fredag 7 oktober 2022

Fem en fredag: Vecka 40 – "Gång"



1. Var gick du senast en promenad?
Om fönstershopping i en shopping galleria typ Täby Centrum räknas så var det nog dagen innan jag gjorde illa ryggen, det vill säga torsdagen den 22 september.

2. Vad har du för vardagsskor?
Kolla på bilden ovan. Ett par Sketchers (till höger i bild) använder jag vår, sommar och höst. Ett par Reebok kängor med eller utan broddar åker på när temperaturen sjunkit under fem plusgrader. Icebugs sätts på när det är minusgrader och isigt.

3. Hur många steg ungefär går du en vanlig dag?
Just nu går jag inte alls höll jag på att skriva. Men jag tvivlar att jag gör mera än tusen steg/dag. Har dock ingen stegräknare, ingen aktivitetsklocka heller, så jag vet faktiskt inte hur långt jag går per dag.

4. Är du den långsamma eller snabba i gångtrafiken?
Konstigt nog går jag snabbt. Klarar inte av att söla. Då mår min rygg ännu sämre. Skrattade gott när min tjugo år yngre granne undrade för ett tag sedan varför jag gick så fort. Han flåsade och lät som en flodhäst. Nej, han ser inte ut som en sådan, han är inte ens överviktig – grannen alltså, inte flodhästen;-)

5. När är du som mest aktiv?
Helt klart på kvällarna efter klockan 20:00. Har faktiskt aldrig ”funkat” ordentligt förre klockan 12 mitt på dagen. Är en utpräglad kvällsmänniska.

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

19 kommentarer:

femfemman sa...

Nej, vad ska man räkna steg för? Heltokigt! Ändå gör jag det. Under ett antal år så fick aktivitetsklockan ligga oanvänd. I år har den suttit på hela sommarn. Men har satt ner stegmålen till 6000. Vilka "måste" uppnås om jag är frisk.
Man kan fuska... genom att spela några truddeluttar på pianot. Ännu knäppare att jag själv går på det.
Idag är det 11 000 steg gångna. Utan pianospel.
Krya på ryggen!

Hanneles bokparadis sa...

hoppas vi slipper broddar ett tag till, det blev nästan 1 mil idag, och min aktivitetsklocka säger att jag sover gott ��

Ditte sa...

Kände igen mig i flera av dina svar och utan mina olika Sketchers skor skulle jag knappast kunna gå. Avverkar runt 10 000 steg om dagen. Men visst är det helt onödigt att mäta det. Säger ju absolut inget.
Önskar att din rygg skyndar sig på att bli bättre och att du inte ska ha så ont.

nalta norrland sa...

Bra Du fortfarande kan gå raskt 👍
Tror faktiskt det är nyttigare för kroppen 🤔 jag får mer värk när jag t ex går i affärer med min mor som i princip tar myrsteg när hon inte har rullator.
Jag plockade fram mina gamla icebugs nu när det regnat och vår gårdsplan var halkig lerig och jag inte ville riskera att ramla när jag gick med the dogs på elljusspåret.
🤗

Carita Liljendahl sa...

Utpräglad kvällsmänniska även här. Funkar inte bra före kl. 12 :-)
Förstår att det onda i ryggen gör att du inte kan gå så mycket. Hoppas det onda släpper nåt tag. Vet du alls vad det beror på?

Äventyret framtiden sa...

Snygga dojor tycker jag som har ungefär likadana ;). Men nu för tiden blir det mycket sandaler också av förekommen varmväderanledning.
Jag har faktiskt aldrig förstått att man ska stressa ihjäl sig med stegräknare, passar inte mig alls. Jag går vad jag går, ibland långt, ibland ännu längre än det och ibland riktigt långt, däremellan kort eller så inte alls.
Hoppas innerligen på att du får din rygg i bättre skick snabba ryck!

Guldkryckan sa...

Har ju en stegräknare i mobilen, annars hade jag struntat i det tror jag.
Det enda det gett mig året krav på högre lön, jag går nästan en mil om dagen periodvis på jobbet.
Hemskt ju. 🙁

Ha nu en fin kväll Bp.

tant Hannele sa...

(jag använder strumpor i mina barfotaskor, barfota-skor är fotriktiga, tillåter foten att röra sig helt fritt i skon, lite bredare i tån, mina fötter mår bra)

Geddfish ♥ sa...

