fredag 18 augusti 2017

Ett stycke Österrike i Täby

För någon vecka sedan drog maken och jag nytta av en för en gångs skull molnfri himmel och tog en långpromenad till Ensta, en av Täbys kommundelar där jag faktiskt aldrig varit. I Ensta ligger villorna på tre höjdnivåer och det är inte vilka hus som helst kan jag säga. Men så är medelinkomsten i området också 48 277 kronor och snittbelåningen 2 758 155 riksdaler.

Här kommer två exempel på ”vanliga” villor i Ensta.

Kolla den egna uppfarten, trappstegen samt "etagemurarna" som leder till huset.



Och här ser ni två ”småhus” som jag antog inte ägdes av svenskfödda personer. Och jag fick rätt. Den handgjorda namnskylten vid sidan om entrédörren bekräftade att ägarna troligen har österrikiskt eller möjligen bayersk påbrå. Med tanke på husets arkitektur, de röda pelargonerna på balkongräcket samt sättet hur trädgården var anlagd är jag dock nästan säker på att vi hittade ett stycke Österrike i Täby.





10 kommentarer:

Days by Johanna sa...

Läckra hus. Den snittlönen har man då inte. Men å andra sidan inte de lånen heller haha.

Emma, Sol som sol? sa...

Visst är det roligt att se på hus! Man behöver inte alltid se dem med avund - men det händer emellanåt det med - men det är så himla kul att se dessa konstigheter och konstverk.

nalta norrland sa...

Kul att se på hus, skoj med en utflykt i närområdet som är helt okänt.

Helt otroligt så dyrt det är med hus å sån tur folk tjänar bra.

Ditte sa...

Visst kan det vara roligt att bege sig till ett "nytt område" och om inte för att vidga vyerna. I Ensta har vi haft vänner som bott, men som valde storstadslivet i lägenhet i stället för trädgådrd och stort hus. Lite synd, för det var ett trevligt utflyktsmål.
Kul just att se de olika stilarna på husen. Undrar vilket jag skulle välja.Men det blev nog inte "alphyddan" - lutar åt det första. Men väl mycket att ta hand om...

Steve sa...

Det fattas bara att det stod någon och joddlade på balkongen till "alphyddan". Men, det kanske kommer.
Bra att det tillåts varierad bebyggelse.

KajsaLisa sa...

Vackra hus, men mycket jobb med dom, trivs bra där jag bor Men österrikaren gillade jag :)

nalta norrland sa...

svar Jaa Du jag kan ju icke göra så mycket åt att "alla" jag fotar ser sura ut... kan hända att det är deras vanliga ansiktsuttryck ;-)

Nä C & R ska icke bo hos oss, så roligt ska vi icke ha ;-)
att som 25 & 26åringar flytta in hos pappa & styvmor/svärföräldrar är inte nån bra, de är vuxna å har sitt eget liv.
C flyttade hemifrån då hon började gymnasiet, hon har bott själv i Umeå till dess hon flyttade ihop med R.

Hur som haver... idag kommer dem med ytterligare flyttlass, tur vi har utrymme i "gamhuset" så de kan tömma lägenheten i Umeå pö om pö.

På måndag börjar R att jobba i Dorotea, han ska köra taxi, ja det är ju vad han gjort i Umeå oxå :)

nalta norrland sa...

Elins kusiner bor ju i Täby, med sin mor å styvfar,
mamman flyttade till Täby för 12 år sedan typ... i alla fall bor dem i Viggbyholm, Sjösidan, Täby :)
Känns som om Täby består av en massa olika platser.

Anki sa...

Kul att kolla på olika hus - skaplig medellön - vilket säkert behövs för att bo där :)

Eva Trillian sa...

Vilken medellön! Då kan man nog ha råd att bo på en "gräddhylla" ;)