fredag 24 maj 2019

Fem en fredag: Vecka 21 ”Önskningar”


Antar att det är toppen av en 3G-mast. Läckert tycker jag. Prickarna ni ser i bilden är aspludd.


Den här ballongen flög över mitt bostadsområde häromkvällen. Som ni ser gör den reklam för Helsingborgs Dagblad. I Stockholm...???


Det där med att kolla sociala medier när man åker kommunalt är verkligen ingen generationsfråga;-)


I onsdags skröt jag ju över 26 grader och strålande sol i huvudstaden. Här har ni ett klockrent bevis på att jag talade sanning;-)

Den här fredagen har Elisa valt ett riktigt svårt tema tycker jag. Nu borde jag ju egentligen känna mig själv ganska väl efter alla dessa år, men konstigt nog är jag inte riktigt säker på det där med önskningar. När jag var ung önskade jag mig lyckade prov i skolan/på gymnasiet och att jag skulle få presenter/julklappar som jag bett om. Som vuxen – mmmmmhhhhh…

1. Vilka tre önskningar skulle du be en ande om?
Har nog bara en önskan som tyvärr är ganska ”ålderstypisk”, nämligen att jag inte vill sluta som grönsak på ett hem.

2. När gick din senaste önskan i uppfyllelse?
Det var egentligen ingen önskan direkt, men jag grejade en sak idag som tack och lov gick helt enligt planerna:-)

3. Har du någon gång sett ett stjärnfall?
Jo, en gång på Teneriffa.

4. Önskar du dig något när du blåser ut ljus på tårtan?
Det måste vara flera decennier sedan jag blåste ut ljus på en födelsedagstårta. Kommer inte ihåg om jag önskade mig något just då.

5. Vad önskar du inte din värsta fiende?
Hoppas att jag inte har några fienden, men man vet ju aldrig;-) Har egentligen bara haft två fienden i hela mitt liv. Eller rättare sagt utsåg jag personerna till fienden. Med tanke på hur hemska jag ansåg de var hade de nog kunnat straffas med precis vad som helst. Oooooops, jag måste ha varit ganska elak där – då;-)

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

PS. Bilderna har ingenting med inlägget att göra, men de är roliga och speglar den gångna veckan på olika sätt. DS.

17 kommentarer:

Geddfish ♥ sa...

Jag är så gammal så jag har aldrig haft några ljus på min tårta mer än en gång. Och det var när kompisarna ordnade ett 40-årskalas för mig och jag fick blåsa ut alla 40! Men jag önskade inget, nej jag var glad ändå.

Det där med tre önskningar. Håller med dig, där. Det har jag sagt länge. Man säger ju att den sjuke enbart har EN önskan och det är att bli frisk.

Gillar dina bilder och kan bara konstatera att fenomenet med varje människas pysslande med sin lilla leksak mobilen är totalt utbrett ÖVERALLT. Gammal som ung. Ja, det börjar tom före 1-årsåldern.

Stare Ström sa...

Varför i all världen görs det reklam för hd i Stockholm??! Så lustigt att se!

Ama de casa sa...

Det jag mest undrar över nu är - vad grejade du?

Annars håller jag mest med dig angående det där första. Det är det nog ingen som önskar...

Men just nu önskar jag dig en härlig kväll! :-)

Ditte sa...

När jag såg de två första dina bilderna så tänkte jag "uppe i det blå" och på att sväva fram. Bilden med alla stirrande i mobilerna känns typisk Förr läste man Metro. Undrar vad dessa människor önskar sig. Hmmmm.....
Bilden på barnen som badar i fontänen är så härlig. Full av liv, glädje och sommar.

Kul att läsa dina svar till Elisas frågor. Jag funderade, när jag läste den, på hur jag själv skulle svarat.

Paula sa...

Nja, jag tycker inte vi tycker så olika. Mest att du inte tycker något alls...
Men att inte önska sig så mycket, det är väl om något ett bevis på att man är rätt nöjd, och det tycker jag är toppen! Men har du verkligen länkat till Elisa? Hittade ingen länk där till dig!

nalta norrland sa...

Cliffhangers på cliffhangers va sjutton pysslar Du med som Du inte berättar? Du vet väl att säger man A så måste man sedan klämma fram et B och sedan resten av alfabetet.

Den friske har många önskningar medan den sjuke bara en, ja så sägs det i alla fall.

Jag önskar nog mest att Elin får ett bra liv.

Susjos sa...

Fina bilder från soliga dagar! Gillade luftballongen och fontänen!
Ja, visst är det så att en önskan om att må bra är prio ett, det önskar man sina närmaste också!
Kul att du nämner ljus på tårtan, i morrn ska ju maken få blåsa ut ljus, men vi köpte inte 60 ljus...utan det blir 6 ljus istället, det måste väl gå lika bra? Hihi!

PS. Du hade rätt...en bokcirkelkväll går inte att jämföra med veckan i Tel Aviv....DS.

"LillaSyster" sa...

Svar: den har några år på nacken... Inköpt på Ica MAXI, men jag har för mig att märket är Nelson garden. Ha en bra lördag!

Anki sa...

Härliga bilder - väldigt typiska BP- foton!
Svårt det där med önskningar - för egen del önskar jag inte så mycket, men för kommande generationer finns mycket att önska, som fred på jorden och att klimathotet är avvärjt ... antagligen ouppnåeligt, men ändå ...

Christian sa...

Den där ballongen kan ju vara reklam för vad som helst egentligen..
...harley davidsson...harald didriksen....härnösands dagverksamhet... :)
Så där med mobilerna är det på jobbet med...tycker det är skrämmande hur mänskligheten i ordets rätta bemärkelse försvinner allt mer från världen, verkligheten, sig själv... :(
Ljuvlit vattenbild, du ser, man skulle vara ett lyckligt barn :)

Micke sa...

Här satte de upp en ny mast för mindre än ett år sedan, men 3G?
Är de inte uppe i 5g nu för tiden?
Eller hur fungerar det där?
Får nog googla!

Ballonger gillar jag, ett slutgiltigt tecken på att sommaren är här.
Fina bilder Bp.

Ha det underbart.

Eva på Seniorvinklat sa...

Härligt inlägg som vanligt. Grattis till att du lyckades fånga luddet i luften på bild!

Hanneles bokparadis sa...

jag har inga fienden :)
http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2019/05/fem-en-fredag-onskningar.html

byblixtra sa...

Jag gillar dina bilder på mobilanvändare under färd.

Husbilen-Ellen sa...

De två sista bilderna var talande i sin tystnad!

Helén sa...

Jag håller med dig om att frågorna var svåra och speciellt som jag deltog i den utmaningen för första gången :-). Det ser helt fantastiskt ut att svalka sig i fontänen när det är varmt ute.

Elisa sa...

Åh, än så länge har jag inte sett någon luftballong. Det om något tycker jag tyder på sommar. Men hD var lite märkligt, kan ju hoppas den inte hade åkt ända från Helsingborg.. :)

Håller med dig i din önskan, hoppas också få undvika just det.

Vissa människor är verkligen för hemska, blir lite nyfiken på vad de gjorde (eller inte gjorde) för att du skulle tänka så. :)