måndag 16 maj 2022

Glad måndag

Ytterligare en måndag som jag absolut inte kan klaga över. Det var halvklart, 15 grader mitt på dagen och betydligt mindre blåsigt än under helgen. Så det var en vanlig och rätt så mysig början på veckan. Enjoy!

Hade jag inte behövt passa en tid hos min (snygga) husläkare hade jag kunnat fota ett riktigt stort event på Döda Torget vid Täby Centrum idag. De var nämligen Räddningstjänsten, Polisen, Ambulans och Bussar med mera som visade upp sina ”tjänster” för Täbys förskolor. Å som alla vet är brandmän alltid väldigt muskulösa och attraktiva;-) Ni får ta mitt ord på det. 

Blomsterprakten på Döda Torget var faktiskt helt underbart att se och njuta av. Vet inte var kommunen köpt dessa bautastora modeller av tulpaner och påskliljor, men vilken succé.En gång i tiden fanns här en oerhört populär lekplats som jag har visat här. Men då gästerna på nattklubben bredvid nyttjade lekplatsen som urinoar klockan tre på natten togs den bort i år - lekplatsen och urinoaren alltså. Urinoaren ersattes av det här. Gapskrattade när jag såg ”installationen” som med sina klena plantor bara väntar på att bli ”bevattnat” under nätterna.Den här skatan(?) var den duktigaste jag någonsin sett. H*n fångade nämligen brödbitarna jag kastade till den i luften. Att jag inte kunde fota det förstår ni väl. Kasta och fota samtidigt – där slutar min simultanförmåga;-)

Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”.

14 kommentarer:

femfemman sa...

En sådan blomsterprakt. Lite väl ambitiöst kan man tycka. Borde dra till sig folk som bara vill njuta av alla blommorna.
Kajor är bra på att fånga matbitar. Kan nästan bli tama. Kul ...men något skickliga...att ha som kompis. Ha det gott!// Anna-Lena

LillaSyster sa...

En äkta Kaja har du matat ♡ Härligt väder
hela eftermiddagen =) Glad måndag!

Äventyret framtiden sa...

Skatan är en äkta kaja! Tittar du närmare på den nästa gång du kastar bröd åt den så ser du att den har blåa ögon och ja, inte alls liknar på en skata ;)
Döda torget är vackert med alla sina fina tulpaner. Vilka mängder!
Brandmän och poliser har muskulösa kroppar här, Wow för de snygga poliserna. Riktiga biffar!
Glad måndag!

Susjos sa...

Så fint med alla blommor! Å skönt att värmen börjar komma hit också. Nej .nån skata är det inte som du har matat, ser att du fått svar att det är en kaja, och det låter mer troligt.
Ha det gott!

KajsaLisa sa...

Du kan nog skrota namnet döds torget snart. Riktigt färgglatt. Har dom ingen toa inne på klubben?
Med lite övning så fixar du det, ha fågeln i kameran och kasta brödbiten.

Ditte sa...

Visst blev det en bra och glad måndag!
Vad roligt att döda torget lever upp nu genom dessa vackra blommor och uppiggande med lite pådrag här dessutom. Hoppas nu det kan få blomstra här på torget i sommar. Kanske kunde det bli ett sommartorg. Inne i stan finns det ju Sommargator. Kanske något att ta efter.
Skatan ser fokuserad ut. Kanske kan nu börja uppträda tillsammans.

Geddfish ♥ sa...

Vackert på torget som inte alls förtjänar namnet Döda torget längre!
Blomster kan glädja vem som helst som inte vill förstöra.
Du har mattat en kaja. Jag är skitdålig på fåglar men vissa kan jag. Skator har mera vitt i fjädrarna.
Vad roligt att typ Räddningstjänsten visar upp sig, det har varit kul i alla tider för barn och även vuxna som jag.

Anki sa...

Härlig blomsterprakt! Att det inte är en skata har du redan insett :)

Ama de casa sa...

Verkligen vackert med alla blommor! Att skatan är en kaja har du redan fått svar på ser jag :-)

Ha det fint på Norges nationaldag!

Annika sa...

Wow, sådär ska det se ut på ett torg. Älskar när de verkligen satsar så.
Man blir glad av det.
Ser ganska mysigt ut med de röda parollerna utanför the public också, men planteringarna är lite paltiga, ja. Som du säger, de lär väl bli nedpissade och dö ändå ...

Ha en fin tisdag!

nalta norrland sa...

Nu måste jag säga att snygga muskulösa brandmän är det ont om, här har flera kvinnor blivit brandmän t ex C, som visserligen lägger utbildningen på Räddningstjänsten skola på is nu när hon börjar jobba i Bjurholm. Jag kan ärligt påstå att flertalet brandmän oavsett könet inte ser tillräckligt starka ut för att hjälpa skadade ut från brinnande hus.
Döda Torget har blivit ett blomsterland.
Vädret… sol men kyligt.
Var det rent rutinbesök hos snygge husläkaren eller har det hänt nått, är ryggen paj?

christian sa...

Det var en rejäl samling blomster vill jag lova!

Anni sa...

Fantastiska tulpaner och så tätt planterade! Tänk om man hade någonstans att förvara sådana bautalådor under vintern och bara kunde ta fram prakten när det var dags ...

Carita Liljendahl sa...

Kloka fåglar och kunniga, lär sig lätt nytt!
Tror att det är en kaja?
Fint att se att det grönskar på många sätt där i din omgivning nu.
Tack för länk och att du är med i utmaningen Glad måndag!