onsdag 4 augusti 2021

Onsdagsmix



Idag är det dags att komma ikapp med Orsakullans frågor. Enjoy!

Hur många par skor finns det i din ägo? Fem par. Är ingen skofetischist med andra ord;-)

Den 2 augusti var det rosens dag. Köper du rosor? Nej, det gör jag inte. Rosor är inte min favo blomma. 

Så tråkigt att klockorna stannar är… att följa Hanna Marklunds och Erik Nivas expertkommentarer, men han är en duktig krönikör. 

Då roar jag mig kungligt. Det har jag gjort hela sommaren. Sol, värme, god mat och dryck. Mera behövs inte. 

Det är Orsakullan som håller i ”Augusti 31 dagar”. 

PS1. Bilderna jag lägger upp har ingenting med inlägget att göra. De är dock dagsfärska och visar att fjärilar trivs på vårt balkongräcke trots att det inte finns en blomma i närheten. Visste inte heller att det behövs tre personer för att "slå ihjäl" en matta med sopborstar. Man tager vad man haver. Bra jobbat där;-)DS1.

PS2. Upptäckte precis att jag svarade på juli månads frågor - oooops. Men nu orkar jag inte göra om det;-) DS.

11 kommentarer:

LillaSyster sa...

De ser ut att roligt när de har "ihjäl" den. Kul att även du fått fjärilsbesök. Såg väderprognosen innan, det är bäst att vi njuter av kvällen. Ha det gott!

nalta norrland sa...

Har aldrig slagit ihjäl nån matta än i mitt liv 😜
Fjärilar har det funnits gott om i sommar, de har nog trivts med värmen 😃
Livets goda… är det mat och dryck eller något annat?
Idag har jag varit snäll 😜 jag tog med min mor till Vilhelmina 😅
Elin har varit på djurparken med vår schweiziske väns dotter och hennes tyska mor som är på besök.
För tillfället är de och badar på Stamsjön, den tyska mamman med familj står där med sin husbil.
Vi har typ + 14 grader varmt 😀
🤗

Ditte sa...

Vad gäller frågorna tönker jag inte på dem så mycket utan beundrar den läckra bilden på fjärilen. Vilket bra foto! Kul att fjärilen trivs på ert balkongräcke.
Kul med de som försöker slå ihjäl mattan. Undrar om de lyckades.
Nu har jag läst svaren och fastnade för när du roar dig kungligt. Instämmer också i detta till stor del men skulle komplettera lite. (Med resor, vänner och lite annat)

Paula Merio sa...

Haha, aldrig sett nåt liknande, funkade det verkligen att piska mattor på sopborstar? Jag som har två mattpiskor hemma och piskar dem aldrig...jo förresten det gör jag visst, på vintern piskar jag mattorna i snön! Då får dom en riktig uppfräschning det ser man på hur snön ser ut efteråt...ähum.
Nog trodde jag att du hade en balkonglåda med blommor? Om inte så är du som jag...fast jag hade velat ha blommor men fick inte tag på några när jag flyttat hit. Att åka in till stan och försöka få med sig plantor och jord på bussen, no way! Jag kan tjuvkika in på grannarnas fina blomster istället...
Inatt sket jag i att stiga upp det var inget högintressant, likaså blir det inatt, på friidrotten inget sensationellt, höjdhoppskval för damer, gäsp

femfemman sa...

Gör väl inte så mycket vilka frågor du svarar på! Vacker bild på påfägelöga! Bra att hjälpas åt...även om det är risk att man slår på varann...
Ingen ros-diggare heller. Jag vill ha hållbara blommor, och det är sällan rosor.
Så härligt att vara nöjd med det lilla... och viktiga. Rastlösa tanten har tyvärr inte kommit dit ännu. Ha det gott!

Susjos sa...

Tyckte väl att jag kände igen frågorna från tidigare, men vad gör det, det är alltid kul att svara på frågor!
Visst är det skönt att kunna roa sig kungligt med att njuta på olika sätt, lovely!
Vilken fin bild du fick på fjärilen, fantastiskt!
Piska mattor med borstar, tja man kan väl alltid försöka, lite damm blev de säkert av med.
Vi fortsätter att njuta av sommaren, fast jag önskar lite mer sol och värme!
Ha det gott!

Klimakteriehäxan sa...

Fin fjäril!
Tänker inte avslöja hur många skor jag har. Det räcker med att säga FÖR MÅNGA. Men väldigt fina!!!

Ama de casa sa...

Vilken otroligt vacker bild på påfågelsögat!
Vi köpte faktiskt en mattpiska (fast vi redan hade ett par sopar) och piskade mattor uppe på taket en gång. Blev genast tillsagda av presidenten (i föreningen alltså ;-) ) att så fick man minsann INTE göra. Så det har vi sluppit göra om :-D

Lite fundersam är jag över hur frågan "Den 2 augusti var det rosens dag. Köper du rosor?" kunde vara en julifråga... ;-)

Stefan Karlsson sa...

Mycket fin bild på fjärilen. Just påfågelögat är en av de arter som är lättast att fånga på bild, vilket inte innebär att alla bilder man tar blir lika bra som denna.

christian sa...

Även vi har njutit av fjärilar i år, inte sett så många på flera år.....Man ser vem som har roligast vid mattpiskningen i alla fall, den som ser på! :)

Anki sa...

Fin bild på påfågelögat!
En del ser ut att ha kul när de piskar mattor :)

Svar: Jag har visat bilder från slottsparken förr … och ja, vi har bott i Finspång under fem år – och Lasse jobbade som brandman och ambulansförare där i 25 år. Ingen av sönerna bor i Finspång, men bägge är födda här 🙂
Dåligt med svamp här, då det varit alldeles för torrt … men förhoppningsvis blir det bättre tillgång längre fram 🙂