måndag 28 november 2016

Helgbilden – lugnet före stormen

Också idag ska ni få en salig blandning av bilder jag tagit i lördags och igår. Man skulle kunna säga att fotona delvis visar lugnet före stormen. Som kompensation för den fantastiska sommaren vi haft drabbades vi nollåttor nämligen igår av vårt andra snöoväder på drygt två veckor. Nu blev det inte 40 centimeter snö den hära gången utan "bara" cirka fem centimeter, men i gengäld utsattes vi för världens snöstorm som jag faktiskt lyckades fånga på bild. Enjoy!


Barmark på innergården i lördags. Piskställningen för mattor utnyttjas flitigt av de boenden i området. Uppenbarligen kan man där även lufta sängkläder.


Berättade ju om den lokala julmarknaden redan i lördags. I den här montern såldes handmålade julkulor som jag tyckte var ganska roliga, med betoning på ”ganska”.


Ni som gillade den roliga Food trucken i lördags gillar kanske den här Rover 3 l från 1967 också. Originalskick! Enligt maken är det föregångaren till bilen som Margaret Thatcher körde omkring med. Fast den modellen hade en V8 med en 3,5 l motor tillverkad av amerikanska Buick under motorhuven. Ja, jag vet – onödigt vetande, men ändå;-)


Söndag kväll. Dom runda sakerna ni ser på himlen är inga stjärnor utan snöflingor. Den ståtliga julgranen har kommit på plats på innergården. Då den nästan blåste omkull ifjol skruvade man fast den i år, vilket var en himla tur med tanke på stormen som drog förbi.


Såhär i juletider är ni som har hund och/eller katt kanske sugna på att köpa en leksak åt älsklingen. Maken tyckte inte att det var någon större skillnad mellan dessa leksaker för våra fyrbenta kompisar och dom som säljs för tvåbenta (barn). Jag håller med honom där.


Fler Helgbilder hittar ni hos Marit.



24 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Grattis till snön ;) fint på advent! Själva har vi klarat oss ... jag menar, tyvärr inte fått någon mer snö ;)

Monica sa...

Nog är det en strykande åtgång på leksaker
till jul, Ebba fyller år den 25 och det höll
vi på att missa förra året kan tala om
att på julafton gapade hyllorna tomma vi fick
gå i 4 affärer innan vi fick tag i present åt henne.
Det var 1 dm tung snö som kom här vid kusten, inte
roligt att skotta:-(
Ha en skön kväll;-)

Ama de casa sa...

Haha! Den där sista bilden kom väl med för att det fanns så mycket rosa grejer där va? Erkänn! :-D

Som norrlänning måste jag säga att den där snöstormen var rätt ynklig... ;-)

Hade bilen gjort nåt hedervärt eftersom den fått så många medaljer i grillen, eller?

Hoppas "snöstormen" har avtagit nu :-)

Susanne sa...

Blåste galet igår. Hoppas dina grannar hade koll på sängkläderna, annars fick de nog åka till Södertälje och hämta dem ;)

nalta norrland sa...

svar Tyvärr inte vårt hus utan ett hus vi körde förbi då vi var på hemväg från Julmarknad/Julskyltning. Åseles mest upplysta hus.

Nää pysslig... nä inte alls. Har ju inte direkt samarbetsvilliga händer/fingrar.

Gillar ju bilen, jo jag gillade ju food trucken oxå :)

Skönt Ni får lite extra vitt å fint. Varför ska just bara Norrland få ta del av det vita guldet ;-)

Carita Liljendahl sa...

Fastän jag inte gillar att samla på mig saker och pynt tycker jag bollarna är fina!
Och hoppas vi slipper storm då vi kommer över mot Svedala den 15.12.
I Täby får det gärna vara ett par grader minus och lite snö, eller barbacke, men ingen halka tack - den där backen förbi dagiset mot TC är ju ett kapitel för sig :-D

nalta norrland sa...

Såg i bloggen FREEDOMtravel pumlor från Prag, de var ju så mycket finare... kanske är Tjeckien överlägsen på att göra fina pumlor :)

Emma, Sol som sol? sa...

Äntligen sken solen i dag! Lite värme! Och tvätten torkar igen, det har den inte gjort i helgen. Apropå första bilden.

Är det en vuxen som har gjort de där kulorna? Hmmmm...

Jag trodde det var barnleksaker.

Geddfish ♥ sa...

Sista bilden först. Man tror inte att hundar älskar så att leka med såna här tossigheter. Jag gav en rosa gris till Diego sist, den bet han sönder på 5 röda. Men en sån där lång slafsegrej, den kan ha ha i munnen och vifta och skaka med hur längs som helst. Och så har vi dragkamp, haha.

