torsdag 22 februari 2018

Tre stjärnor





Vet inte om ni har hört/läst det, men häromdagen fick Sverige sin första trestjärniga restaurang i Michelinguiden. Det är lyxkrogen Frantzén med tidigare två stjärnor som kammat hem utmärkelsen. Kriteriet för att få en tredje stjärna är bland annat att restaurangen ”är värd en resa i sig”. Det finns bara 100 restauranger i hela världen som har tre stjärnor.

Restaurangen
Det är relativt nyligen som Frantzén flyttade från Gamla Stan till Klara Norra Kyrkogata, mitt i Stockholm. De nya lokalerna byggdes om för hiskeliga 75 miljoner kronor, och då tror man ju att restaurangen är stor. Det är den inte, utan den rymmer endast 23 bord.

Avsmakningsmeny
En avsmakningsmeny på mellan 6 och 8 pyttesmå rätter kostar i ”vanliga” fall mellan 400 och 800 kronor. Hos Frantzén går en sådan meny lös på 3 000 kronor, exklusive dryck förstås. Bara på ploj kollade jag på Konsumentverkets sajt hur matkostnaderna per månad beräknas för en vuxen (61-75 år), där all mat lagas hemma utom lunch. Beloppet är 1 620 kronor. Ja, det beloppet räcker då inte i vårt hushåll kan jag lugnt säga. Det ligger nog snarare på drygt avsmakningsmenyns nivå. Men ändå. Tänkte bara kolla. För att jämföra vad man kan få för 3 000 spänn alltså. Det skadar ju inte att få lite perspektiv på saker och ting…

Grattis Frantzén till tre stjärnor i Michelinguiden!

PS1. Bilderna visar några dagens rätter under hundralappen på ”vanliga restauranger”. DS1.

PS2. Å om ni mot förväntan skulle vara intresserade av vad maken och jag kommer att äta till middag ikväll, så kan jag informera er att det blir torskrygg och torskkind. Den sistnämnda som vi aldrig ätit förut rekommenderades av chefen för fiskdisken hos den lokala ICA. Totalkostnad 160 kronor för två personer. DS2.

20 kommentarer:

Ama de casa sa...

Ja, grattis till krogen! Strongt att ta en tredje stjärna. Men aldrig att jag skulle betala dom pengarna för en måltid! Den kostnaden får mig att må lite illa redan innan jag börjat äta... (Fast jag tror att maten skulle vara supergod och inte göra mig illamående i sig). Har ätit på några enstjärniga, och det har varit supergott - men inte prisvärt.

Av din mat tycker jag att den översta bilden ser allra godast ut :-)

Monica sa...

Föräldralösa barn och deras föräldrar var en
höjdare HAHA.
Efter alla pedofilskandaler mm ger jag inte ett
öre till någon speciellt inte som man mörkar
alla övergrepp.
Maten ser väldigt mumsig och mättande ut skulle
aldrig pröjsa 3000 för att sedan gå och ta en
hamburgare för att bli mätt.
Nej dom kommer inte in i klimakteriet utan är
fertila hela livet, tror nog det är time to say
goodbye snart en sak som är lika svår varje gång.
Men dom har det ju bra till skillnad från oss som
måste ligga och lida om vi inte tar saken i egna händer.
Ha det bra :)

Stare Ström sa...

3000 kr för EN måltid. Kan det någonsin bli prisvärt oavsett hur gott det är??
Grattis i alla fall. Du kan väl gå förbi och titta in. Det kostar väl inget?

Onsdagsskrattet fick jag verkligen! Inte så lätt med svenskan alltid!

Olga T sa...

Nej nej nej, inte för den summan. Förstår att de bara har 23 bord.

Ang. onsdagsskrattet har jag också skrattat. Ett s kan betyda mycket som t.ex. på IKEA i Kalmar.

Medaljer igen i OS! Vilket skidskytte det var idag och så följs curlingen så klart. Fick bli dubbla skärmar idag :))

Ditte sa...

Visst är det roligt att Frantzén fått tre stjärnor. Gratulerar gärna. (Tror att även Noma i Köpenhamn har det.) Har en gång ätit hos frantzén när restaurangen låg i Ganla stan. Lägre prisnivå var det. Men heller inte 3*.
Spännande med torskkind. Måste nog titta hos min fiskbutik, Göta fisk eller lokala ICA så jag vet hur en torskkind ser ut. Andra kinder vet jag att man kan äta så varför inte torskkind. Kanske också får tips om hur den ska tillagas. Vore roligt att få höra/läsa hur du serverade den. Torskrygg har jag lagat och det är ju väldigt gott.

