tisdag 27 oktober 2015

Dagens (bild-)skörd

Efter två dagar med urladdningar i form av jättemånga kommentarer här på bloggen bugar och bockar jag än en gång. Tack så hemskt mycket - ni är verkligen fantastiska:-) En sådan respons från er sida förpliktigar, jag vet. Och nu är det frågan hur jag kan upprätthålla ert intresse. Det är inte alldeles lätt kan jag säga. Gör ett försök och bjuder på dagens (bild-)skörd som är faktiskt ganska skön tycker jag. Dessutom är den totalt osammanhängande;-)

Chili

Maken och jag är verkligen chiliälskare. Medan jag köper torkad, stark japansk chili på Orient House vid Hötorget köper maken färsk chili, dessekrerar och torkar den. Bilder visar alltså ingen barnteckning om ni nog trodde det.

Pumpernickel

Den lokala ICA har i år fått utmärkelsen för bästa kött-, charkuteri- och delidisk i Sverige. Å det priset är såååååå välförtjänt. Jag menar gravad oxfilé med dijonsenapssås och stor kapris på en rundel pumpernickel är ju en svårslagen kombo som förrätt. Ja, maken fick också en;-)

”Hotbild”

Den här bilden ser ganska hotfull ut tycker jag. Kolla de mörka molnen! Bakom mig däremot var det strålande solsken. Så träden belystes på ett enormt vackert sätt. Å den knallröda långtraderen parkerad framför förhöjer liksom totalintrycket. Klick! Plats: Arninge.

AW

Som panschisar kan man visst fortfarande ta en AW. ”AfterWork” döps helt enkelt om till ”AfterWalk”. Problemet löst:-) Å japp, vi kröp till korset till slut. Det sved, det gjorde ont – verkligen. Men i brist på pubar i den här kommunen (= finns ingen värt namnet) har man liksom inte så mycket val - man tager det man haver helt enkelt. Å det var fler än bara vi som uppenbarligen har upptäckt att Taco Bar strax utanför Täby Centrum en vanlig tisdag eftermiddag vid klockan 17:00 är det enda alternativet i Täby att ta en AW på. Täby har förresten 67 000 invånare, så ni förstår, va!!!?

PS. Hälsare på hos er efter matchen Sverige-Danmark - kvalifikation till Euro 2016 för damer. DS

24 kommentarer:

Mias Mix sa...

Chiili-tavlan är ju riktigt snygg :) Och självklart kan man alltid ha AW!!!

Geddfish ♥ sa...

Tacksam för att du var hos mig förut.
Jag köper gärna färsk chili också. Och gärna färsk fefferoni och ingefära och... många nyttigheter.
En AW kan man gott unna sig ;) Jag hade en walk förut på flera tusen steg.
Den där mystiska bilden med hotfulla himlen, wow, för det ljuset, vacker!
Ha det fortsatt gott.

LissenTo sa...

Gillar chilli konstverket. Och så gillar jag er after walking tillvaro. Njut och må gott tillsammans fortsättningsvis :-)

Comsi comsa sa...



Alltså chilitavlan var ju bara bästa konstverket, wow! ☺

Den där maträtten få mig att slicka mig runt munnen, tror jag stirrar lite till.... muns...

Hotbilden ser hotfull ut, vet inte om det är himlen eller långtradaren som är värst. =)))))

Ama de casa sa...

Jag slår mig lite för bröstet som till och med har fått en chili uppkallad efter mig:
http://www.shaggkvist.se/anneli/2015/10/27/manga-likes-pa-den/

Ok. Jag tiggde och bad lite, men utan ansträngning kommer man ingenvart ;-)

Gillar din höstbild, och sen blev jag sugen på öl av nån konstig anledning... After walk är en perfekt grej. Fast jag kör mer med DW...

KajsaLisa sa...

After walk låter bra, är man ute och går skall man kunna se fram mot något :)

FREEDOMtravel sa...

Haha, After Walk var ju sååå bra! Det ska jag börja tillämpa ;) Gillar bilden med lastbilen och den hotfulla himlen förresten, bra fångat!

Steve sa...

Totalt osammanhängande. Så skönt, då känner jag igen mig.
Jag har också chili på bloggen idag.
Gårdagens match? Ja, lite hopp finns ändå, det borde stått 3-o efter första halvlek. Men, vad har hänt med Lotta Schelin? Hon jobbar hårt, men får inte ut nånting och verkar dessutom ha blivit totalt ovän med bollen.
Ingen pub i kommunen. Tänk så grym tillvaron kan vara. Det är 8 - 10 är sedan jag senast besökte en pub. But I can´t walk, so no AW for me. No BW either. Actually no walk at all.

Susanne sa...

Älskar dina underbara bilder och tackar för förklaringen av bild 1 ;)

adoniaorganics.se sa...

Ekologisk hudvård ,använder traditionell grekisk visdom och blandar det bästa av vad naturen har att erbjuda i en lyxig kollektion.
http://shop.adoniaorganics.se/

Stare Ström sa...

