måndag 23 november 2020

Glad måndag



En helt ny smakupplevelse! Tempura där det japanska köket möter det italienska med bland annat parmesanost.


Absolut ingen idé att gnälla över den här måndagen. Strålande sol för andra dagen i rad, fem grader och en väldigt sen frukost på balkongen med infravärmaren Conny som sällskap. Sedan måste jag ju bara berätta om två vitt skilda upptäckter jag gjorde igår. 

Napoli vs. Milan
Det var inte ett dugg överraskande att Zlatan nätade tre gånger på bortaplan mot Napoli igår. Tredje målet blev i och för sig bortdömt på grund av offside men ändå. Alla spelare och domare på planen hade röda streck på kinden. Googlade och fick lära mig att alla lag och funktionärer i den italienska Serie A hade målat röda streck i ansiktet som manifestation mot kvinnovåld i hemmet. Eloge och helt otippat!

Sushi Rebellion
Visste ni att det fanns ett VM för sushi kockar? Jag visste det i alla fall inte tills jag läste lokaltidningen och lärde mig att just en sushi-världsmästare hade öppnat restaurang i Täby Centrum. Fram med online-beställningsblocket” alltså. Ägaren/kocken är Pepi Anevski och hans restaurang heter Sushi Rebellion. Ni som bor i Malmö har kunnat njuta av hans mat ett tag. Vi Täbybor har fått chansen sedan i onsdags. Kan bara säga – WOW! 

Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”.

15 kommentarer:

Ditte sa...

Ja, Zlatan var riktigt bra och hela laget. Och detta med de röda strecken var verkligen jättebra men otippat.
Vilken lycka med denna Sushi Rebellion i Täby C. Och roligt att annat än hamburgerkedjor öppnar. Skulle gärna testa. Men jag kanske fåt tillfälle att göra det när pandemin försvinner och det går att åka kommunalt igen.
Och vädret var ju toppen idag också.
En riktigt bra måndag hos dig och så även här.

LillaSyster sa...

Mmmmm sushi =)

nalta norrland sa...

Yes det visste jag. Att en sushi-världsmästare öppnat restaurang alltså... han deltog i en sushitävling på tv för ett tag sedan, i programmet Den gröne slaktaren, ett program med Anne Lundberg och Paul Svensson.
https://www.svtplay.se/video/28937538/den-grone-slaktaren/den-grone-slaktaren-sasong-1-sushi

Orsakullan som blev mamma vid 20 – Dalaliv, finporslin & pudelliv! sa...

Det där lät ju hur underbart som helst :D. Jag älskar sushi, hade ingen aning om saken. Men så får jag väl medge att jag har koll på annat lite bättre så det här var väl okej att inte veta? ;D.

femfemman sa...

Har missat den sushikocken i Malmö. Är ju så gott med riktigt god sushi. Får kolla efter den restaurangen tills nästa besök hos dotterns familj i Malmö.

Geddfish ♥ sa...

Åh, sushi, har sedan en tid blivit såld på detta. Men vi har ingen fin restaurang här i stan, tyvärr.
Glad måndag hade jag ändå.

Emma, Sol som sol? sa...

Härligt med solsken! Här har det varit lite mer åt det mulna hållet mest. Ska tydligen komma regn också.

Intressant med restaurangen, kul att du gillar det.

KajsaLisa sa...

Det såg faktiskt riktigt smaskigt ut. Vädret har ju varit fantastiskt, promenerat både idag och igår.

Anni sa...

Men åh - då måste jag ha ett ärende till Täby, för det där vill jag smaka.
Zlatan är ju helt otrolig!

Svar; Ibland är bankerna faktiskt helt fantastiska, tackolov för dem! Största problemet är den bank mina föräldrar använder, där är allt så omständligt så jag blir galen.
Dotterns Elvis-papper har räckt väldigt länge. Ingen av bröderna vill ha det pappret på sina presenter ;-)

Anki sa...

Sushi ... vet du BP ... jag har aldrig ätit det!

Ama de casa sa...

Snacka om lycka att ha en sushi-världsmästare precis i närheten! Det såg verkligen väldans smarrigt ut :-)
Röda strecken var en fin manifestation. Hade jag ingen aning om, men man lär sig mycket av att läsa bloggar :-)

Gunnel sa...

Jag älskar sushi, men tyvärr är det bara jag i familjen som gör det, så det blir väldigt sällan jag njuter av det.

Annika sa...

MMM .... ååå jag skulle med nöje äta det! Underbart gott. Älskar sushi. Älskar tempura och älskar parmesanost!!

Paula sa...

Oh, nu är jag sååå avis, en sushi-krog alldeles om hörnet! Jag skulle nog ruinera mig, i alla fall första månaden...
Kikade in på kockens profil, värst vad han var blyg o tittade neråt. Han är ju inte japan om man ska tro namnet, undrar var han kommer ifrån med tanke på hans titel som sushi-mästerkock!

Carita Liljendahl sa...

Den där japanska maten ser mycket intressant ut!
Tack för ditt måndagsbidrag och länken!