onsdag 2 november 2022

Fulhöst eller finhöst


Två ljusglimtar på innergården idag - åtta pensionerade boulespelare och en japansk lönn som har några löv kvar.


Morötter och jag går inte ihop som ni vet, men den här saken fick mig att skratta högt. Den hängde med en samling soppgrönsaker:-)


Fulhöst eller finhöst är dagens tema hos Orsakullan. Hon vill veta hur det ser ut utanför mitt fönster. Rent allmänt kan jag väl säga att hösten hittills inte bara varit ovanligt varm utan den har även bjudit på förvånansvärt mycket sol. En finhöst alltså. 

November
Men sedan igår råder det onekligen fulhöst i nollåttaland. Det är fortfarande över 10 grader, men det är grått, grått, grått. Precis som vi är vana vid under november. Fulhöst idag alltså.
 

Innergården
Ja, jag vet att jag borde ha sparat dagens bilder till Tråktorsdag imorgon, men de passar så bra till temat idag att de får vara med. Kala träd hör ju hösten till, men på grund av att man skövlat bort många träd och häckar har åsynen av innergården blivit en riktig ful och tråkig historia. Och då menar jag inte "renoveringen", som idag bestod av stenläggning som gick i ultrarapid... Fulhöst i kvadrat alltså;-)

Det är Orsakullan som håller i ”November 30 dagar”.

PS. Tack och lov att fotbolls-VM börjar om 18 dagar;-) Senast den 20 november blir det en finhöst igen;-) DS.

14 kommentarer:

LillaSyster sa...

Men än blommar det både i lila och blått på din innergård.
Lite sol på förmiddagen här och sedan har det regnat till och från i em - inget ösregn men det blöter på lite allt stilla. Som sagt en mycket varm höst.
Hoppas att de hinner klart med stenläggningen innan vintern.
Kram

Guldkryckan sa...

Jävligt grått är det ju, regnat som sjutton här idag till och med, det hade jag kunnat vara utan.
Fulhöst hos dig denna gång, hoppas du får en finare höst nästa gång. ;)

sv: Valet mellan att stanna hemma eller knega när det gäller att bära massa bråte...den ekvationen är enkel. ;)

Ha det bäst Bp.

Ditte sa...

Ja tycker nog det är en finhöst. Till största delen. Och du också läser jag.
Idag tittade solen fram här i stan på em och piggade upp.
Er innergård är ju verkligen trist men lite att titta på har du ju. Hoppas det blir piggare i vår.

Äventyret framtiden sa...

Bild två är toppenfin i mina ögon med rörelse och med blodrött träd. Snyggt!
Moroten är ju bara att skratta åt.
Du kommer att få det fint som bara sjuttsingen där ute på gården bara killarna får det klappat och klart.

Stefan Karlsson sa...

Som jag ser det har åtminstone vi i Nyköping övergått från finhöst till fulhöst. Nu börjar årets i särklass tråkigaste, mörkaste och gråaste månad.
Huh, bara huh!

nalta norrland sa...

Tråkiga dagar med väder som motsvarar mitt gråmulna mående 😕 trött 😴 vansinnigt trött 🥱
Tur det händer något på Er innergård, det är kanske klart till våren och Du blir positivt överraskad.
Boulegänget är ihärdiga.
Jag frågade J tidigare idag om han tyckte/trodde jag blivit deprimerad av den nya smärtstillande medicinen (som jag nu försöker fasa ut) men han visste inte, att jag var spyless på att må skit förstod han… jag har fått tid hos läkaren på tisdageftermiddag. I morgon ska jag på labb provtagning.
Livet är värre än vanligt.
Hur är det med Dig, hur mår ryggen?
🤗

femfemman sa...

Du har en hel del färg kvar på din gård. Här är det kalt och grått. Men de gröna gräsytorna de är fortfarande fina. Men fulhöst, det tycker jag också att det är. November, det är ingen färgrik månad. Ha det gott!

Geddfish ♥ sa...

BBåde bild 1 och 2 är det rörelse i och i tvåan dessutom fina färger!
Jag tycker att här är det finhöst.
Morötter kan se väldigt läskiga ut.
Fint månsken i kväll, när vi åkte från kyrkan. Nu natti.

Hanneles bokparadis sa...

morötter kan jag äta på längden och tvären, råa, i finsk julrätt, väldigt fina nu på hösten, finns i olika sorter och färger, som potatis, man får välja rätt sort 🥔🥕

Anki sa...

Ser fortfarande stelt och kantigt ut på gården hos dig ... eller i parken. Fina bilder från din närmiljö och den röda lönnen lyser upp.
Jag som tycker om hösten tycker det är finhöst även när det är grått. Skrattade gott åt din morot :)

christian sa...

Hahaha en morotspapegoja..... :)

Gunnel sa...

Det lyser gult och rött hos dig, ser jag. Är er innergård en femårsplan? Jag tycker de har hållit på ganska länge. En humoristisk morot...sånt behövs.

Annika sa...

Moroten är KUL!!
HAHA.
Bra att du fotade.

Det ser ut som om du balanserar mellan finhöst och fulhöst.
Här är det finhöst galore. MEN så fort den nått sin höjdpunkt blir det fulhöst även här.
Vansinnigt varmt för årstiden och det är skumt och inte så kul.

Susjos sa...

Innergården kommer att bli jättefin till nästa sommar tror jag! Men nu får vi bita i hop lite nu när fulhösten gör sitt intåg, dock tror jag det varit en solig dag i dag, i alla fall såg det ut så i morse jag jag kröp ner i sängen!
Ha en fin kväll!
Kram
PS. Morötter kan verkligen se roliga ut ;-)