tisdag 4 oktober 2022

Existensberättigande

Har ju sagt det flera gånger, bland annat här, nämligen att tisdagar inte har något existensberättigande alls som veckodag. Nästan så att jag börjar ändra mig, fast bara nästan. 

Kanelbullens dag
För alla som gillar kanelbullar var det just idag den 4 oktober en perfekt dag att ”gå loss på” kanelbullar. Då jag är ingen sötis lät jag bli, men jag inser att dagen måste ha haft någon slags existensberättigande för alla bullälskare. 

Sommar?
Trodde inte mina ögon i morse när jag öppnade dom. Blå himmel utan ett enda moln. Undrade om det kanske var nåt fel någonstans, men det var det inte. Jag njöt av solen och värmen på balkongen. Som ni ser på bilden var det nästan sommartemperaturer och då tog jag bilden först  klockan 17:00. Den blåa himlen kan man inte se sig mätt på efter cirka två veckor utan. Å de två små prickarna ni ser är två fåglar som uppenbarligen bestämt sig för att övervintra på hemmaplan.

Det är Orsakullan som håller i ”Oktober 31 dagar”.

16 kommentarer:

femfemman sa...

Bakade kanelbullar med killarna idag på mormorstisdag. Blev bra! Hembakade bullar är godast... köpebullarxklarar jag mej utan.
Gott väder hos oss också, även om det bara var blå himmel på morgonen.

nalta norrland sa...

Minusgrader i morse halv 6 och omkring + 8 mitt på dan så inte någon sommar inte, men sol och blå himmel är ju inte fy skam.
Glad för Din skull att Du haft en bra tisdag.
🤗

Guldkryckan sa...

Tisdagar är väl skit för det mesta i min värld också men en kanelbulle fick jag tröstat mig med idag iallafall, fyra stycken till och med.
En blå himmel och värme på det, helt perfekt ju, blir knappast bättre så en dag i oktober. :)

Ha nu en fin kväll Bp.

Geddfish ♥ sa...

Inget upphetsande här, inget ätande av kanelbulle, men ätande av god middag.
Inget balkonghäng för mig idag, mulet. Men en skön tisdag!
Keep on!

LillaSyster sa...

Yes, helt underbart väder, Tog 3/4 byxor idag, T-shirt och en täckväst det var tillräckligt då jag begav mig till jobbet vid lunchtid. Det vill till att ta tillvara på alla blådagar! ♡

Ditte sa...

Vad gäller bullar, kanel eller kardemummabullar kan man ju äta dem när som. Blir lite trött på alla dessa dagar.
Men tröttheten försvann i ett nafs när jag noterade dagens vackra väder. Bara att njuta.
En ljuvlig brittsommardag både i Täby och på Söder. Klart uppiggande.

Anna i Portugal sa...

Så härligt att ni får njuta av sommarvärme och blå himmel också! Bullar är väldigt gott tycker jag, men att äta på en viss dag känns lite onödigt eftersom det finns kanelbullar och massa varianter i varje gathörn i Sverige.

Äventyret framtiden sa...

Nu är Brittsommaren på gång hos er, säkert därför som det plötsligt blev sommar en stund igen. Bara njut för vad tygen håller. Det behöver du hur mycket som helst.
Faktum att jag tog ut två kanelbullar, hembakta ur frysen idag, sen satte vi oss på terrassen och såg på när gubbarna på andra sidan gränden jobbade, du skulle bara veta med vad" :) Snart får du veta...endera dagen och så till ämnet, vi åt våra kanelbullar medan vi tittade på. Vi skyllde på kanelbullens dag. Känner oss som bullar nu.
Faktum är att fåglarna där högt uppe ser ut att vara havsörnar...?

Susjos sa...

Såå härligt med sol och blå himmel idag, underbart att du kunde njuta av dagen på din balkong.
Kanelbullar är inte min favvo heller, om de inte är nybakade och varma, nej jag har inte ätit någon bulle idag, däremot fick jag äppelpaj och glass på Kungsholmen ikväll, som dessert...det blev bara en pyttebit, jag hade ätit mej mätt på de goda matpajerna först!
Kram!

Kina sa...

Idag var jag på gymmet, På hemvägen köpte jag två kanelbullar, och när jag kom hem så smällde jag i mig båda två i ett nafs! Man får ju passa sig så man inte faller ur......

Monica sa...

Ja en härlig dag.
Ingen kanelbulle här heller men
jag gillar socker tyvärr.
Troligtvis en stekel av något slag.
KRAM

Anki sa...

Ingen kanelbulle här heller!
Vädret var nog detsamma som hos dig ... sol från en klarblå himmel!

Anki sa...

Jag igen .. Muffin mår OK och skadan var inte så farlig ... mer kan du läsa i dagens inlägg :)

farmor/mormor Hannele sa...

fick smaka 2-åringens kanelbullar som hon bakat med min son

christian sa...

Kanelbulle åt jag en igår, men som född tysk är jag ju mer för kladdiga smaskigheter....
Underbart fin blå himmel, även här var det vackert...i motsats till idag då det är regn å rusk å grått.....
Men det får gå det med, man får väl mysa inne....

Annika sa...

Ingen kanelbulle för mig heller igår, och det är helt OK :-)
Här har det regnat i snart en vecka, efterdyningar från orkanen Ian.
Det är ok det med, har inget emot rusk. Men det ska bli skönt att få tillbaka solen imorgon.
Förstår att den blå himlen gladde dig mycket!!!