söndag 27 november 2016

Skyltsöndag #81

Med den här Skyltsöndagen önskar jag er alla en fin 1:a Advent. Skyltarna är inte speciellt juliga. Kunde ju ha lagt upp hela NK:s julskyltning idag - den som jag fotade i onsdags alltså, men jag väljer att inte dubblera mina bloggkompisars inlägg som jag länkade till här.

I stället får ni följa med – nej, inte till Claes-Göran som hade samma skyltar som förra veckan - utan först till den här:


Inte nu längre;-)


Designtorget är en av mina favo butiker. Den här ljustavlan talar om varför. Instämmer helt där!


Hornstull i veckan. Bästa bilden kvalitetsmässigt i det här inlägget om jag får säga så själv. Ställets slogan är det inget fel på heller. Synd bara att det är ett hamburgarhak.


Så rätt, så rätt! Och finn ett fel här…


Här finns det många skyltar att kolla. En ordningsfreak har bemödat sig att lägga ut alla tomma cigarettpaket på rad. Behöver jag tala om att papperskorgen står fem meter bort. Nej, tror inte det. Avskyr dessa sophögar mitt i vår annars så fina huvudstad. Plats: Nortullsgatan vid Odenplan.


Till sist en skylt som jag först inte förstod. Hittade den hos El-Giganten i Hornstulls Galleria i veckan. Men efter lite (väl behövlig) hjärngympa tyckte jag att den var riktigt fyndig.


Pumita har uppfunnit Skyltsöndagen. Jag förvaltar den.

Alla skyltare hittar ni här.

22 kommentarer:

nalta norrland sa...

Begriper inte sista bildens budskap,
håller med Dig att bild nr 3 är bäst rent fotografiskt,
gillar dock Designtorgets skylt bäst.

Tro om de slängde ut ungen samtidigt som skylten med bebis i bilen blev slängd ;-) det kanske var en bråkig, skrikig unge...

Strax ska jag gå "Skyltsöndag" eller inte... blir nog bara julmarknaden på Hembygdsområdet.

Comsi comsa sa...



Med tanke på cigarettpaketen så är det nog så att några har behöv att lämna spår efter sig..... :/
"Säg det med en grej" liksom! :D)

Trevlig första advent till dig. Kram ♥
PS Ute snöar det. DS

Monica sa...

Vad gulligt att ni julpyntat:-)
Hade en skylt med hund i bilen men någon
sa att det kan gå så illa att någon stjäl
hunden eller läser skylten istället för
att titta var dom kör:-)
Det har blivit lite grisigt överallt tycker
jag.
Ha en skön kväll i ert julpyntade bo:-)

Monica sa...

Att övertala henne blir svårt för det
som gäller idag gäller inte i morgon
och nog är det virrigt alltid.
Får se hur man ska gå till väga.
Ha det bra

KajsaLisa sa...

Käkskylten gillade jag mest. Sen begriper inte jag heller iden med att rada upp alla cigarettpaketen istället för att bara slänga dom i papperskorgen. Men och andra sidan är det ju obegripligt att folk röker med tanke på cancerrisken.
Så givetvis man måste ha diskade bestick och nyputsade glasögon för att njuta

tant Hannele sa...

andras skräp vill man ju inte titta

Meta sa...

Hihi den där med tåget gillade jag.
Ha nu en fin vecka
Kram Meta

Geddfish ♥ sa...

Cigarettpaketen, någon ordningsman i misären?
Och tågen, resande som behöver det "illa" extra.
Må-bra-skyltsöndags-kram ♥

Husbilen-Ellen sa...

Tågskylten var bra! Säg det med grej klickade inte på mig. Ha dé gott!

Mias Mix sa...

Många bra skyltar! Såna där bebis i bil-skyltar är vanligt i Kina. Hoppas allt är bra med dig. Ska försöka komma igång och blogga nu igen. Har saknat er!

Susjos sa...

KÄK-skylten är så snygg! Å vet du vem som driver den restaurangen? Jo ,Petter...artisten Petter du vet, eller inte? Han är inte bara restaurangägare ( har en KÄK både i stan och i Sumpan tror jag)han ha rockså utbildat sig till sommelier! Lite lustigt vad en rappare kan göra :-)

PS. Glömde ju länka till dej på dagens skyltsöndagsinlägg, men det är ordnat nu!DS.

Ditte sa...

Designtorget är en favoritbutik hos mig också. Tittar alltid in när jag passerar en och nu finns det ju många av dem över stan.
SL-skylten har ett bra budskap men alla tåg går inte fort , ibland går de inte alls...
Hänsyn är det alltid trevligt att visa sina medmänniskor vare sig de är resenärer eller inte.

"Käk" skylten är verkligt snyggt fotad och budskapet håller. Tyvärr tycker jag inte att maten kvlitetsmässigt/prismässigt gör det.
Sista skyltens rim fanns ju där. Elgiganten har tänkt till.
Och den sista snöflingan ser ut som ett plus och så ska det kanske vara att besöka firman.

Anki sa...

Många snygga skyltar - snyggast är KÄK- skylten! Irriterande med skräphögar lite överallt i städerna.

Eva Trillian sa...

SJ-skylten :D den får mig att sne-le ;) Brist på självinsikt där tror jag!

Steve sa...

Somligt föll på plats, annat inte. Precis som i det verkliga livet.

cissi sa...

Den sista begrep jag inte, men jag tror jag hittade felet i varje fall.....för visst säger man väl det "lilla extra".

Beppan sa...

Du har en fantastisk förmåga att se kluriga saker! Alltid spännande att se vad du hittat.
SJ:s skylt gillar jag. Påminner om texten jag tragglade på en gång i världen när jag skulle lära mig skriva maskin: Jag skriver sakta för jag vet ju att du inte läser så fort....

Ama de casa sa...

Grej? Svengelska va, som har med färgens skylt att göra?

Men nåt fel på den där SL-skylten hittar jag inte, trots att jag vanligtvis är rätt snabb på att hitta fel ;-)

Designtorgetskylten begriper jag inte heller... Måste vara för tidigt på morgonen eller nåt. Känner mig rätt puckad nu :-)

Ha en finfin måndag!

cat sa...

Sista budskapet förstår jag inte riktigt. Fungerar det med vilken grej som helst mån tro?
Man behöver det lilla extra inte det lite extra, felet hittat :-)
Designtorget är ofta intressant att besöka, men deras skyltar har jag inte lagt märke till i så stor utsträckning.

Stare Ström sa...

Elgigantens var väl lite långsökt. SL:s skylt är bra, jag överser med felet!

Carita Liljendahl sa...

Behöver det lilla extra, ja.
Men en bra, hänsynsfull skylt.
Och många skyltar du bränner av på en gång :-)
Annat är det med mig som hittar nån enstaka då och då... :-D

Anni sa...

Vilka tåg går fort? undrar jag. Man får vara glad om de går alls.
Designtorget är ett kul o bra ställe. Har du reflexen kvar?