fredag 4 november 2016

Sådant man förundras över

När man som jag idag missat bussen vid Mörby Centrum och får vänta 20 minuter på nästa har man några val. Man kan

1. stå inne i eller utanför en busskur och stirra på en byggarbetsplats som inte ens har en kran att glädja sig åt,

2. gå längs cykelparkeringen och förundras över hur ”konstiga” cyklar kan se ut nuförtiden,

3. sätta sig på ”ljugarbänken” inne i Mörby Centrums entré och iaktta människors skodon,

4. ta rulltrappan upp en våning och besöka Åhléns varuhus.

Ettan gjorde jag inte, då det inte fanns en kran;-) Däremot försökte jag mig på de tre sistnämnda alternativen. Å vet ni vad – de 20 minuterna flög iväg och som bonus slapp jag frysa av mig en av mina ädlare delar också i det nollgradiga vädret. Ibland är jag faktiskt smart:-) Enjoy!


Här tänkte jag osökt på en jeep som åkt världen runt. Jo, det är en världskarta på cykelramen och den gröna mossan skulle med lite fantasi ju kunna vara lerstänk. Kolla även den vita cykeln i bakgrunden som har ett grönt fram- och ett rött bakdäck.



Det är nollgradigt ute. Hala löv, några förrädiska isbitar och snöslask på gatorna. Då kan man antingen välja "förnuftiga" kängor eller en ishacka.


Åhlens har börjat med julskyltningen. Ja, det har varuhuset tyvärr. Det går inte så bra för Åhlens just nu, och jag börjar förstå varför. Vad är det för fel på jultomten på en släde bakom några renar? Det här figurerna är bara gräsligt fula och är totalt irrelevanta för julen.


Efter jultomtarna trodde jag att det inte kunde bli värre. Jo, det kunde det, mycket värre. Att hänga hamburgare och glasstrutar i en julgran. Hur tänkte man då? Troligen inte alls. Det är då en himla tur att maken och jag inte pyntar.


Skulle gissa att det där är en Pokémon eller en figur från ett annat dataspel. Aningen "roligare" än tomtarna och hamburgaren kanske, men nej, den går fet bort den med. Vad tycker ni om dessa juldekorationer? Det är kanske bara jag som är konstig och dissar dom...

23 kommentarer:

Susjos sa...

Nej nej och åter nej, inga såna juldekorationer kommer att inhandlas här hemma!

Susanne sa...

Jag har sett Åhléns förskräckliga julpynt. Undrar hur de tänkte.

cat sa...

Men herrejössanes det var nog det fulaste jag någonsin sett. Har varit inne på två olika Åhlénsvaruhus på lika många dagar och inte sett röken av det där.

Receptet heter magnetiskt lasso :-)

Steve sa...

En Jeep som åkt världen runt? Den där världskartan behöver man nog dina ögon för att se. Med dina ögon så ser man ju så mycket mera.
Ur led är tiden. Ja, t o m juletiden. Så skönt det är att bo där inga skyltfönster finns som visar det senaste.
För årstiden olämpliga skodon är däremot ingen nyhet.

Tack för ännu ett sånt där inlägg som gör att jag få fundera nåt varv extra.

Comsi comsa sa...


Gräsligt, men fint fångat och fotat.

Kram ❤

Geddfish ♥ sa...

Vilka ojuliga julprydnader! Dessa vore portförbjudna här, undrar vem som köper??
Nej, jag pyntar inte mer än adventsljusstakar och mina barn, de vill ha äkta gammaldags hos sig.
Bra dokumenterat av dig och väl använd tid, inga döpunkter där, inte.
Lite huvudbry skadar inte ;)

nalta norrland sa...

Planen är att vi i år antingen ska ha en vit gran med rosa pynt som t ex egenhändigt målade dinosaurier eller möjligtvis en rosa ifall vi råkar ramla över en sådan då vi besöker Umeå om två veckor,
i den rosa granen är det tänkt vi ska hänga silvriga snöstjärnor :)

Har Du sett den svenska tv-serien Tjockare än vatten?
Å Du Svartsjön är inspelat här i de västerbottniska fjällen,
Borgafjäll, vårt närmaste fjäll...

Anonym sa...

Vi har visst en del "in common", BP, för jag gillar också
att titta på skor. Jag tror också, att jag kan förutsäga
en människas personlighet på hennes gående. Har du lagt
märke till, hur olika folk sätter ner fötterna? En del slasar
fram, andra går från hälen och upp på tårna, så dom nästan
hoppar, fötterna i snöplogs-eller fiskbens-mönster. Blyga eller
utåtgående? Det är kul att sitta och observera andra.

Ruth i Virginia

BP sa...

Svar till Ruth:
1 000 tack för din kommentar och även den som du gjorde hos Freedomtravel och Peters inlägg. Älskar verkligen ditt sätt att "läsa mellan raderna".

Å det roliga är att vi (maken och jag) just idag diskuterade olika människors sätt att gå. Där kunde vi även konstatera på en t-bana perrong att mörkhyade kvinnor ofta är kobenta;-) Ja, jag vet att man inte får säga sån't högt...

