torsdag 2 maj 2019

Ärtsoppa med pannkaka



Idag vill Orsakullan veta om jag äter ärtsoppa på torsdagar. Kan lugnt säga att det gör jag så gott som aldrig. Förut när maken och jag var betydligt mindre lata än vad vi är nu gjorde vi soppan med fläsklägg i från grunden. Nuförtiden äter vi Soldatens variant ibland, mest under hösten och vintern – årets ”soppsäsong”. Den lokala kvarterskrogen serverar dock ärtsoppa med pannkaka året runt, och det är mest 55 plussare som äter rätten.

Pannkaka
Pannkakor har varken maken eller jag någonsin gillat. Tycker de smakar precis ingenting. Ja, ungefär som vetemjölet då som de ju till stor del består av. Har förresten aldrig gjort pannkakor själv… Som jag skrev igår – traditionsbundna är vi då inte;-)

Visst ja. Det är ju Tråktorsdag också. Antar att fler av er tycker att jag är ganska tråkig vad gäller traditionell mat. Så inlägget kvalar in till Tråktorsdag också.

Det är Orsakullan som håller i ”Maj 31 dagar”.

KajsaLisa har uppfunnit Tråktorsdag som jag ofta glömmer tyvärr.

PS. Bilden jag lägger upp har uppenbarligen ingenting med inlägget att göra, även om lilla Ida troligen kommer gilla pannkakor om några månader. De flesta barn tycker ju om pannkakor med sylt. Ida är kollegan Annas 10 månader gamla dotter. Kan berätta att hon skrattade hela tiden ända tills jag tog fram kameran... Självklart har jag Annas tillstånd att publicera bilden.

14 kommentarer:

Åke sa...

Ärtsoppa vart det här med, men inga pannkakor ;)

KajsaLisa sa...

Jättesöt bild.

Husbilen-Ellen sa...

Hon funderade väl förstås vad en kamera var för något. Kanske hade hon bara upplevt mobiler tidigare!
Jag gillade ärtsoppa och pannkakor. Nu får det bli ärtsoppa utan pannkakor, då jag inte ska äta något som innehåller vetemjöl. Lite klurigt än så länge.

nalta norrland sa...

Felix Ärtsoppa-korv brukar J äta ibland, varken jag eller Elin äter ärtsoppa.
Pannkakor äter vi sällan, det kunde tidigare bli nån gång om året då J gillar pannkaka å min mor brukade förr bjuda hem oss på mat när hon å pappa skulle äta pannkaka - fast då fick jag å Elin vanligtvis nån annan mat ;-)
Fast vi äter våfflor ibland... typ då det är Våffeldagen ;-) och nej jag vet inte när den dagen infaller men vi brukar bli påminda om detta på affären :D

nalta norrland sa...

Glömde i hastigheten... söt liten tös på bilden och NEJ alla barn gillar INTE pannkaka, som jag redan kommenterat äter Elin inte pannkaka, hon gillar inte pasta med köttfärsröra och hon vägrar blodpudding ;-)

Ditte sa...

En härlig bild! En så söt liten Ida. Och kanske blev hon mer allvarlig när hon skulle fokusera på fotografen. Du fick verkligen till en fin bild!

Ärtsoppa är inget för mig. Har aldrig varit. Tycker bara den växer i munnen. Dock gillar jag andra soppor. Pannkakor äter jag ibland, men inte smakar de så mycket. Men tunna, välgräddade pannkakor och med färska bär till tycker jag kan vara gott.

Steve sa...

Ärtsoppa och varm punsch blir det ibland.
Pannkaka med en klick grädde och hemlagad hallonsylt blier det oxå ibland.
Nån gång om året, men aldrig dessa rätter samtidigt. Det har jag aldrig gillat.

Anki sa...

Såå jättefin bild på söta lilla Ida! Hon undrade nog vad du höll på med :)
Jag kokar ärtsoppa ibland - tycker den hemlagade smakar bäst. Pannkakor är också gott, men det blir för mycket med bägge sakerna vid samma tillfälle.

Ama de casa sa...

Jag stod faktiskt och höll i en "Soldatens" häromdan men den fick stanna i affären, för varmt ute nu. Hemmagjord har vi nog bara gjort ett par gånger, men i Sverige köpte jag hellre en "korv" med ärtsoppa. Det har jag inte sett här.
Pannkakor är jättegott! Fast det blir väldigt sällan för oss. Senast vi brassade pannkisar så gjorde vi crepes av dom, måste vara ett helt gäng med år sen.

Vilken söt liten Ida! :-)

Emma, Sol som sol? sa...

Vi gillar både det ena och det andra och det andra blir det ganska ofta eftersom pannkakor stod på delad första plats med Fattiga Riddare väldigt länge.

Det ena blir det ju inte direkt ofta här eftersom jag inte sett gula ärtor i Spanien. Men jag har två förpackningar som mina föräldrar hade med sig så nu kan jag laga ärtsoppa själv. funkar superbra i tryckkokaren!

Christian sa...

Söt liten krabat........ärtsoppa göres å ätes här, företrädesvis höst å vinter, pannkakor gör mig detsamma, men ofta bjuds det i samband med nämnda soppa
P.S. Vi älskar traditioner!

Carita Liljendahl sa...

Pannkaka går ännu an, men ärtsoppa - nej, tack :-D

★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent och doula ★ sa...

Så kul att läsa :D. Ja du det där med ärtsoppa och pannkaka var då verkligen två läger ;D . Vilken sötnos på bilden ovan förresten :D

Hanneles bokparadis sa...

min favoritmat ❤️