge mig på.
Minns också liknande lukter som du gör.Inte minst från gympasalar, omklädningsrum och simhallar.
Vad gäller blommor så tycker jag nog både att din fina novemberkaktus liksom orkidéer borde dofta/lukta gott.
En jättebra tolkning.

Susjos sa...

När jag öppnar en surströmmingsburk så vattnas det i munnen! Mums säger jag bara, snacka om lukt och smakminne!
Ja, visst borde vackra blommor dofta mer, även orkideér är ju doftlösa.
Ha en fin kväll!

femfemman sa...

Parfymlukt, vidrigt ! Svettigt, vidrigt! Kombinationen... Hu!
Luktsinnet är spännande! Vad är det som gör att man kommer ihåg vissa lukter/dofter så väl?
-Lukta på min dinglis ( mjuk trasa... vad trodde du...?) brukar K-P säga och sticka trasan under näsan på en. Den luktar inte gott...

nalta norrland sa...

Jag som är luktkänslig har ju det jobbigt ibland (hyfsat ofta) Elin har kompisar som luktar, ja på allvar... jag känner på lukten i köket att de är hos oss å det fastän de är på Elins rum å tvättstugan är mellan köket å hennes rum.
Surströmming, tack men nej tack ;)
Yes idag kommenterar jag från datorn och som omväxling inga smilisars.

Geddfish ♥ sa...

Jag är känslig för dofter /lukter. Surströmming fixar jag. Blomdoft sitter fint. Men svett, bah - och på det parfym nej 👎

Du är den enda som fick äran av en kommentar från mig på två dagar. Jag har varit dränera på it-bekymmer 😂 men visst, jag överlever och är inte fattig.
Min vän Carina är också sådan att man får hålla i glaset när hon gestikulerar 🙏
Kylmatta, bra tips!

Klimakteriehäxan sa...

Surströmming stinker, curry luktar gott och blommor som saknar doft är det ju lite synd om ... men å så fin den är, novemberkaktusen!

Ama de casa sa...

Surströmming luktar gott! Fast det tyckte jag inte i barndomen när föräldrarna hade surströmmingsfester...
Mums vad god den indiska maten såg ut!
Livet är inte rättvist alla gånger...

Snygg tolkning och dina luktminnen kan jag också förnimma när jag läste om dom :-)

christian sa...

Känner igen en del av dina luktminnen, inte minst fotbollslagets omklädningsrum . . . det var tider det . . .
Måste berätta om ett minne från tiden jag tränade ett ungdomslag i fotboll. Varje gång efter inomhusträningen satt en kille med gympadojan över näsan och njöt av doften/stanken . . . djuriskt . . . :)

Violen sa...

Indisk kryddblandning luktar jättegott! I lördags lagade jag en indisk curryrätt och det luktade så gott i hela lägenheten. Surströmming däremot luktar inte alls gott så det äter vi inte!
Intressant med dina luktminnen! Bra tolkning av veckans ord, både text och bilder!

Anki sa...

Håller helt med dig angående lukten av asfalt och tjära ... luktar såå gott! Surströmming luktar inte gott!
Svett och parfym är ingen vidare kombination ... får ett minne i huvudet av min religionslärare på flickskolan som luktade både svett och billig parfym ...

Lena sa...

Vad bra du målar upp dina doftminnen, en fröjd att läsa jag ser scenerna framför mig.
Asfalt och tjära stinker inte i min näsa heller. Den där fromma förhoppningen att parfym ska kamouflera dagens svett ger förödande resultat. Ren svettlukt från kroppsarbete har jag inget emot till skillnad från lukten av ångestsvett.
Bra illustrationer till lukt och orättvis ickelukt :-)

Paula Merio sa...

Vilken härlig tolkning du har gjort! Håller med om att vackra blommor borde dofta, eller åtminstone lukta gott!Tjärdoften gör mig nostalgisk, en nytjärad eka luktar så gott! Det gör också tjärshampoot jag använder ibland. Finskt förstås! Jag gillar bensinlukten också...surströmmingen luktar väl inte gott men när man vet hur gott den smakar så tycker man ju nästan att också lukten är god. Indisk mat med curry tycker jag luktar godare än den smakar...

KajsaLisa sa...

Gillar faktiskt surströmming men det var länge sen jag åt det. Men den indiska rätten du fotat ser faktiskt godare ut. Mitt inlägg luktar inget vidare förresten.
Kul att se dig som blomfotograf, blev riktigt bra.

Stare Ström sa...

Vilka bra exempel på vad som luktar gott.