När vi kom hem från stan så kollade vi våra skor - bara för att liksom. Där kunde vi konstatera att trots att maken är högerbent så är vänsterdojan totalt nertrampad. Men jag som är tvåfotad har en högersko vars häl är fem millimeter mera nertrampad än på vänstra skon.

Älskar att sitta och observera folk!

Å nu ska du tala om för mig vilka personligheter maken och jag har;-)

Ditte sa...

Nej, dessa juldekorationer dissas.
Tycker du fick tiden att gå på ett bra sätt i Mörby och dessutom hade vänligheten att dela med dig.
Men jag undrar hur man kan fastna hr i 20 minuter. Misstänker dock att du tog tunnelbanan hit...
Trevligt i all fall att se vad som kan erbjudas här.
Men att titta räcker.
Gillade cykelbilderna med världskartan och cykeln med olika färg på däcken.
Skor är alltid roligt att beskåda, mina blickar fastnar gärna där.
Och 20 minuter i Mörby kan ju vara helt ok. Inser det nu.
Tack för härliga bilder!

KajsaLisa sa...

Tomtarna var så hemska att jag föredrog hamburgarna :) Som jag sa i veckan, nu är det över oss igen.

Marina sa...

Det är tydligen något med "julharar" i år ;) har sett dem här också.

FREEDOMtravel sa...

Julpynt är inte vår grej heller, även om det förstås är fint med ljus och sånt. Klackarna påminner mig om Ukraina. Vi var där i 10-20 minusgrader och massor av snö och is. De flesta kvinnor gick i stilettklickar, som de liksom hackade ner i snön/isen ;)

Ama de casa sa...

Åh! Jag älskar julen med allt pynt och hysteriska julblink, fast jag tycker också att det är liite tidigt att börja nu. Här har dom också dragit igång. Fast jag dras likt en magnet till dom där hyllorna och kollar :-) Köper sällan nåt, dock. Har som regel en "broms" med mig... ;-)

Och du - jag gillar den där hamburgaren jag :-D OCH ugglan som man skymtar snett nedanför. Men jag kör med klassiskt röda små kulor, dom är dom vackraste trots allt. Men jag varierar i alla fall med både blanka och matta... ;-)

Hur folk överhuvudtaget kan ta sig fram med såna där klackar, det fattar jag inte. Oavsett underlag... Nej, tacka vet jag fotriktigt! :-)

Hanneles bokparadis sa...

5. ta på dej yllekalsipper så slipper du frysa ❤️

Guldkryckan sa...

Gilla läget är "grejen"....och vad är 20 minuter egentligen?
Så brukar jag tänka när jag missar bussen hem från jobbet med 15 sekunder....nu ljög jag....fast säg inget till någon ;)

Julskyltningen är igång då ja...jaja....vad ska man säga?
Helt ok för mig som inte är i storstaden så mycket....julklappar tar vi hand om nån dag...köper till alla barnen i familjen på samma gång...enda gången på året som jag frivilligt agerar som laståsna ;)

Hamburgare i granen?
Nä...där går min gräns...fy för helvete ;)

Ha en fin Lördag Bp :)

Eva Trillian sa...

En tävling i fulaste juldekorationerna mellan affärerna som börjar med julpyntningen så här tidigt - det vore väl ett passande straff ;)
Hugaligen!

nalta norrland sa...

svar Jo men YES då det gäller jul så ja då handlar det mer om Elin än min ångest, jag vill ju att Elin ska gilla julen å inte ha samma svarta hål å ångest som mig, jag behöver ju inte skada henne...

cissi sa...

Ojoj, sicket hemskt julpynt, var får tillverkarna alla dåliga idéer ifrån egentligen??!
Ibland kan man faktiskt se på människor som annars är helt olika att de är släkt på sättet att gå, kan sånt gå i arv månntro??
Ha en fin helg!

Carita Liljendahl sa...

Ja, det är ju bara ens egen fantasi som sätter gränserna.
I stället för att gräma sig över en missad buss kan man göra just som du, ta tillfället i akt att fotografera, få upplevelser och väcka tankar både hos sig själv o hos andra :-)
Tack för att du delade med dig av dem!

Monica sa...

Vilka skor inte fotvänliga direkt, själv
skulle jag nog inte kunna stå någon längre
tid i dom och att gå är helt uteslutet.
Julgransdekorationer vilket skämt, nej
fram för det gamla.
Ha det bra

Anni sa...

Tackolov för traditionella röda kulor i granen, säger jag. Och det är ingen Pokémonfigur, den där sista. Burgare i granen känns ungefär lika vulgärt som T***p.

Men cykeln med olika färger på däcken, gillade jag!

Och svar; utställningen på Millesgården visar en del av Tove Janssons konst. Jag såg hela utställningen på Ateneum i Helsingfors och antar att det är en bråkdel som visas på vandringsutställningen - Millesgården är i alla fall inte stor nog. Jag ska självklart dit också!
Dramatenföreställningen med Birgitta Ulfsson handlar om Tove Jansson, hennes familj och hennes figurer. Med länk från Millesgårdens hemsida får man halva priset på teatern. Birgitta Ulfsson har läst in alla böckerna om Mumintrollen och spelat Muminmamman vid flera tillfällen, så hon kan sin sak!

Stare Ström sa...

Vilka hiskeliga juldekorationer!!!