En väldigt vacker bild på ert boende! Som ett julkort.

Jag gillar ju gamla flotta bilar, men alla dessa emblem?

På tal om julkulorna. Min mamma satte upp kulor och klockor i varenda dörrpost och girlanger i taken. Roligt då. Inte nu.

Jag stannade hemma idag. Kram.

Comsi comsa sa...


Där fanns lite smått och gott till de fyrfotade....
Bilen gör jag en tumme upp för. :)

Kram ♥

Ditte sa...

Tack för roliga och fyndiga helgbilder. Men julkulorna avstår jag från. Inte riktigt i min smak. Jo,den gröna...
Rovern gillades verkligen. Och faktan om den också.
Bra att julgranen är på plats och i god tid. Våra har inte anlänt ännu, men de brukar komma runt andra advent så jag är hoppfull.
Leksaksutbudet där husdjur och barn verkar ha närmat sig varandra och med tanke på det ökande antalet hundvagnar/barnvagnar man ser (som hundar placeras i trots att de mycket väl kan gå) så verkar detta ligga i tiden. Puh...
Blåste gjorde det rejält i Stockholm igår,
Jag vet att Märkets fyr, gränsen mellan Sverige och Finland på Ålands hav, hade 32m/sek i går kväll och att passagerarna som åkte mellan Mariehamn och Kapellskär skulle sitta ner under resan. Men Rosella gick.(Vid vid orkan ska vara vid ca 33 m/sek.)

Steve sa...

Vackert vinterlandskap ni har där i Täby.
Rovern gillar jag, med de gamla klassiska motororganisationsmärkena fastsatta i grillen. M, KAK och liknande kan jag tro.

KajsaLisa sa...

Bilen ser verkligen brittisk ut, kommer ihåg fronten från BBC-serien The Hour. När det gäller Hjulmarknaden så är det bara att googla på den i början på November. Den ligger kring första advent.
Men det är inte så mycket att se egentligen, mest begagnade modelltåg, gamla tidtabeller och annat
Det är alltså en mässa för dom frälsta.
Ett inslag som jag gillar är trafiknostalgiska förlagets bokbord eftersom jag samlar lite på Stockholmslitteratur. Men man kan även besöka dom året om i butiken på Österlånggatan.
Mycket i böckerna kretsar kring svårvägar och bussar, men det är fina 60-talsmiljöer i färg på bilderna i dom. Rekommenderar böckerna Södertur del 1och 2.

Hanneles bokparadis sa...

bitsäkert?

Marina sa...

Det kanske är meningen att det är kungliga huvudstaden so mska få all snö i år, vem vet ;)

Anonym sa...

Fotot "Söndagkväll" är helt fantastiskt.
Fångar ljuset av en vinterafton i Sverige perfekt.

Ruth i Virginia

Helen sa...

Det är fint med ett snötäcke, det blir så mycket ljusare och skapar julstämning. Vi fick först snö igår men blåsvädret klarade vi oss ifrån som tur var. Ha en fortsatt bra vecka!

Anki sa...

Så fint foto från "din horisont" - som ett julkort! Bilen är ursnygg . och fakta är alltid intressant.
Undrar varför hundleksakerna är så färggranna? Är det för de fyrbenta eller för de tvåbentas skull ... det är frågan.

cat sa...

Här bjuder du verkligen på en stor variation av motiv. Vet inte om jag gillar den gamla bilen eller snön mest. Det är ju fint med snö, så länge den inte är ett hinder vill säga.
De där julkulorna var ju charmigt hemmagjorda, men inget för mig. Är ju inte någon julig person, så jag pyntar inte så mycket.

Guldkryckan sa...

Kul för er att ni fått lite snö iallafall, fast snöstorm kan man ju vara utan minst sagt.
Nån gran lär vi väl knappast få här på gården tyvärr.
Fint där tycker jag.

Frugan köpte nån mojäng till granen med blinkande lampor som man kan ställa in i 15 olika lägen.
600 spänn gav hon för denna sak, riktigt fint tyckte jag och godkände köpet i efterhand med stående ovationer. :)

Ha det fint nu Bp.

Anni sa...

Tycker nog att vi haft tillräckligt med vinter nu.

Guldkryckan sa...

SV: jodå, har cromecast på en gammal tv i väntrummet.....förstår dig fullständigt. 😋

Guldkryckan sa...

Gäst rummet skulle det stå :)

Susjos sa...

Ja, det räcker med vinter nu, även om snön lyser upp lite! Här på gården har de slutat med julgran, istället finns en ljusbelysning i ett lövträd, inte alls lika fint, få se om jag kan få med den på bild nån gång.
Nej,Maja är för gammal för att leka med leksaker..så något sådant köper jag inte till henne!