onsdag 23 augusti 2017

En ovanligt bra tv-sommar



Måste medge att jag sällan tittar på tv förutom när det visas fotboll och friidrott förstås. Tycker nämligen att utbudet inte är sådär upphetsande direkt – för mig alltså. Men tv-sommaren 2017 var och fortfarande är ett stort undantag:

- Euro 2017 för damer i Holland – förstås.
- Friidrotts-VM i London – såklart.
- Ett fall för Vera i två omgångar – jag tackar. Älskar denna brittiska serie.
- På fel sida av lagen – brittisk serie mums!
- Paula – brittisk thriller i bästa Stephen King stil.
- Nobel – norsk serie som lovar gott inför fortsättningen.
- Efterlysta för mord – australiensiska serier ser man ju inte varje dag.
- Farang – svensk serie som börjar ikväll.
- Loch Ness – brittisk serie startar imorgon.
- Lita på mig – brittisk serie, första avsnittet visas på måndag.
- Morden i Midsomer såklart i två omgångar. ”Suspend disbelief” som vanligt;-)

Älskar att läsa deckare, men uppenbarligen är jag också ganska så insnöad på (mest brittiska) kriminalserier/thrillers. Inte att undra på att favo kollegan Yvonne tyckte att jag borde byta genre någon gång. Hon gav mig böckerna som ni ser på bilden ovan idag.Ermmhhhh...

Har ni tittat på några av tv-serierna?

PS. Yvonne och J diskuterade "Idol" under lunchen idag. Jag hängde inte med, då jag aldrig sett programmet. När jag sedan nämnde några av ovan serier stirrade de lika oförstående på mig som jag gjorde när de pratade om Idol... DS.

15 kommentarer:

Emma, Sol som sol? sa...

Tittar inte mycket på svenske eller brittisk TV men läser också gärna deckare. Har i dag läst den senaste Lynley-boken av Elizabeth George (har läst dem alla nu) och väntar på nästa som är på gång. Eller kanske den redan har kommit ...?

Nu ska jag ta och läsa en klassiker av Jules Verne!

KajsaLisa sa...

Loch Ness låter spännande, Midsommer ser jag ibland. Jag ser fram mot sista avsnittet när alla på orten är mördade (kan inte vara så många kvar ). Den enda som överlevt är kommissarien och eftersom han inte behövs längre tar han livet av sig :) Översta boken kanske kan vara något.

Ditte sa...

Idol har jag har jag sett två gånger för ett par år sedan - första och sista.Gillar inte reklamkanaler och blir irriterad när det är en massa pauser.Gillar inte program som är gjorda bara för att...
Vad gäller serier följer jag få, utan gillar om dte kommer nya och fristående avsnitt. Tittar ganska lite på tv. "Vera" har jag sett och gillar den serien. Fri idrott, simning- (vilken "star" Sarah Sjöström är) och en del fotboll har vi förstås sett . Har sett en del dokumentärer också.
Vi har träffat mycket vänner och inte heller varit hemma kvällstid så mycket...
Blev intresserad nu av "Paula" och Nobel. Men jag vet att en serie är svår att följa om det inte är helt fristående avsnitt...
Kul med dina tv tips. Tackar!

En del böcker har jag läst och där varierar det.

Geddfish ♥ sa...

Nu är inte jag någon TV-människa, så det blir lite sporadiskt. Och definitivt ingen serieföljarperson. Däremot kan jag komma in på program "av en händelse" och bli helt fascinerad.
Nej, jag har många järn i elden, så... har läst ett par böcker, senaste en deckare.

Svar: För några år sedan fick alla 75-åringar ett gratis seniorkort för buss inom Lidköping. Men så utökades det nu i januari till att gälla alla från 65 år och då fick ju jag ett. Fantastiskt bra. Det skulle ju inte fungera ekonomiskt för Stockholm. Här är korta avstånd och många åker inte buss heller.

FREEDOMtravel sa...

Jag stirrar också oförstående ... Har inte sett några av dessa serier ;) Vi har inte haft så mycket tid att titta på TV, men nyligen skaffade vi Netflix och har tittat på två serier: The designated survivor (en stackars bostadsminister i USA som blir president över en natt när hela regeringen dör i en terrorattack) och Shooter (en prickskytt som sätts dit för mordet på Ukrainas president fast han är oskyldig). Bra båda två! :)

Monica sa...

