fredag 15 juli 2022

Fem en fredag: Vecka 28 – ”Hemmastadd”

Det här ekipaget har varit med på bloggen ett antal gånger. Att kvinnan och hunden får vara med ytterligare en gång beror på att jycken faktiskt skällde, vilket han aldrig gjort förut. Anledningen var att kvinnan insisterade att hunden skulle gå bredvid permobilen, vilket hunden vägrade att göra. Så hon var så illa tvungen att lyfta upp honom på permobilen för att få tyst på honom. Å den hunden skulle verkligen må bra av motion...



1. Vad är hemma för dig, förutom där du faktiskt bor?
Skulle nog säga att det är Benidorm och Alicante, där vi ”långsemestrat” sååååå många gånger.

2. Vad kan en gäst alltid lita på att du har hemma?
Nespresso kapslar, mjölk, öl och vin. Bullar och kaffebröd finns dock inte.

3. Vad är ett kännetecken för ditt hem?
En massa bokhyllor, en bekväm och insutten soffa samt en stort runt matbord i köket.

4. Vad är något som fått följa med från tidigare boenden?
Foton och fotoalbum, mammas smycken (undrar var jag har dom…)

5. Hur hamnade du där du bor?
Med en hiss. Nej, jag skämtar inte. Bodde i en etta på tionde våningen i samma hus där jag bor nu. När maken och jag blev sambon flyttade han in i min etta. Efter 18 månader på 28,5 kvadratmeter beslutade vi oss för att köpa en trea. Vi reste stor-Stockholm runt utan att hitta en lägenhet som vi gillade. När vi såg en annons på en fyra i samma trappuppgång som vår etta slog vi till, köpte den och ”bytte ner oss” från tionde till andra våningen. Har alltid stortrivts här.
 
Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.
 
PS. Bilden har som vanligt ingenting med inlägget att göra;-) DS.

20 kommentarer:

Guldkryckan sa...

Härligt att långsemestra förstår jag, har aldrig gjort det utomlands men nån gång så. ;)
En insutten soffa borde ju vara obligatoriskt i varje hem, här följer vi den lagen 100%.
Låter väl ok att kunna flytta inom sin egen byggnad om man nu ändå trivs, allt annat är väl dumt kan jag känna.

Tillönskar dig en fin fortsättning på kvällen Bp.

femfemman sa...

Så gott att trivas!
Och smart att flytta rån ettan till fyran... Lite livsrum behövs!
Annorlunda hemma! Mitt hemma, det är mitt föräldrahem. Måste åka dit någon gång snart. Har inte varit i BAckgården sedan blåsippstid. Oj, nu fick jag hemlängtan.
Så jäkla orättvist att maken bor en km från sitt föräldrahem.... Hade nog blivit ännu närmre, om jag inte insisterat på "säkerhetsavstånd" från svärmor. Men nuj är hon borta sedan länge....
Ha det gott!

nalta norrland sa...

Bekvämt att flytta från en etta till större 👍 tvärtom måste vara hemskt. Bra med hiss 👍
Jag nöjer mig med kaffe eller vin, behöver inget annat 😃
Fast jag kan bjuda på whisky 🥃 oxå ifall det blir läge 😃

Geddfish ♥ sa...

Kul att läsa om hur på vilket sätt var och en hamnade på sin boplats.
Hiss är nog inte så dumt men jag har bara tre halvtrappor upp, så det är rätt OK 😊

Äventyret framtiden sa...

Till Alicante har jag varit och förbi Benidorm har jag farit; liksom tittat på det från ovan...inte med flygplan utan med bil.
Vilken rolig sannhistoria! Ni tog hissen ner och hamnade där ni är och trivs. Underbart är kort och kort var flyttvägen. Behändigt också...

Susjos sa...

Skulle gärna vilja åka till Alicante och Benidorm, en dag kanske! Vin finns alltid här hemma också, och kaffe såklart, men vi brygger vårt kaffe med vår kära moccamaster.
Så kul att ni hamnade i samma hus i er större lägenhet, skönt att slippa hyra flyttbil och lasta den!
Alltid kul att läsa andras svar i ” fem en fredag”!
Ha en fin fotbollskväll, tycker redan synd om norskorna som väl förlorar ikväll igen, dock inte med 8 mål hoppas jag!

Hanneles bokparadis sa...

längtar inte direkt till semesterorter till vardag, är en nöjd stugsittare. Stort runt matbord har vi också, furu från gamla Stockholms-hus. Vilken tur ni hade med lägenheten!