Vad gäller matkostnader så är vi nog i paritet med er. Vi tycker att mat måste få kosta och bra råvaror gör ju det.

nalta norrland sa...

YES jättekul att dem blev uppgraderad å fick en stjärna till, kul med en tre stjärnig restaurang i Sverige :)
Läste dock negativt om dem angående fack och arbetssituation... trist.

En middag för 3000:- känns lite väl dyrt, det är väl ungefär 2/3 av vad vi gör av med på mat under en månad.

Torskkind har jag hört talas om i nått kockprogram, torsk tillhör inte min favoritfisk.

Ja Du BP himla tur att jag valde att må bättre idag ;-) inte för att det direkt är mitt val utan jag får nog mest bara gilla läget ;-)
Men med tanke på hur dagen urartade så är jag tacksam.

Geddfish ♥ sa...

Jorå, jag läste allt om Franzéns utmärkelse, kul!
Men, vem har råd att äta där? Eller tro att det är värt den summan?

Torskkind, verkade spännande. Googlade lite och fann att även torsktunga var en raritet. Du får berätta sedan om torskkinden!

Jag stekte goda pannkakor idag, fyllde dem med rökt skinka och creme fraiche, mums.

ulla maria johanson sa...

Hörde också motiveringen till varför Frantzén fått sina tre stjärnor. Många ord var det och jag insåg att jag inte tillhör målgruppen, varken vad gäller förmåga att uppleva en måltid eller vad jag är beredd på att betala för gommens njutning.
Torskrygg stod på menyn även hos oss. Hemlagad till överkomligt pris.

Paula sa...

Hej, nu lärde jag mig att det finns en detalj som heter torskkind! Den har dom inte ens nämnt i Mästerkocken! Oxkind har jag hört talas mycket om, men aldrig haft den äran att smaka. Jag gladdes också åt dom tre stjärnorna, stort! Han kan vara mallig han.
Men den "vanliga" maten du visar är inte fy skam den heller.
Ska förtydliga lite, i min släkt är vi skapligt tidiga med familjebildningar, vi skaffar barn, skiljer oss, skaffar barn osv. Jag var 21 när jag var barn, inget att höja på ögonbrynet åt, mn dotter var 18 men sen! För snart sju år sedan uppdagades att min dotter skulle bli...farmor! Och inte var det äldsta barnet heller utan yngre pojken som skulle bli pappa. Bägge blivande föräldrarna var femton bast! Nu var det så att flickebarnet inte begrep att hon var gravid förrän det var för sent att göra några andra åtgärder. Och tur var väl det...Idag är hon tvåbarnsmor, men, inte med mitt barnbarn som far. För dom var inte ens tillsammans när Vanessa föddes. Men, pappa hennes finns i hennes liv, liksom i högsta grad mn dotter, Vanessas farmor. Men okej, det är inte helt vanligt att bli farmor vid 35 eller gammelfarmor vid 57. Apropå det, min egen far blev pappa som sexton, och morfar vid 32, han slog rekord som Finlands yngsta morfar. Så vi har det i generna....haha

Susjos sa...

Trodde först att de tre rätterna du visade kom från stjärnkrogen!! haha!!
Grattis till Frantzén! Tyvärr kommer jag inte heller att kunna besöka den krogen.
Den sista maträtten på dina bilder ser mumsigast ut tycker jag. :-)

svar: Det var inte vikten som var 05.55, det var klockslaget som flickan föddes på. ;-)
Kram och godnatt!

Åke sa...

Jag såg faktisgt prograkmet på tv:n. Dom minskade antalet gäster också... Spännande maträtt maken och du hade. Jag kan skryta med bruna bönor och fläsk jag, till det serveredes hatten från egen brun 👍

Åke sa...

Hatten ska vara vatten ;)

Anki sa...

Kul för Frantzén ... men jag lär nog aldrig äta där med de priserna. Tror inte det är fullsatt varje dag :)
Torskrygg är gott, men torskkind har jag aldrig smakat - tack för tipset. Här blev det ugnsstekt kyckling med sås och potatis igår- idag blir stekt fläsk med löksås :)

Emma, Sol som sol? sa...

