lördag 3 oktober 2015

Lördagscitat # 11


Hellre en strömmingsfientlig främling än en främlingsfientlig strömming.

Källa: Ingen aning, men jag hittade citatet här.



Å tordagens lunch på restaurangen ”Systrarna på torget” i Stocksund föll verkligen maken i smaken – örta-någonting-gjort-med-strömming. Han bara älskar strömming. Hade han varit katt hade jag förstått honom. Men han har faktiskt bara två ben och är 1,96 meter lång… om han nu inte har krympt vill säga;-)

Fler lördagscitat hittar ni här.

21 kommentarer:

Marita sa...

Ser riktigt gott ut ... men blev ha mätt?
Ser lite lite ut på tallriken och kanske en liten grönsak eller nå´t till.

Comsi comsa sa...


Jag är tvåbent och älskar strömming, nu blev jag farligt sugen... =)

Steve sa...

Jag gillar strömming.

Anita Malta sa...

Gillar strömming men var är lingonsylten ??? Här på ön finns varken det ena eller det andra förutom potatis förstås ;-)

Knepigt ordspråk, har aldrig träffat på varken en strömmingsfientlig främling eller vice versa men det kanske beror på bristen på strömming.

FREEDOMtravel sa...

Haha, ä l s k a r det där citatet! Dessutom älskar jag strömming! Börjar få lite cravings på svensk mat (och asiatisk - vilket är ungefär lika omöjligt att hitta).

Helena sa...

Jag gillar strömming... om den är sur... surströmming. ;-)

Ama de casa sa...

Strömming har för många små, obortplockbara ben som killar i halsen... Men moset kan jag ta :-)

Per-Anders sa...

Ser gott ut. Frågan är hur fientligt inställd han är till surströmming. Din make alltså.

KajsaLisa sa...

Gillar också Strömming, problemet är att strömmingsmojen vid Slussen ligger på tok för när Akkurat och Blå Dörren, annars skulle jag äta där oftare.

Anki sa...

Stekt strömming är bland det godaste som finns! Det fattas bara lingonsylt för att det ska bli en komplett delikatess!
Kul citat!

Marina sa...

Ett underbart citat! Det ska läggas på minnet, man vet aldrig när man kan få användning för det! När det gäller strömming så är det väl ok, men på något vis är det och förblir främst kattmat i min värld.

Marie i Skrifvarstugan sa...

delikatess på tallriken och så sugen jag blev på det. Måste nog äta det en dag i höst :)
Kul citat :)
Ha en bra söndag !

Ama de casa sa...

sv: Den restaurangen med graffitin på muren bredvid har jag troligtvis visat på bloggen förut. Fast då i form av närbilder av tapas. Vi brukar vanligtvis bara vara där när det är tapas maraton :-)
Sen var det nog första gången vi satt på den andra sidan av vägen, det var fullt vid borden just utanför dörren :-)

Guldkryckan sa...

Strömming är gott...fast ben är ju vanligt förekommande i nämnda "firre"...men inget ont som inte har nåt gott med sig...eller vad det nu heter ;)
Här kör vi med lax inköpt på Ica..sådana där med fyra bitar färdiga för stekpannan.

Frugan är en "fena" på att laga till sådant ;) (Jag är så rolig att jag nästan avlider)
:)

SV Blev en lång natt...gipsen åkte av..ja..gipsen...nummer ett och två föll inte vår lilla Guldklimp i smaken...det var ju inte "pälsfärgat" förstås ;)
Bandage är vad som gäller nu...verkar fungera.

Trevlig Söndag på dig Bp.

Anni sa...

Fientlig är jag inte, jag bara undviker dem. Strömmingarna alltså.

Blev maken verkligen mätt på det där?

Geddfish ♥ sa...

Älskar strömming och jag är säkerligen en katt, mjau. Fast katter gillar egentligen inte strömming.
Mumsfillibabba. Jag var på väg att köpa strömming en dag, men hittade ingen, det får anstå lite då.
Min ene svärson och hans son (mitt äldsta barnbarn) är båda 1.90 långa. Stiligt.

Eva Trillian sa...

Strömming är gott! :) Väldigt intressant citat - det tål att tänka på;)

Susjos sa...

Vilket kul citat! strömming är gott, inte minst surströmming, men det går bra med stekt strömming också!!
Just ja, jag har ju inte svarat på frågan om min och makens längd! Minsann har du nästan rätt, maken är lång- men inte så lång som din make, "bara" 1,85. När jag rätar upp mej ska jag vara 1,64...hoppas det fortfarande stämmer, man har ju en tendens att krympa med åldern!!!

cissi sa...

Haha, en främligsfientlig strömming....håller han sej till sitt eget stim månntro!
Mmmmm......inlagd strömming är mums det!

Unknown sa...

Funderar fortfarande på citatet, firren ser lättsmält ut.
/kiki

anemonen sa...

Finurligt och bra citat det här, och jag förstår din make. Visserligen är jag inte så lång men två ben har jag och strömming är gott. Äntligen har jag börjat äta det igen efter ett år. Den gången fastnade ett ovanlig stort ben i halsen på mig. Inte kul alls det där. Tre gånge på en vecka och det var smaskens. Bilden gör mig hungrig precis som din lunch i andra inlägget. Nu blir det kylskåpet och det är inte mitt fel. hehehe