Ditte sa...

Kul att läsa dina svar. Och några snuddar en del vid det jag skulle ha svarat-
Hemma för mig kan vara på många platser runt om i "världen" där jag varit.Norge och Peking inte minst men det finns fler Mallorca t.ex.
Och inte minst i att hitta en lägenhet genom delvis en slump. Någon hiss hade jag inte inblandad i vårt fall för lägenheten.


Mrs Calloway sa...

sicken tur att hitta lämplig lägenhet i samma hus! har inte varit varken i Benidorm eller Alicante. vi har inte alltid varken vin, bullar eller kaffebröd hemma. men kaffe och te har vi alltid. fotoalbum är väldigt viktiga

Ama de casa sa...

Vi hamnde i Torrevieja av misstag, men det är inget vi ångrar.

Åke sa...

Jag skrattar gott åt din hiss :) Helt fantastiskt utsikt du måste haft... jag har ju varit i det huset, men Anna mins inte viken våning det var men jag minns man såg Täby Galoppbana. Foton och fotoalbum nu blev jag lugn :) Stort matbord uppskattas helt klart. Trevliga svar.

Susie på Stjärnarve... sa...

Det är kul att läsa allas inlägg, speciellt under frågan om hur man hamnade där man numera bor. I ditt fall var det extra kul -bara att ta hissen ner!
Betongkrukan är den största av 5 som var ett set jag köpte en höst när firman som sålt dom i Visby skulle lägga ner - så dom var billiga också!!
KRAM/Susie

Helén sa...

Jag kan förstå att en etta blev lite litet när ni bodde två i den. Jag är numera själv, med hund, och bor i en trea och tycker det är alldeles lagom 😊
Det låter härligt med långsemestrar utomlands!

Paula Merio sa...

Vilken osannolik historia med er lägenhet! Den var verkligen ämnad för er, och inget annat dög! Lyssnade nyss på en intervju med en kvinna som kommit hem från sitt andra hem i Spanien. De hade 47 grader varmt, inomhus var lika kvävande varmt. Äldre och småbarn kan bli hårt drabbade, fy säger jag och slutar genast knota över 15 grader och isande vindar. Som du så har jag mors smycken bevarade, använder ju inga smycken numera, lite synd, men kanske någon av tjejerna gillar dem, borde nästan fråga och inte vänta tills jag dör! Mjölk, kaffe, öl och vin, väl rustad för besök!

Carita Liljendahl sa...

Jag tolkade första frågan så att hemmet där jag verkligen bor är min bostad, men mitt andra hem, där jag känner mig hemma, om det inte är Lovisa, så är (eller var ju) Täby :-)
Det var strongt gjort att på ett och ett halvt år på 28,5 kvm! Och jag förstår att du trivs där ni nu bor.

Violen sa...

Smart att bo kvar i samma hus och bfr om man trivs! Själva flytten blir ju enkel om man dra sig neråt i byggnaden, ingen risk att behöva kånka på prylar uppför trappan. Hissar är inte alltid tillgängliga. Vi bor numera på bottenplanet, oerhört bekvämt och är helt oberoende av hissen.
Vi semestrade några år i Hua Hin i Thailand på ett hotell som kändes som "mitt andra hem", mysigt minne.
Trevlig helg!

Janerik Sundh sa...

Långsemestrat har vi aldrig gjort. Jag tycker det är skönt att komma hem efter 14 dar. Å andra sidan har jag ju alltid trivts, var jag än varit i Grekland, så kanske...
Det är skönt att ha sitt boende där man trivs så grattis.

Freedomtravel sa...

Haha, kul historia om hur ni hittade lägenheten! :) Hemma för mig, förutom där jag bor, är förstås husbilen :)

Anki sa...

Kul att läsa hur ni efter att ha letat överallt hittade en lägenhet i samma hus!
Jag har smycken både från min farmor, min mamma och min svärmor ... men använder dem aldrig.
Det enda jag med säkerhet har hemma är kaffe - nästan aldrig öl, men vin ibland ...

Anna i Portugal sa...

Vi var i Benidorm i fyra veckor och måste säga att vi verkligen blev överraskade av att gilla det så mycket. Nu är vi ju inga festprissar (vilket hade passat ännu bättre i den stan) men trivdes riktigt bra och det var kul med alla höghus i olika design. Gjorde till och med ett helt inlägg bara med arkitekturen i Benidorm. Vi kommer återvända till Fancy dress festival i november något år, för det var otroligt kul att få uppleva.