onsdag 6 maj 2015

Onsdagsblandning

När jag vaknade i morse och hörde regnet smattra mot balkongräcket samtidigt som radion förutspådde 17 plusgrader senare på eftermiddagen tänkte jag bara – I believe it when I see it (jag tror det när jag ser det). Å japp, jag såg det – faktiskt.

På morgonen
Så här såg mina jeans ut efter en fem minuters promenad till Roslagsbanan. Kan försäkra er att de hade torkat 15 minuter senare när jag steg av tåget vid Östra Station.

Paraplyparkeringen på jobbet är alltid en rolig syn, då de ser ut som färgglada (överdrift) svampar ovanpå våra personliga skåp. Själv använder jag inget paraply längre, då jag för några månader införskaffat en vit regnkappa som inte är vit längre.


På kvällen
Gillar man väl kyld mandelmjölk så kunde man ta en förpackning när den erbjöds alla som väntade på bussarna vid Odenplan. Visst tackar man inte nej till ”freebies” så jag tog en kartong. Sedan kom jag på att jag inte ens dricker mjölk (förutom i kaffe). Testade alldeles nyligen och kan än en gång konstatera att man får vad man betalar för och att ”gratis är gott” är totalt överreklamerat.

I morse fick jag gå slalom mellan levande daggmaskar. Det slapp jag i kväll, då de var intorkade och stendöda.


Det här är mitt 66:e inlägg till Blogg 100. 66 down, 34 to go.

PS. Stort tack för alla era kommentarer till gårdagens inlägg. Bra att ni fick ett gott skratt:-) DS.





18 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Alla typer av kläder och attiraljer ska bäras med så här års ... vilket man inte gör ;) Så än fryser man, än svettas man, än blir man sur av en skur ... Vår?
Stackars maskar ... lite för salt på backen kanske?

Olga T sa...

Vädret är svårt nu! Det ser ut som om du går på högstadiet med de där skåpen. Hette det Flexkontor? Märkligt.

Susjos sa...

Tänk ibland är det bra att man är en sömntuta! Vaknade kl 11, och då hade det slutat regna och solen sken, härligt!

LissenTo sa...

Våren med alla väderväxlingar, både charmigt och överraskande.

Och imorgon ska jag till England och där lär det bli liknande överraskningar :-)

Steve sa...

Nu fick jag mig ett gott skratt igen. Klart att du inte använder paraply. Du är väl ingen grid girl eller... Grid girls i vita regnkappor kanske är nästa trend. Jag menar, speedway är ju extra regnkänsligt.

Krönikören sa...

Visst verkar det vara riskabelt att vara daggmask? Om man inte kommer upp ur jorden tillräckligt snabbt dör man. Och likadant åt andra hållet.

Per-Anders sa...

Min sambo åkte bil genom Stockholm idag och rapporterade att det var soligt och 20 plusgrader där. Samtidigt var jag i Umeå där det regnade och var 5 plusgrader. Orättvist!

KajsaLisa sa...

Själv hade jag sovmorgon och låg och lyssnade på när regnet smattrade mot fönsterbläcket.
Skönt att en av dina arbetskamrater har god smak, svarta paraplyer blir så himla tråkiga på bild.
Den här varianten löser problemet med blöta jeans om man går upp en storlek. Sen blir den inte lika fort skitig heller. Tyvärr bör man använda specialtvättmedel och impregnering för andasplagg när den skall tvättas.
http://www.hooks.se/produkt/regnrock-crwr/35029/35013/
Dom har affär på Kungsgatan vid Regeringsgatan ungefär.
Spår man i torkad daggmask så förebådar det fint väder i alla fall :)

Monica sa...

Mjölk ska vara mjölk och inte en massa annat skit, har nog klarat alla mina vurpor utan att hamna på Danderyd tack vare att jag älskar mjölk:-)
Benstomme som en Ardenner här rasar inget benmjöl inte.
Jepp det blev riktigt fint väder till slut.
Ha en bra dag

Mias Mix sa...

Ja det var en blandad kompott! Stackars daggmaskarna som bara ligger där och torkar. Jag gick en tvåtimmarspromenad på morgonen, med långkalsonger, snacka om att det blev svettigt när solen kom fram. Men hellre det än regn!
Mandelmjölken har vi aldrig provat men sonen dricker havremjölk och den gillar han.

Geddfish ♥ sa...

Nu tror jag Stockholm har bättre väder än Lidköping, iaf varmare.
Jag äger två paraplyer som jag aldrig använder. Har både regnjacka och -kappa med huva.
Kom f.ö. att tänka på sången om masken Max ;)

Ama de casa sa...

Ett av paraplyerna var färgglatt i alla fall. Vackert färgglatt :-)

Skönt att vädret skärpte till sig! Ja, för alla utom daggmaskarna då... ;-)

cat sa...

Jag kör inte heller med paraply sedan ett antal år tillbaka. Har köpt mig en rejäl regnrock som klarar det mesta vädret kan kasta på mig.
Mandel är gott i sig, men när den görs om till t ex mandelmassa eller mandelmjölk så smakar det apa englit mig. Förstår att du inte gillade ditt gratisprov.

Det kan inte vara lätt att vara mask.

Anita Malta sa...

Dricker inte heller mjölk men tycker Alpro soja-varianten är helt ok. Mjölk på mandel är inte alls lika god, den ska ätas rå ;-)

Undrar var alla daggmaskar kommer från i asfaltsdjungeln. Stackars små kryp. Men de ska visst vara väldigt nyttiga och fulla av protein. Har du provat torkad daggmask ? Bra att veta om man går vilse i ute i naturen och saknar föda.

Stare Ström sa...

Stackars små daggmaskar!!

Husbilen-Ellen sa...

Lång regnjacka tycker jag är praktiskt, då man kan ha händerna fria.

Unknown sa...

Nja känner mig inte helt nöjd med maj månad såhär långt, mandelmjölken tror jag dock på.
/Kiki

Marit Johansson sa...

Köpte faktiskt hem en sådan mandelmjölk tidigare i vinter men den blev inte uppdrucken :)