Jag tänkte precis som Susjos att nu har BP slagit på stort och gått på 3-stjärniog krog! Nog för att du brukar se till att äta gott men ...

Jättekul att de har erhållit denna utmärkelse! De kommer nog att vara välbesökta, det finns många om inte tittar på priset - avsiktligt eller inte har behov av det. Pappa betalar ju ...

Annette sa...

Så kul för Frantzén! Jag läste att krogpatrullen varit där och ätit tre gånger för att slutligen bestämma sig för att ge tre stjärnor. Maten på era tallrikar ser ju otroligt god ut den också, särskilt rotmos med fläsklägg (gissar jag att det är), nu längtar jag efter det. Med senap, som på bilden...

Tack för Konsumentverkets siffror! Vi har diskussioner här hemma med jämna mellanrum om vad mat får kosta, eftersom jag sätter mat väldigt högt på behovstrappan och Patrik väldigt lågt, då diffar ibland inställningen till vad mat får kosta. Nu räknade jag ut vad Konsumentverket beräknar för en familj som vår, och då ligger vi bra till. Men å andra sidan får vi väldigt mycket av det kött vi äter, och spar in en hel del på det. Konstigt att vi inte ligger lägre tänker jag, eftersom vi lagar allt från grunden utom vid undantagstillfällen. Jag undrar hur man äter för att komma undan billigare..? I och för sig väljer jag ekologiskt och kravmärkt om det finns, och vi äter rent kött istället för korv, ren fisk istället för fiskpinnar. Måste nog kolla upp det på skoj, och se om det blir någon prisskillnad.

Annette sa...

Klipper in svaret här också, eftersom jag vet att du inte brukar gå tillbaka och läsa svar på kommentarer:

Författarna har väldigt bra koll på bokbloggarna, eftersom de vet att bloggar är en fantastisk kanal för att sprida information om nya (och gamla med för den delen) böcker. Många författare följer bokbloggare på Instagram till exempel, och vice versa. Dessutom skickar förlagen länkar till recensionerna hos bokbloggare så att författarna får läsa vad som skrivs om deras böcker. Ibland ber bloggare om böcker hos förlagen och måste då ha ett visst antal bevisade läsare av bloggen (bloggstatistiken) och gärna ha Instagram och andra sociala medier också. När det skapats ett samarbete mellan bloggare och förlag brukar förlagen antingen höra av sig och fråga om bloggarna vill läsa en viss bok och ibland kommer det överraskningsexemplar i brevlådan. I vissa fall är förlagen restriktiva med att skicka ut böcker, då brukar författarna göra det själva. Som författare har man en begränsad period på sig att nå ut, så det gäller att synas så mycket som möjligt och skapa ett intresse för sin bok, då är det bra om boken syns ofta i sociala medier, det får verkligen en enorm spridning. Om låt säga tio bloggare skriver om en viss bok och varje bloggare har 400 läsare per dag, då blir det 4000 personer som ser den boken under en dag. Det är bra marknadsföring :)

Husbilen-Ellen sa...

Smakar det, så kostar det! Stämmer på den krogen. Vi åt superbilligt och gott på nyöppnat ställe i Norrköping. Som min mamma skulle sagt: man kan ju bara bli mätt! Fast ibland har jag svårt hejda mig och då blir jag övermätt!

Klimakteriehäxan sa...

Den dag jag betalar 3000 kr för ett enda mål mat behöver jag tas om hand och låsas in, snabbt. Tror inte det finns mat jag skulle kunna uppskatta till det priset. Men självklart kul för krögaren, och för Stockholm också, eftersom det uppenbarligen finns folk som lägger tre tusingar på en middag, med kanske lika mycket pengar för dryck.
Din bild på rotmos och fläsk får det dock att vattnas i min mun!
Och tänk så mycket rotmos och fläsk man skulle kunna få för 3000 kr!

Anni sa...

Antar att det är företagsledare och dylika som äter och representerar där, någon vanlig människa har väl knappast råd. Inte konstigt att saker och ting blir så dyra sedan när priset för representationsmiddagar också ska bekostas. Lite som biltullarna, den kostnaden läggs bara på kunderna som får betala flera gånger om.

Men maten din såg god ut! Jag kanske ska stoppa i mig lite frukost nu.

Eva Trillian sa...

Är förundrad över di däringa finsmakar-haken. Själv skulle jag nog inte ha vett att uppskatta det fina - jag tror inte mina smaklökar förstå sig på att det är dyrt ;)