Kul chilikonstverk! Och förstår att du hade jobb med att få lastbilen parkerad just där för att få en kanonbild!
Och så är det jättekul att få respons på Zimbabwebilderna!

Ama de casa sa...

sv: DW = During Walk... :-D

Eva Trillian sa...

Vilken bildkavalkad :) ja, ni verkar då inte ha tråkigt - tur att ni inte behöver jobba- för det skulle ni inte ha tid med ;)

Marina sa...

Med en sådan ekvation borde det kunna bli rätt trångt på den baren!

Marit Johansson sa...

Ser faktiskt ut som ett slags konstverk din makes chilitorkning :)
Ja det är klart ni ska testa blöta, det är så gott. När man googlar ser jag att man gör olika beroende på vart man bor. Här i Norrbotten kokar vi älg eller renkött med ben i en stor kastrull i rejält saltat vatten, det ska koka läääänge, minst 2 timmar. Då plockar du upp köttet med en hålslev och lägger på ett fat, köttet släpper från benen nu. Sen silar du buljongen så den blir klar, låt den stå på spisen på värme. Sänk ner ett par skivor hårt tunnbröd. Ta något som är lite tjockare, inte det som är så väldigt sprött. Låt det ligga och dra i buljongen ca 2 min, lyft upp brödet med en hålslev och lägg på tallriken. Ät tillsammans med köttet och en klick smör. Man gör alltså en portion i taget.
Ang snön som nu kommit... bestämde mig för att vara positiv, kan ju inte bryta ihop redan i oktober :)

Kolonilotta sa...

En AW kan ju döpas om till vad som helst! :)
Jag var ju på en på min lediga dag...
Kallas det ADO ( after day of ) då eller? ! ;)
Och jag förstår att den där butiken vunnit pris.
För den där mumsbiten ser ju helt fantastisk ut.
Stort grattis igen till andraplatsen i fototriss!

cat sa...

Tycker i vanliga fall inte om abstrakt konst, men din chilitavla som det ju är, ser riktigt läcker ut.
Kanonbild på långtradaren vid höstträden! Mycket dramatik i den bilden.
Blev av någon anledning sugen på ett av mina favoritöl, Corona nu ;-)

Bilden hos mig är faktiskt inte beskuren utan tagen på skakig frihand. Jag har bara mörkat till kontrasten i den.

Anita Malta sa...

Vilken härlig blandning av färgstarka bilder ! Ettan är hur konstfull som helst och barnteckning var inte min första tanke. Inte chili heller för den delen. Minns att du "lekte" med ketchup i något tidigare inlägg ;-)

Trean är helt underbar med kontrasten mellan den svarta himlen och de guldfärgade träden !

Väldigt smart tänkt där att så enkelt döpa om AW till AW !

Annette sa...

Fyndiga bilder och text som alltid :) Älskar lastbilsbilden, den är så snygg! Vilka färger. Och maten... helt ärligt tror jag att jag har en ätstörning, för antingen tänker jag på mat, lagar mat eller äter mat :) Din bild på gravad oxfilé... Jag måste prova att laga den rätten någon gång, ser otroligt gott ut. After walk skall jag införa för mig själv också - tack för ett bra tips!

Eva Trillian sa...

Sv: :) jag är inte ledig - men hade en ledig förmiddag.

Garderar mig med hängslen och livrem? Nej, låter det så? Vad tycker jag egentligen? All of the above. Att uttrycka sig mångfasetterat i ett ämne som inte har enkla sanningar är inte alltid att var PK likväl som att säga precis vad man tycker inte alltid är att var schysst. Människor är krångliga i mycket - alla människor.

Att acceptera och respektera en människa är inte samma sak som att acceptera eller respektera beteendet.

Är en ganska "fyrkantig" människa som har höga förväntningar på min omvärld - jag vill att andra ska respektera regler och gränser - men vet att det inte alltid fungerar så och blir då, ganska ofta, besviken vilket gör att jag får jobba en del med mig själv i respons till det. Det är inget jag tror att jag är ensam om - tvärt om - men det gör, för min del, att vän-kretsen inte är så stor. Det är jobbigt att jobba med sig själv ;)

Att "göra en höna av en fjäder" brukar betyda att någon lägger ut texten om något en annan tycker är onödigt ... Så kan det gå ibland ;) Var det tillräckligt o-pk? ;)

Susjos sa...

Haha, tack för förklaringen av barnteckningen, som nu inte var någon barnteckning- utan chili!!! Fantastiskt!
Lika fantastiska är höstbilden med den mörka himlen, och så ölen....så törstig på öl jag blev nu, bara för att jag inte får, ska ju jobba i natt!!! Jag får vänta ett par kvällar till, sen ska jag faktiskt- bli bjuden på chili på lördag! Kul va?!

Husbilen-Ellen sa...

Vilken kanonbild du fick till med långtradaren!! Ölen såg inte fel ut heller. Seniorlivet är rätt gott, eller hur? Elisabeth

Anni sa...

Men vadå? Du har ju permanent (kronisk) AW nu. Bara att njuta!

Unknown sa...

Älskar absolut första bilden.
/Kiki