Jag har varit tidig morgonmänniska, då jag jobbade och ändå hade en tid att passa. Men jag har "förfallet" till en skön morgonslummer. Kvällsmänniska är jag dock aldrig! En eftermiddagsperson.
Trevlig kväll!

LillaSyster sa...

Det som inte blir gjort på morgonen blir inte gjort på hela dagen =) Har alltid gillat morgonen.
Snygga skor!♡

Bokdamen sa...

Snygg färg på skorna, ser sköna ut. Men vad jobbigt med ryggen, haft problem med min och det är jobbigt. Hoppas du blir bättre och slipper ha ont. Stegräknare har jag inte heller, känns som det skulle bli en press iaf för mig. Men rör mig gör jag väldigt mycket i jobbet, lite sittande men oftast korta stunder. Ha en skön helg!

Anna i Portugal sa...

Mäter inte heller km eller räknar steg. Vet att det är viktigt för många, men inte alls för mig. Hoppas din rygg blir bättre snart så du kan njuta av promenader igen.

Violen sa...

Hoppas din rygg snart blir bättre så att du kan ta på dig dina skor (med eller utan dubbar) och njuta av en lagom ansträngande promenad. Men räkna inte stegen, det är ingen vits med det.

Anki sa...

Viktigt med bekväma skor ... men inte viktig med hur många steg man går ... Jag har stegräknare i mobilen, men kollar aldrig ...
Jag är som du väl vet vid det här laget absolut en morgonmänniska.
Fortsätt nu krya på dig!

Janerik Sundh sa...

Jag har också haft problem med ryggen efter en bilolycka där bilen hamnade på taket. När jag knäppte loss säkerhetsbältet, tror inte att jag var medveten om att jag hängde upp och ner, så föll jag rakt ned på huvudet. Det blev en kotkompression, det fixar sig själv sa sjukvården och skickade hem mig. Det gjorde det men minsta felaktiga rörelse så fick jag ont i ryggen efteråt.
Varenda morgon vaknade jag med lätt ryggvärk som oftast släppte efter någon timme.
Köpte en benkudde (ergonomisk knäkudde) som jag har mellan benen när jag sover numera. Har så gott som aldrig ont i ryggen när jag vaknar längre. Men ryggont är så olika så det som hjälper någon kanske inte gör någon nytta för någon annan. Hoppas du slipper din ryggvärk för det är inte något kul att ha. Hoppas du slipper värken snart!

christian sa...

Viktigt med bra skor oavsett hur mycket man går...att gå långsamt frestar på min rygg med....

Hoppas du får en fin helg!

Susjos sa...

Bra skor är ett måste när man är ute och går, eller springer för den delen. Trist med din rygg, hoppas innerligt att den snart blir bättre efter din incident med varuvagnen.
Stegräknaren finns ju i mobilen, så det är därför jag kan kolla in stegen jag gör, om jag vill :-)
Japp. nattuggla är jag också, inte underligt att jag då väljer att jobba på natten!
Ha en fin lördag!
Kram

Paula sa...

Hej du utpräglade kvällsmänniska, hela arbetslivet fick man kämpa med obarmhärtiga tider, ändå hade jag det enkelt. På banken började vi inte jobba förrän klockan 9! Flextid var en underbar uppfinning när man jobbade på kontor. Men sen, som egenföretagare var alla tider gräsliga. jobbet började sju med förberedelse av dagens lunch och slutade klockan elva när sista disken och och planering för morgondagen var klar. Helgerna ids jag inte ens nämna, då hade vi öppet till 00.00
Måste bli nya icebugs ...suck, priset har stigit avsevärt

Kina sa...

Fönstershopping är väl den gångart jag ägnar mig mest åt också. Allvarligt talat, så får jag alltid ont i ryggen när jag står länge (diskar/stryker) men också när jag tar längre promenader. Så då ser jag alltid till att hitta någon bänk med ryggstöd, där jag kan avlasta ryggen en stund. Det är skönt om vädret är bra, men jag sitter där i alla väder! Hur många steg jag tar har jag inte en aning om! Det spelar liksom ingen roll heller! Precis som du så är jag lite trögstartad, men fram emot kväll då blir fart! Hoppas helgen varit bra!