Och Saknad aldrig glömd får man inte missa.
Ja det är en 4G mast 42 meter hög, lägger ut en bild nästa
gång på hur nära den står blåser den omkull
slår den sönder grannens husbil.
Ingen av oss som bor här ville ha den, ja du
sedan undrar man varför den psykiska ohälsan ökar.
Klart den gör när man gång på gång kör över folk.
Har börjat läsa igen efter ögonoperationen, just nu
Tommy Berggrens memoarer riktigt intressant läsning.
Ha det bra :-)

Steve sa...

- Idrott på TV konsumerar jag friskt. Liksom dokumentärer.

- TV-serier följer jag mycket sällan numera. Har ändå en favorit i den genren, The Mentalist.

- Gillade förr brittiska kriminalserier, f f a Kommisarie Lynley. Morden i Midsomer gillar jag däremot inte.

- Deckare läser jag aldrig.

Anni sa...

Själv skrattade jag gott när jag såg ditt foto och tänkte nu ska BP, precis som jag, få till ett bokinlägg - hur påverkade är vi av de där som skriver recensioner stup i kvarten?

Men vad gäller teve håller jag med, även om jag ser en del annat än du gör. Jag har så svårt att följa serier. Får väl kolla upp Vera när både du och Eva Trillian skriver så gott om den. Men orkar jag med ytterligare en brittisk deckare? Kanske.

Carita Liljendahl sa...

Jag vågar inte längre titta på våldsamma serier, och tror att Farang är en sådan - jag tycker inte om det brutala, att dom måste visa så mycket tortyr och misshandel, istället för att låta tittaren tänka och fantisera och förstå själv.
Men GW:s mord klarar jag av :-)
Och Sommar med Ernst, Halv åtta hos mig, Bingolotto och sånt!

nalta norrland sa...

Blir väl icke direkt förvånad då de tv serier Du ser tillhör dem jag oxå kollar, har vi i princip samma boksmak lär vi ju vara relativt lika även då det gäller brittiska deckare :)
Sporten... ja den får Du ha ihop med Johanns :)

Jag har börjat läsa en bok av Håkan Östlundh, en ny bekantskap å en bok mitt i en serie dessutom... fann boken här i min egen bokhylla där den stod inklämd med andra olästa böcker som jag icke haft direkt lust att läsa ;-)

Anita Malta sa...

Förknippar inte alls de där böckerna med dig men ska kanske inte döma efter utseénde och titel. Möjligen den undre, hoppas att iallafall någon är bra :)
Tv tittar vi på nästan varje kväll, efter middagen som brukar vara avklarad runt tio. Vi har fått lite sena vanor här eller har kanske alltid haft. Vi tittar ofta på svt play men serier följer vi faktiskt inga. Det blir nyheter (som ofta är ankdammsnews, men so what :-) På Spåret är kul men jag kan ju inget medan maken briljerar. Tycker det varit tunt med intressanta program under sommaren men vi har ju också ett utbud av filmer. Fast runt midnatt blir jag trött och orkar sällan se slutet :-)

Tack för glad kommentar, klart jag tänkte på dig när jag tog bilden, BP är liksom så självklart förknippat med dig och inget annat :)

Eva Trillian sa...

Allt det där har jag inte lyckats hitta på tv - får nog kolla igenom Play-kanalerna :)

Anki sa...

Vera är nog det enda jag tittar på av det du har på din lista - kanonbra!
Idol har jag sett en gång ... och aldrig mera. Det var första säsongen och jag tyckte juryn hade ett så otrevligt sätt mot deltagarna.
När det gäller böcker så har vi inte alls samma smak - deckare läser jag väldigt sällan...

Annette sa...

Den enda serie jag känner igen på den listan är Morden i Midsomer, som jag brukar se och även vara med i en gissningstävling på Instagram om hur många mord vi tror att det blir.

Klimakteriehäxan sa...

Jag tittar gärna på sport, som du. Vera tände jag inte på. Midsomer, nej inte mer. Nobel, ja den ser jag nog resten av. Farang har gått mig helt förbi. Den australiensiska har lite humor, tack för det. Paula - inte sett. Loch Ness - ska inte se. På fel sida av lagen - ja har jag sett den eller hur är det nu? förvirrad är jag!